Cantik

10 Petua Hilangkan Bau Ketiak Hangit Dengan Berkesan & Semulajadi

31.2K
reads
petua hilangkan bau ketiak

“Apasal orang yang lalu sebelah aku semuanya tutup hidung? Aku ada bau badan ke? Jap aku ‘check’. Ishh basah lencun baju bahagian ketiak aku ni. Patutlah… Aduh nak buat macam mana ni. Kejap lagi nak naik tren. Nak buat apa untuk hilangkan bau ketiak ni. Dah tonyoh deodoran pun masih tak hilang tak bau ni”

Bau ketiak yang busuk memang memalukan! Bukan apa, tak selesa bila tengok orang tutup hidung bila lalu di sebelah.

Tapi nak buat macam mana, cuaca di Malaysia ni bukan sejuk macam oversea. Bila panas, bukan ketiak sahaja berpeluh, tapi satu badan pun sama.

Tak bermakna perlu dibiarkan sahaja, perlu buat sesuatu untuk hilangkan bau ketiak.

petua hilangkan bau ketiak

Foto Kredit: edition.cnn.com

10 Petua Hilangkan Bau Ketiak Hangit Dengan Cepat & Berkesan

Jadi jika deodoran masih tidak boleh membantu, bolehlah cuba petua hilangkan bau ketiak ini.

label makanan sihat

Foto Kredit: healthfood.com

1. Cuka epal

Salah satu petua hilangkan bau ketiak adalah menggunakan cuka epal atau ‘apple cider’.

Cara: Tuang cuka dalam mangkuk. Celup bebola kapas dalam cuka dan sapu pada ketiak. Atau bilas ketiak dengan cuka sewaktu mandi. 

Ia akan berbau masam pada awalnya. Tapi, ia amat berkesan menyahkan bau badan.

cara hilangkan gatal

Foto Kredit: davidwolfe.com

2. Soda bikarbonat

Soda bikarbonat mempunyai banyak kegunaan selain untuk membuat kuih atau kek.

Cara: Campur satu sudu jus lemon ke dalam satu sudu soda bikarbonat. Sapukan pes pada ketiak dan biarkan seketika kemudian bilas dengan air.

Jika tiada jus lemon, boleh gantikan dengan tepung jagung. Paling mudah, campurkan sedikit air pada soda bikarbonat dan sapu selepas mandi.

3. Hydrogen Peroxide

Selain farmasi, bahan ini biasanya boleh dijumpai dalam peti kecemasan atau ‘first aid kit’.

Cara: Campur satu sudu hydrogen peroxide dalam satu cawan air dan gaul hingga sebati.

Celup kain atau tuala bersih pada ketiak. Jika tidak sempat, boleh sahaja sapukan terus pada ketiak.

hilangkan ketiak hitam

Foto Kredit: prettydesigns.com

4. Lemon

Selain menghilangkan bau busuk, lemon juga membantu mencerahkan kulit yang kehitaman di ketiak.

Cara: Hiris lemon dan sapu perlahan-lahan pada ketiak.

Boleh juga guna perahan jus lemon pada ketiak atau basahkan tuala dengan jus lemon dan sapu pada ketiak selepas mandi.

petua hilangkan bau ketiak

Foto Kredit: stylishwalks.com

5. Air Mawar

Air mawar boleh dibeli siap dari kedai kecantikan atau dibuat sendiri di rumah.

Cara: Sapu ‘rose water’ pada ketiak dan biarkan ia kering sendiri.

petua hilangkan bau ketiak

Foto Kredit: aliexpress.com

6. Batu Kristal

Batu kristal ini adalah alternatif bagi mereka yang tidak sukakan bahan kimia atau bau-bauan daripada deodoran. Ada yang dijual dalam bentuk ketulan seperti sabun, dan ada juga dalam bentuk seperti deodoran.

Cara: Pemakaiannya sama seperti deodoran.

bahaya bedak talkum

Foto Kredit: bbc.com

7. Bedak bayi

Bedak talkum biasa atau bedak bayi amat sesuai untuk mengatasi bau badan.

Cara: Apabila rasa lekit pada ketiak, terus letak bedak pada ketiak. Ia akan mengurangkan peluh yang keluar.

Foto Kredit: fashionlady.in

Foto Kredit: fashionlady.in

8. Serbuk Sandalwood

Herba ini boleh didapati di kedai rempah, pasaraya, atau ada yang dipek secara komersial di kedai kecantikan.

Cara: Jadikan pes dengan mencampurkan air sedikit demi sedikit pada serbuk sandalwood. Sapukan pes pada ketiak dan biarkan sehingga kering, baru dibilas dengan bersih.

9. Tawas

Tawas adalah sejenis hablur dalam bentuk batuan atau ada yang telah dijadikan serbuk.

Cara: Lalukan air pada tawas dan sapu pada ketiak. Pastikan guna bahagian yang tumpul.

sengkuang_

10. Sengkuang

Cara: Kisar halus hingga keluar jus dan sapu pada ketiak. Ia menghilangkan bau sehingga 10 jam lamanya.

petua hilangkan bau ketiak

Foto Kredit: derstandard.at

Untuk kesan lebih efektif,

Praktikkan petua hilangkan bau ketiak ini dan anda pasti akan dapat merasakan kesannya.

Malah, ada antaranya yang lebih mujarab berbanding deodoran yang ada di pasaran.

Carian Yang Berkaitan:

  • ketiak berbau
  • petua hilang bau ketiak
  • menghilangkan bau ketiak
  • cara hilang kan bau ketiak
  • petua ketiak berbau
  • cara hilang bau ketiak
  • cara untuk hilangkan bau ketiak
  • ketiak busuk
  • bau ketiak
  • cara menghilangkan bau peluh
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top