Sihat

Makan 4 Jenis Sayur Kacang Ini Untuk Bantu Kawal Radang Ekzema

221
SHARES

Penyakit kulit ekzema adalah sejenis keadaan kulit yang menyebabkan kegatalan dan keradangan kulit. Seksanya ada penyakit ini, badan berpeluh pun tidak boleh sangat sampai mengganggu aktivit harian kita. Termasuk jugak rutin pemakanan.

Siapa sangka makan sayur kacang boleh bantu kawal keradangan Ekzema. Terdapat 4 jenis sayur kacang yang mungkin anda tak pernah tahu pun kebaikannya kepada penyakit ekzema, namun ia berkesan. Mari baca!

Baca juga: Kenapa Bila Makan Sesetengah Buah Atau Sayur Boleh Kembang Urat? Ini Jawapan Pakar

MAKAN 4 JENIS SAYUR KACANG INI UNTUK BANTU KAWAL RADANG EKZEMA

4 SAYUR BERKACANG YANG WAJIB DIMAKAN KALAU NAK EKZEMA BERHENTI MERADANG

Bolehkah penghidap ekzema makan sayur berkacang?

Agak-agak kalau makan sayur kacang bendi, kacang buncis, kacang panjang, kacang botol, kulit akan alergik dan gatal macam kita makan kacang tanah yang sinonim dengan allergy trigger foods tu tak?

Dulu Mizhana pernah tanya seorang pakar kulit pasal sayur-sayur kacang ni setiap kali appointment. Jawapan yang Mizhana dapat adalah:

“Ye awak jangan makan sayur kacang-kacang tu kacang buncis bagai tu gatal. Ni kulit awak teruk lagi kenapa ni? Kan saya dah pesan jangan makan ayam.”

Ini cerita 7 tahun lepas sebelum tahu ilmu pemakanan yang betul. Mari baca di setiap gambar kenapa sayur sayur ini bagus untuk ekzema.

4 SAYUR BERKACANG UNTUK EKZEMA BERHENTI MERADANG

1. KACANG PANJANG

Menurut kajian, kacang panjang dikenali sebagai exotic vegetable dan bagus untuk kesihatan kulit. Ini kerana kacang panjang sangat tinggi protein yang diperlukan untuk kuatkan kuku, kulit dan rambut serta penting bagi pembentukan acid amino untuk kulit.

Ia juga sayur yang bagus untuk detox badan yang banyak toxin ya.

Ia juga terkenal sebagai sumber kalsium dari plant based bagi pengganti dairy. Dengan makan kacang panjang setiap hari sudah melengkapkan 4% keperluan kalsium tubuh.

Ibu hamil juga elok amalkan kacang panjang kerana ia tinggi folate, sumber asid folik semulajadi yang sangat tinggi dalam semua sayur. Tapi kalau tengah pantang bersalin dan badan banyak angin, sayur ni jangan dimakan ya.

2. KACANG BUNCIS

Kacang buncis tidak diketahui umum bahawa ia dijumpai sebagai penawar kulit ekzema namun ia banyak dijumpai oleh naturopath healing dan perubatan ayurveda.

Siapa ingat saya pernah cerita masa kulit saya kronik dulu, saya mula ikut naturopath healing journey dan saya diwajibkan makan kacang buncis hari hari. Dengan izin Allah, kulit yang sedang meradang teruk boleh reda tiba-tiba padahal masa tu saya dah stop steroid dan tak ambil ubat dah.

Hanya fokus regime pemakanan yang betul untuk pulih ekzema.

Rupanya menurut kajian sayur kacang buncis adalah sayur yang tinggi sifat anti radang dan mampu kuatkan immunity kulit ekzema yang lemah dan mudah koyak. Ia juga membantu tubuh berdaya tahan terhadap stress serta serangan penyakit.

PS: sayur kacang buncis tidak boleh dimakan mentah kerana berbahaya. At least celur air panas atau stir fry.

3. KACANG BENDI

Sayur kacang bendi atau nama mat sallehnya, Okra atau Lady Finger ini dikaji bagus untuk pemulihan leaky gut atau usus bocor which is punca ekzema utama.

Ini kerana ia sangat tinggi quercetin serta antioxidan semulajadi yang bagus untuk masalah autoimmune dan leaky gut.

Sayur bendi sangat bagus dicelur saja dan mudah dimakan dan disediakan sebagai ulam celur sampingan bagi penghidap masalah autoimmune.

4. KACANG BOTOL

Kacang botol yang tiada rupa botol ni juga ada yang panggil kacang botor, kacang kelisa atau kacang sirek.

Khasiatnya untuk ekzema (penghidap ekzema tak boleh makan mentah, wajib dimasak) adalah kerana ia kaya trytophan yang dapat mengurangkan gejala sakit, serta bagus untuk kuatkan sistem pertahanan badan.

Rahsia baru yang ditemui dalam sebuah kajian juga adalah, kacang botol membantu penyerapan vitamin D dalam badan dengan optimum. Di mana masalah utama penghidap ekzema adalah tubuh mereka sinonim dijumpai kekurangan vitamin D hingga menyebabkan sakit ekzema.

Dalam sebuah kajian juga menyatakan kacang botol juga bagus untuk pesakit diabetes kerana ia dapat mengawal perembesan insulin dan paras gula dalam darah.

Sumber: Facebook Mizhana Padzi

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×