40 Minggu

Janin Tidak Berkembang Dengan Normal Semasa Kehamilan, 5 Punca Ini Ibu Kena Alert!

13
SHARES
janin tidak berkembang

“Rasanya macam lama dah tak rasa baby kick dekat perut. Janin tidak berkembang ke macam mana ni?”

Menjaga proses kehamilan bukanlah perkara yang mudah. Bukan sahaja dari segi pengambilan makanan serta rutin harian yang sihat, malah penting juga untuk si ibu mengetahui tahap perkembangan janin dalam kandungan. Hal ini kerana terdapat situasi apabila perkembangan janin dalam kandungan terhenti dan menyebabkan kandungan kecil!

Ini dikenali sebagai Fetal Growth Restriction atau FGR dan sudah pasti ramai yang tidak kenal dengan terma ini bukan? Jadi, jom kita ambil tahu apakah punca yang menyebabkan perkembangan janin dalam kandungan ini lemah dan berhenti.

Baca juga: Jenis Posisi Duduk Untuk Ibu Hamil Yang Selamat, Elak Kaki Lenguh & Tak Bengkak

JANIN TIDAK BERKEMBANG, KENAPA PERKARA INI TERJADI?

janin tidak berkembang

Fetal Growth Restriction (FGR) atau sekatan pertumbuhan janin ialah keadaan di mana bayi lebih kecil daripada jangkaan atau pertumbuhan bayi perlahan atau berhenti semasa mengandung. Ia juga dipanggil sekatan pertumbuhan intrauterin (IUGR). Sudah pasti ramai dalam kalangan ibu yang risau apabila janin tidak berkembang semasa tempoh kehamilan tersebut bukan?

Terdapat beberapa perkara yang boleh meningkatkan risiko FGR. Risiko yang paling biasa ialah:

1.Jika anda sebelum ini mempunyai bayi kecil, pra-eklampsia atau kelahiran mati (stillbirth).

2.Jika anda mengalami komplikasi lebih awal semasa kehamilan ini, terutamanya pendarahan yang banyak.

3. Mempunyai masalah perubatan yang sedia ada seperti tekanan darah tinggi, masalah buah pinggang, kencing manis atau penyakit jantung.

4.Merokok, minum alkohol atau menggunakan dadah haram.

5.Berumur lebih 35 tahun.

Jika anda mengalami pendarahan semasa kehamilan anda, dengan atau tanpa kesakitan, adalah sangat penting untuk memeriksanya.

Beberapa perkara yang meningkatkan risiko anda mempunyai bayi kecil atau tidak berkembang tidak boleh diubah. Tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk mengurangkan risiko, termasuk:

1.Berhenti merokok.

2.Mengambil vitamin D.

3.Mengamalkan pemakanan yang sihat dan seimbang.

4.Tidak minum alkohol.

5.Kurangkan stres.

Jika anda berlebihan berat badan, anda berkemungkinan besar mengalami tekanan darah tinggi, yang boleh menyebabkan komplikasi yang membawa kepada masalah dengan pertumbuhan bayi dalam kandungan. Jadi, pastikan anda kekalkan berat badan yang sihat sebelum dan semasa kehamilan.

Bagaimanakah saya tahu jika bayi dalam kandungan saya tidak membesar dengan baik?

janin tidak berkembang

Jika anda mempunyai sebarang faktor risiko untuk FGR, pertumbuhan bayi anda akan dipantau oleh imbasan ultrasound dan bukannya menggunakan pita pengukur.

Bergantung pada sejarah perubatan dan kehamilan, anda juga mungkin diminta untuk melakukan imbasan ultrasound bagi mengukur aliran darah ke plasenta dikenali sebagai Doppler Arteri Rahim. Pengukuran ini dilakukan pada usia 20-24 minggu kehamilan. Ia akan menentukan berapa kerap anda perlu menjalani imbasan ultrasound semasa kehamilan.

Peringatan juga bahawa sdalah sangat penting untuk memantau pergerakan bayi anda semasa mengandung. Kebanyakan wanita biasanya mula merasakan bayi mereka bergerak antara 16 dan 24 minggu kehamilan.

Pergerakan bayi boleh digambarkan sebagai apa-apa sahaja daripada tendangan, kibasan, hayunan atau guling. Namun, tiada bilangan pergerakan normal yang ditetapkan. Jika anda berasa bahawa pergerakan bayi anda perlahan atau berhenti, adalah penting untuk menghubungi pakar anda dengan segera!

Sumber: NHSInformTommy’s.org

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×