Dapur

Resepi Laksa Thai (Ayam), Tak Ada Ikan Pun Boleh Siap!

60
SHARES
laksa thai

RESEPI LAKSA THAI AYAM

Baru-baru ini sedang hangat diperdebatkan di laman media sosial mengenai laksa. Ada yang mempersoalkan jenis ikan yang digunakan, ada yang mempersoalkan laksa negeri manakah yang lebih enak dan macam-macam lagi. Tidak mengapa, ketahuilah bahawa semua laksa bagi setiap negeri mempunyai keistimewaan masing-masing.

Jadi, apa kata kita cuba pula laksa dari negeri jiran iaitu Thailand. Tak guna ikan pun boleh siap!

RESEPI LAKSA THAI ( ayam)

Resepi Makan 3/4org ;

laksa thai

Yg bertanda blend *cili boh tu tumis skali dgn bahan blend nanti asam keping letak time dh berbuah & daun limau purut letak last bila dh nk masak kuah.

Bahan tumis

– Bwg merah

– Bwg Putih

– Serai

– Cili padi

– Kunyit hidup

– Belacan

– cili boh / cili kering yang dah di blend untuk warna kuah sikit je

– Santan 2 kotak kecil

– Air (sukat guna kotak santn tu je 3kotak air biasa) kalau pekat sangat tambah air tapi kuah laksa ni pon sama macam kuah laksa kita tak sedap cair sangat pekat-pekat tu sedap.

-Ayam dicincang atau potong dadu halus2 gittew (boleh jugak nk guna ikan just rebus ikan apa-apa yang sesuai ganti ayam thats all )

-Laksa – boleh guna laksa halus atau bihun

Cara Masak ;

1.Tumis semua bahan blend skali cili boh smpai pecah minyak

2.Masukkan ayam tumis sekali sekejap baru msukkan santan dengan air

3.Masukkan asam keping , daun limau purut tuggu mendidih dah siap (noted : kalau nak kuah pekat kena banyakkan bahan tumis lagi sedap)

4.Ulam-ulam tu banyak lagi sebenarnya boleh letak. Tu sebahagiannya lah.

laksa thai

Selamat mencuba!

Sumber: Laksa Thai by Nosyamiza Atikah

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×