Sihat

Rupanya Ini Sebab Miss V Semakin Hitam Dan Kusam, Punca Nombor 4 Tak Boleh Elak!

19
SHARES
vagina hitam

“Apalah aku nak buat ni tengok kawasan vagina hitam semacam je ni..model-model tu putih je?”

Ini merupakan kegusaran setiap golongan wanita apabila melihat kawasan privasi badan terutama sekali di kawasan sekitar vagina. Kalau tengok model-model pakaian dalam, semuanya putih-putih dan bersih sahaja kawasan berdekatan dengan vagina mereka.

Kenapa kawasan vagina anda kelihatan gelap dan kusam sahaja? Adakah ada masalah kesihatan atau ada tersalah pakai produk yang menyebabkan kawasan vagina ini menjadi hitam?

Baca juga: Petua Paling Mujarab Tegangkan Payudara Guna Halia Dan Susu, ‘Aset’ Kembali Mantap!

KAWASAN VAGINA HITAM DAN MAKIN KUSAM, KENAPA INI BERLAKU?

vagina hitam

1.Geseran

Geseran di sekitar paha merupakan situasi yang sering dilalui oleh kebanyakan wanita, tambah pula kalau berbadan besar. Bukan itu sahaja geseran juga disebabkan oleh memakai seluar dalam yang ketat atau pakaian yang tidak sesuai dengan betul, dan terdapat kekurangan pengudaraan yang betul di kawasan tersebut.

Ia juga boleh berlaku akibat aktiviti seharian seperti berjalan kaki, bersenam, hubungan seks dan lain-lain. Selain itu, menggosok kawasan Miss V terlalu banyak juga boleh menyebabkan kegelapan.

2.Faktor Hormon

Ya, hormon anda boleh memainkan peranan penting dalam hal ini. Menurut pandangan American College of Obstetricians and Gynaecologists, semasa akil baligh, mungkin terdapat peningkatan mendadak dalam tahap estrogen yang boleh menyebabkan kawasan intim menjadi gelap.

Pada usia lewat 30-an dan 40-an, mungkin terdapat kesan yang sama disebabkan tahap estrogen yang rendah semasa anda menghampiri menopaus.

3.Jangkitan Faraj

Faraj adalah bahagian badan yang paling sensitif untuk wanita, dan mudah terdedah kepada jangkitan virus dari semasa ke semasa. Keadaan tertentu menjejaskan kawasan sekitar vulva, yang mungkin menyebabkan tompok gelap di sekitar kawasan tersebut.

4.Umur

Ini memang tidak dapat dielakkan kerana semua orang akan melaluinya. Apabila usia anda meningkat, bukan sahaja dari segi keanjalan dan tekstur faraj anda mengalami perubahan, tetapi mungkin terdapat perubahan warna juga.

Bukan sahaja faraj, malah bahagian badan yang lain juga boleh menjadi gelap mengikut usia. Ia mungkin tidak selalu berlaku, tetapi faktor ini tidak boleh diabaikan.

5.Sindrom Ovari Polikistik

Pada masa kini, kita dapati ramai wanita mengalami Sindrom Ovari Polikistik (PCOS). Ia adalah keadaan apabila sista kecil didapati berkembang di dalam ovari, dan ini menyebabkan kemusnahan hormon di dalam badan anda. PCOS berlaku kerana lebihan hormon lelaki (androgen) dalam badan, dan ini mungkin menyebabkan bahagian sulit anda menjadi gelap.

MISS V HITAM NAK BUAT APA?

vagina hitam

Apa yang anda boleh lakukan supaya dapat mengurangkan kawasan sulit menjadi gelap dan tidak menarik ini?

#Gunakan bahan semula jadi dan organik : Pilih produk yang diperkaya dengan bahan semula jadi seperti cendana dan kunyit yang diketahui dapat membantu pengelupasan.

#Kekalkan keseimbangan pH : Bahan-bahan semula jadi yang dipercayai dapat mengekalkan tahap pH kawasan faraj tetap utuh sambil memberikan manfaat pencerahan, pencerahan dan antiseptik kulit sensitif.

#Pilih produk penjagaan faraj yang betul : Pastikan anda hanya memilih produk yang tidak mengandungi sebarang pengawet atau bahan kimia. Tapi kata pakar, produk-produk sebegini sebenarnya tidak perlu.

*Jadi, kalau nak kawasan vagina kelihatan putih bersih kena jaga dari usia muda. Barulah suami pun seronok tengok kan?

Baca juga: Air Mani Suami Boleh Bantu Hilangkan Kemurungan Isteri, Tak Sangka Betul Ya!

Sumber: FEMINA

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×