Famili

Kenal Al Quran Seawal Umur 3 Tahun & Khatam Pada Usia 4 Tahun, Ibu Ini Kongsi Tips Kejayaan

64
SHARES

Mendidik anak-anak ternyata bukanlah perkara yang mudah bagi ibu bapa. Memupuk minat anak-anak sejak dari kecil merupakan teknik pembelajaran yang penting supaya anda dapat tahu minat anak berada di arah yang mana. Bukan sahaja dari segi pembelajaran berasaskan buku, malah pembelajaran dari segi rohani iaitu Al-Quran juga amat penting untuk diterapkan sejak usia muda.

Begitu juga dengan perkongsian ibu ini dimana anaknya mula diterapkan dengan pembelajran Al-Quran sejak umur 3 tahun lagi. Apa yang membanggakan adalah kecekalan anak ini membaca Al-Quran membolehkannya khatam pada usia semuda 4 tahun! Memang hebat. Jom kita tengok apakah tips yang dikongsikan oleh ibu ini tentang kejayaan anaknya.

PENGALAMAN AJAR ANAK ‘CELIK’ AL-QURAN SEAWAL UMUR 3 TAHUN

Disebabkan ramai masih tanya amalan dan doa, Mommy ulang post sekali lagi.. Post yang lepas beratus share jugak.. Alhamdulillah mudahan mendapat manfaat bersama.

Atas permintaan ramai Mommy nak share sedikit pengalaman Nur Madeena dapat mengenal Al-Quran seawal 3 tahun dan dapat khatam sebelum umur 4 tahun.. Semua ni dengan izin Allah jua.. Tiada lain yang mampu melainkan Dia.. Alhamdulillah. Tapi apa-apa pun bermula dari kita sebagai mak ayah. Kita nak anak mengaji jadi kita pun kena mengaji.Kita hadkan masa kita dengan hp, tapi kita banyakkan masa kita dengan al-Quran.. InsyaAllah anak pun akan ikut kita.

Itu pengalaman Mommy, Mommy kurangkan pegang hp. Lepas tu kenal dia Allah sayang Allah, ajarkan dia menutup aurat seawal mungkin, ajar dia bab malu, ajarkan dia solat.Nak ajar solat jangan kita ajarkan tapi ajak dia solat sama.Nur Madeena solat seawal setahun setengah, ikut dia la solat macam mana pun.Tapi lepas dah pandai ngaji, ajar dia bacaan dalam solat, biar mak ayah orang pertama ajarkan anak-anak solat sebab dia solat insyaAllah kita pun akan dapat ganjaran.Jadi kalau dia solat sampai akhir hayatnya, insyaAllah ganjarannya sampai ke akhir hayatnya juga. Rugi kita sebagai mak ayah kalau solat tiang agama kita harap guru yang ajarkan. Alhamdulillah sekarang Nur Madeena dah tak tinggal solat, Subuh pun dia bangun..cuma perlu diperbetulkan lagi solat dia.. Apa-apa pun mak ayah perlu mulakan.

PERDENGARKAN AL-QURAN SEJAK AWAL KANDUNGAN

1. Hampir semua sahabat-sahabat Mommy tahu Mommy lambat dapat Nur Madeena kan. 5 tahun penantian baru dapat dia. Berkat doa di Tanah Suci, sebulan balik dari Tanah Suci Allah hadirkan Nur Madeena dalam rahim Mommy.. Sebab tu namanya diberi sempena namanya MADINAH. Mudahan dengan namanya Nur Madeena dijauhi dari fitnah Dajjal seperti mana haramnya Dajjal memasuki kota Madinah..

2. Seawal usianya dalam kandungan, Nur Madeena tak pernah sekali pun terlepas dari mendengar ayat-ayat suci Al-Quran. Sebab setiap hari Mommy ajar mengaji jadi memang dari awal kandungan setiap hari Nur Madeena akan dengar orang mengaji.. Mommy pun akan mengaji setiap hari untuk dia.. Selama hampir 9 bulan 10 hari Nur Madeena dalam kandungan, Mommy akan bangun tahajjud dan mengaji dengan Nur Madeena(janin dalam rahim)

SEAWAL UMUR SEBULAN DIA SELALU PEGANG-PEGANG DAN BELEK-BELEK AL-QURAN

1- Lepas Nur Madeena lahir dan lepas Mommy habis pantang, pada usia sebulan Mommy biasakan dia dengan naskah Al-Quran.. Letakkan dia dengan Al-Quran.. Lepas habis pantang, Mommy pun start mengajar balik. Jadi Nur Madeena duduk di tepi Mommy ja teman Mommy ngajar.. Letak Al-Quran kat dia satu.

2. Bila dia mula meniarap, bagi dia pegang Al-Quran, selak-selak Al-Quran tu.. Selalunya mak-mak mesti tak bagi pegang kan sebab takut dikoyakkan. Takpa, biarkan je, biar dia biasa dengan tulisan Al-Quran..

3. Bila dia dah boleh duduk, Mommy letak satu meja dan Al-Quran atau buku Iqra kat dia. Duduk sama-sama budak ngaji. Biarkan ja dia.. Kalau koyak jangan dimarah tapi cakap, jaga baik-baik nah.. InsyaAllah Allah akan bagi kefahaman kat dia..

BIAR DIA DUDUK DENGAN BUDAK-BUDAK MENGAJI LAIN DAN MENGAJI IKUT CARA DIA

1. Bila dah pandai bejalan, dah reti sikit berkawan Mommy biar dia mengaji dengan kawan-kawan ngaji.. Ikut cara suka dia ja dia bunyi. Dia ikut orang bunyi dia pun bunyi sambil tunjuk-tunjuk huruf kat buku Iqra..

2.  Sambil-sambil tu Mommy ajar dia jugak tapi jangan paksa. Ikut je dia.. Masa tu baru setahun lebih MULA FOKUS AJAR IQRA PADA USIA 2 TAHUN 5 BULAN.

3. Bila dia dah biasa dengan suasana mengaji Mommy pun mula lah ajar dia iqra 1.. wahh sangat mencabar tau.. Bukan senang.. Yang penting jangan paksa.. Ikut mood dia, biar dia seronok mengaji, bukan terpaksa mengaji..

4. Masa tu dia masih menyusu badan, jadi setiap kali nak menyusu Mommy akan cakap mengaji dulu baru susu. Jadi kalau 5x menyusu, 5x la mengaji.. (masa ni bulan 5 2018)

5. Alhamdulillah lepas hampir 2 bulan dia dah habis iqra 1.. Tapi bukan senang tau. Banyak dramanya.. Ya, Nur Madeena tak pelat jadi situ satu kelebihan untuk Mommy gunakan. Kalau ada anak-anak pelat, jangan risau sebab insyaAllah ajar ngaji lama-lama dia takkan pelat.. Itu pengalaman Mommy ajar budak-budak ngaji.

6. Alhamdulillah sampai bulan 11 2018 Nur Madeena dah masuk iqra 3.. Ambik masa lama kan. Sebab macam-macam drama nak kena layan. Tapi kita layan je dia.. tapi masa bulan 12 2018, budak-budak ngaji ramai cuti. Jadi Nur Madeena pun ada jugak la skip mengaji. Masuk bulan 1 2019 Nur Madeena dah banyak lupa.. Allah.. Jadi Mommy kena ambik satu tindakan drastik.. Kena ada target. Bulan 1 2019 Mommy ulang balik iqra 2.. Lepas tu disiplinkan dia kena ngaji paling kurang 3x sehari.. Selalunya 4x sehari.. Pagi, lepas zohor, lepas asar dan lepas maghrib. Setiap satu sesi 10 minit je.. Jangan lama. Ini cara Mommy.. sebab budak-budak boleh serap apa diajar lebih kurang 5-10minit saja.. Lebih dari itu ke laut. Kalau ada yang mampu sampai 15 minit itu bonus..

7. Yang penting disiplin dan reward. Contoh reward bagi satu hari cuti ngaji, Nur Madeena dapat cuti pun kadang-kadang tanya lagi, hari ni nak ngaji pukul berapa? Alhamdulillah Dari bulan 1 sampai bulan 4 dia berjaya abehkan sampai iqra 4.. Ingat, anak-anak kena puji, kena belai.. Masa Nur Madeena ngaji Mommy banyakkan belai kepala dia tangan dia.. Anak kita kan, jadi belai je sambil-sambil tu selawat..

8. Bulan 4 2019 Mommy sekeluarga dapat jemputan ke Tanah Suci.. Ini pun berkat doa Nur Madeena sebab dia nak sangat mengaji depan Kaabah. Hari-hari doa.. jadi Tok dia pun nak tunaikan impian dia, Tok dia dengar doa Nur Madeena.. Dapatlah Nur Madeena ngaji depan Kaabah.. Masa tu dia ngaji iqra 4 lagi. Di sana dia banyak doa nak cepat baca Al-Quran nak cepat khatam..

9. Lepas balik sini, pertengahan bulan 5 masa tu bulan Ramadhan Alhamdulillah Nur Madeena dah masuk Al-Quran.. Semangat dia nak baca..

DISIPLINKAN LAGI DIA DENGAN AL-QURAN

1. Sejak dia masuk Al-Quran Mommy suruh dia mengaji 1 hari 5 kali (wajib).. Kalau balik kampung atau bercuti bawak Al-Quran jugak dan mengaji sekurang2nya 2x sehari.. Sekali mengaji 3 muka surat..

2. Jangan paksa tapi cerita kenapa kena mengaji.. Mommy selalu ceritakan, dalam kubur nanti Al-Quran akan teman kita, akan jadi lampu kita sebab dalam kubur gelap. Tanya dia sayang Allah dak, kalau sayang ngaji banyak-banyak sebab Allah nak bagi hadiah. Dalam kubur banyak ulat, ular, cacing.. Kalau tak ngaji nanti semua gigit-gigit dan makan badan kita.. Jadi bila cerita macam tu dia akan suka mengaji dan nak ngaji banyak.. Sampai kadang-kadang Mommy bagi cuti, dia akan tanya kenapa tak ngaji hari ni..

3. Dia mula hafal lepas masuk juzuk 2.. Masa tu bacaan dah lancar.. Mula hafal surah An-Nas.. Mommy rasa susah jugak nak suruh dia hafal sebab baru 3 tahun. Nak suruh baca ulang-ulang bukan dia nak. Jadi Mommy ajar dia baca sekali lalu surah tu.. Lepas 3, 4hari dia dah boleh hafal.. (bab hafazan kalau ada nak tahu kita share lain sebab panjang jugak)

4. Alhamdulillah pada umur 3 tahun 10 bulan pada bulan 10 2019 Nur Madeena dah selesai khatam untuk pertama kali. Allah, macam tak percaya.. Dalam masa 5 bulan dia dah khatam.. Tok dan wan happy sangat depa pun buat kenduri besaran..

5. Alhamdulillah bulan 3 2020 Nur Madeena selesai khatam kali kedua pulak.. Dan dah hafal hampir satu juzuk dalam juzuk ke 30.

6. Jadual mengaji Nur Madeena, lepas solat subuh baca surah Al-Kahfi 1-10 & 100-110, lepas solat dhuha baca surah Al-Mulk, lepas solat zohor mengaji tempat dia mengaji, lepas solat asar mengaji tempat ngaji, lepas solat maghrib ngaji lagi.. Itulah rutin Nur Madeena.

AMALAN MOMMY UNTUK NUR MADEENA

1. Buat air penerang hati- Mommy buat air penerang hati untuk Nur Madeena setiap hari.. Setiap hari dia kena habiskan air tu (1botol mineral kecil)

2. Bacakan alfatihah, ayat qursi, surah taha 1-5, selawat tafrihiyyah (niatkan apa yang kita nak untuk dia) dan tiup pada ubun2 dia setiap kali dia tidur..

3. Banyakkan belai dan selawat pada ubun2

4. Baca doa Nabi Muhammad kepada Ibnu Abbas r.a اَللَّهُمَّ فَقِّهُّ فِي الدِّيْنِ وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيْلَ (Allahumma faqqihhu/ha fiddin wa a’llimhu/ha ttakwil -hu bagi lelaki, ha bagi perempuan) Jangan pernah tinggal doa ni. Baca sebelym dia mula mengaji dan tiup pada ubun2

5. Bila suapkan makan pada anak doakan untuk dia sambil suap.. Selawat banyak-banyak..

6. Selawat Tafrijiyyah jangan tinggal, amalkan setiap hari.. Setiap kali selawat niatkan apa yang kita hajatkan.. InsyaAllah Allah buka jalan untuk kita..

7. Jaga pemakanan anak-anak kita..

8. Selalu doakan dia jadi anak solehah luar biasa.. Dan selalu panggil dia “anak solehah luar biasa ayang mommy”

KAEDAH AIR PENERANG HATI

1- Selawat tafrijiyyah 3x

2- Baca Al-Fatihah 1x

3- Baca Ar-Rahman 1-6, Al-Qiyamah 16-19, Al-Buruj 21-22

4- Doa Rasulullah pada Ibnu Abbas

5- Niatkan hajat untuk anak dan tiupkan

*Doa seorang ibu lebih hebat dari doa seorang wali.. Jadi ibu-ibu mak-mak semua jom doa untuk anak-anak. Ini saja pengalaman Mommy dengan Nur Madeena.. Maaf semua sebab Mommy ni bukan reti mengarang menulis.. InsyaAllah bila anak-anak boleh mengaji, anak-anak jugak cepat belajar yang lain. Percaya kalimah Allah itu keajaiban Allah untuk kita. Maaf jika pengalaman Mommy ni hanya biasa-biasa saja. Kita doa kita dapat, kita amal kita rasa. Anak-anak kita, kita yang corakkan.. Maaf sekali lagi ya semua.. Di sini Mommy kongsi sikit kenangan Mommy ajar Nur Madeema mengaji.

Sumber: Nurul Ismail

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×