Didik

Gunakan 10 Teknik Kuatkan Tangan Dari Pakar Ini Untuk Ajar Anak Boleh Cepat Menulis

Ibubapa mana yang tidak mahukan anak-anak mereka boleh cepat menulis kan? Namun, cara ibubapa gunakan pada zaman sekarang untuk melatih anak cepat menulis adalah dengan melakukan banyak latihan bertulis sampai lenguh tangan anak dibuatnya. Bukan itu cara yang betul untuk melatih anak supaya pandai menulis ya mak ayah. Rupanya anda boleh cuba melatih tangan anak dengan menggunakan 10 aktiviti ini sahaja. Jom kita cuba!

http://www.scholastic.com/

Nak ajar anak pandai menulis?

Bukan dengan bagi kertas dan pensel ya mak ayah. Bukan bagi worksheet banyak-banyak. Habis tu? Nak buat macam mana ya?Siapa nak tahu, sila angkat tangan. Gambar-gambar di bawah adalah aktiviti untuk menguatkan tangan dan bahu anak-anak.

Masa anak baby dulu, ada skipped merangkak tak? Mungkin sesetengah anak tiada masalah bila skip merangkak but some do have problems. Seperti tidak mempunyai otot tangan dan bahu yang kuat. Jadi anak tak nak menulis, penat menulis.

Ini hanya sebahagian aktiviti. Banyak lagi aktiviti kuatkan tangan dan bahu yang boleh meningkatkan skil menulis anak. Google banyak lagi aktiviti lain. Lepas tu rajin-rajin bagi anak berlari, melompat, memanjat, main bola – supaya otot-ototnya semua bekerja.

1. Crumpling papers

2. Punching

3. Cutting

4. Stamping

5. Tearing

6. Peeling

7. Beads dan strings

8. Lego

9. Merangkak

10. Finger painting

Hadkan penggunaan gajet 🙂

Sumber: Ashikin Hashim Early Childhood Practitioner

Yang Popular

To Top