DIY & Kraf

Cara Buat Baja Kulit Telur, Jimat Duit & Kuatkan Akar Tanaman!

24
SHARES

Untuk mereka yang gemar berkebun atau bercucuk tanam, apa kata lepas ini guna kulit telur sebagai baja. Hal ini kerana kulit telur mengandungi kalsium yang mampu menyuburkan tanaman serta menguatkan akar, batang, dahan, dan ranting.

Jadi, bila akar kuat, barulah tanaman akan subur dengan bagus dan elok. Proses pembuatannya mudah sahaja seperti perkongsian Cikwan Redzuan Jelani di laman Facebook. Jom tengok. Weekend ni boleh cuba buat.

Baca juga: Guna Roti Lebihan Buat Baja Homemade, Tanaman Lebih Subur

CARA BUAT BAJA KULIT TELUR, JIMAT DUIT & AKAR KUAT!

Ini la sumber penting untuk tanaman. Penguat akar, batang, dahan dan ranting. Bila akar kuat, dahan kuat, baru la pokok cantik, daun subur sebab pokok cukup makan.

– Jemur cengkerang telur sampai betul-betul kering sehingga kulit berubah warna dari coklat keputihan.

– Bila dah kering kulit akan lebih rapuh dan senang untuk dipecahkan. Ramas ramas je krap krup krap. Kalau kuantiti sikit, boleh tumbuk je dengan lesung batu. Kalau kuantiti banyak kena guna pengisar. Pengisar kering kalau ada yang heavy duty lagi baik.

– Kisarlah smpai jadi tepung halus mulus. Masukkan dalam bekas tulis nama dia..”calcium pokok” simpan dalam stor kebun. Takut letak dekat dapur orang ingt tu tepung gandum.

Cara guna ada 2 kaedah: 

1. tabur terus ke tanah/ campurkan dengan tanah semaian.

2. Campur dengan air hujan/EM yang diperbuat dari buah buahan, sayuran dan peram sekurangnya 2 minggu dalam bekas yang bertutup.

Seblum guna, kacau sebatian dan tapis. Ambil air baja sebanyak 10ml dicampur dengan 1liter air. Siram dekat pokok. 2 tahun diperlukan untuk cengkerang terhurau sepenuhnya. Kalau selalu buat, lagi lambat la stok baja kalsium ni habis. Kena ada alternatif lain untuk jimatkan kos. Selamat mencuba!

Sumber: Facebook Cikwan Redzuan Jelani

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×