40 Minggu

Selalu Letih,Pening & Pucat Ketika Hamil, Anda Mungkin Disahkan Hidap Anaemia!

Rasa terlalu penat, susah hendak bernafas, pening dan selalu kelihatan pucat ketika hamil adalah situasi yang perlu dirisaukan. Hal ini kerana, ini mungkin adalah tanda-tanda ibu hamil menghidapi anaemia. Ramai dalam kalangan ibu yang terlepas pandang hal ini kerana fikir ia adalah perkara biasa. Jadi, dengan adanya penerangan dari pakar diharapkan dapat membantu si ibu dan ahli keluarga supaya lebih prihatin mengenai masalah anaemia.

Penat atau keletihan masa mengandung -perkara biasa atau anaemia?

Iron deficiency anemia / anemia disebabkan kurangnya zat besi adalah masalah pada darah menyebabkan Hemoglobin Hb dalam badan menjadi rendah. Sel darah merah mengandungi hemoglobin , di mana fungsi Hb ini adalah untuk mengangkut oksigen ke seluruh badan. Untuk nak membentuk Hb ini, perlukan zat besi yang cukup untuk pastikan Hb berada dalam paras normal. Jika kurangnya zat besi, paras Hb akan menjadi rendah, tu yang kita namakan keadaan ini sebagai anemia.

Anemia / kurang darah / Low Hb – memana pun sama je, bermaksud paras Hb dalam badan rendah dan tak mencapai lah tujuannya mengangkut oksigen yang cukup ke seluruh badan. Kalau orang tu mengandung, oksigen ini bukan saja diperlukan oleh mak, bayi dalam kandungan pun perlukan oksigen. Dari mana datangnya oksigen? Tu lah fungsinya Hemoglobin Hb.

Kebiasaannya, anemia masa mengandung ni tak lain tak bukan disebabkan oleh kurangnya zat besi – 75-95 % dalam kebanyakkan kes. Walaubagaimanapun, ini bukan sahaja punca ibu boleh dapat anemia. Kalau tak cukup folik asid/ vitamin B12, atau tetiba ibu hilang darah, ibu ada masalah darah seperti thalassaemia ataupun ada penyakit sickle cell. Ingat ye, sebab utama ibu ada anemia adalah kurangnya zat besi. Ada juga sebab-sebab lain si ibu boleh dapat anemia.

Mengandung sendiri meningkatkan peluang untuk mendapat anemia. Kenapa ?

Semasa hamil, keperluan zat besi meningkat dari 18mg sehari kepada 27mg sehari. Peningkatkan keperluan zat besi ini berlaku kerana zat besi tambahan diperlukan untuk menampung pembentukan sel darah merah yang banyak, plasenta (uri) , dan juga diperlukan untuk bayi yang membesar.

Lagi besar kehamilan tu, lagi banyak zat besi diperlukan. Pada 3rd trimester ibu dah perlukan 30mg zat besi sehari. Satu lagi, zat besi tambahan ini diperlukan oleh badan ibu untuk sediakan badan ibu jika berlaku pendarahan masa bersalin ataupun masa berpantang.

Selain mengandung itu sendiri, beberapa faktor lain meningkatkan peluang untuk mendapat anemia :

1) Pernah ada Period yang melampau banyaknya
2) Permakanan yang kurang zat besi
3) Permakanan yang kurang vitamin C ( vitamin C ni bantu penyerapan zat besi )
4) Makan terlalu banyak makanan yang menganggu penyerapan zat besi – susu/produk tenusu, kopi, teh )
5) Jarak antara kelahiran rapat-rapat
6) Muda sangat masa mengandung – umur kurang dari 20 tahun
7) Ada masalah pada usus yang menganggu penyerapan nutrient
8)Pernah buat pembedahan gastric bypass yang menganggu penyerapan nutrient
9) Pengambilan ubat-ubatan yang menganggu penyerapan zat besi
10) Ibu pernah mengalami kehilangan darah yang banyak masa kelahiran terdahulu, dan Hb nya tidak dioptimakan sebelum mengandung lagi.
11) Ibu mengandung kembar dua atau lebih

Ibu yang ada anemia kadang-kadang tak menunjukkan apa-apa masalah, lebih-lebih lagi jika anemia tu jenis yang ringan. Ibu mungkin mengadu penat. Tapi penat tu sendiri adalah disebabkan mengandung itu sendiri, maka ibu mungkin mengabaikan symptom penat yang berlebihan tu, tanpa menyedari sebenarnya dia ada anemia atau kurang darah

Gejala-gejala lain termasuklah :

1) Susah nak nafas
2) Pening-pening
3) Pucat
4) Berdebar-debar
5) Sakit dada
6) Susah nak focus
7) Kejang-kejang kaki
8)Kuku berbentuk sudu ( rujuk gambar di bawah )
9) Lidah berkilat ( rujuk gambar di bawah )
10) Pada tepi bibir ada pecah-pecah ( rujuk gambar di bawah )

Kuku berbentuk sudu.

Bila buka buku pink tu, doktor akan buat pemeriksaan kemudian akan ambil darah sedikit untuk check ada anemia ke tak. Mereka akan tulis dalam buku pink tu paras Hb anda. Ujian darah akan diulang semula pada 28 minggu kehamilan. Kalau anda mengandung kembar, ujian darah akan dilakukan lagi awal pada 20 dan 24 minggu.

Lidah licin dan merah dari biasa.

Adalah NORMAL untuk Hb ini berubah-ubah sepanjang proses kehamilan. Kalau pada awal kehamilan, simpanan zat besi dalam badan dah cukup, paras Hb akan NAIK dan kemudianya paras Hb akan berkurangan menjadi separuh paras Hb masa sebelum mengandung, pada bulan pertama trimester ketiga kehamilan. Hal yang demikian berlaku disebabkan lebih banyak bendalir dalam badan menyebabkan pencairan sel darah merah berlaku, juga terdapat penggunaan zat besi yang banyak untuk kehamilan itu sendiri.

Pada penghujung kehamilan, paras Hb akan perlahan-lahan naik. Sebab tu susah sikit doktor nak tentukan sama ada ibu tu ada anemia disebabkan kurangnya zat besi ataupun paras Hb itu adalah sebenarnya normal untuk ibu itu

Macam mana dikatakan seseorang itu ada anemia ?

-Masa mula-mula buka buku pink , paras Hb BAWAH 11g/dL
-Hb 10.5g/dL pada 28 minggu
-Hb 10.5g/dL pada 20 hingga 24 minggu ( JIKA IBU MENGANDUNG KEMBAR )

Jika paras Hb jatuh dari paras yang dianggap normal pada umur kehamilan itu, doktor baru mulakan suplemen zat besi. Doktor juga akan jalankan penyiasatan darah untuk tengok sama ada anda benar-benar kekurangan zat besi atau ada sebab lain menyebabkan ibu ada anemia.

Komplikasi-komplikasi anemia teruk yang tak dirawat :

-Bersalin tak cukup bulan
-Baby kecil saiznya
-Ada masalah pada tumbesaran mental dan fizikal bayi selepas dilahirkan

Bagaimana anemia yang disebabkan oleh kekurangan zat besi dirawat ?

Doktor akan melihat bagaimana seimbangnya permakanan anda – nak tengok sejauh mana pengambilan makanan yang kaya dengan zat besi.

Kemudian doktor akan berikan pil tambahan zat besi. Ibu dinasihatkan ambil pil zat besi ini beberapa kali sehari dengan perut kosong. Paling bagus ambil pil zat besi 1 jam SEBELUM makan dan dalam masa yang sama minum minuman yang kaya dengan Vitamin C – jus oren kerana vitamin C membantu penyerapan zat besi.

Sungguhpun zat besi bertujuan untuk tambah zat besi dalam badan, perlu tahu zat besi ada beberapa kesan sampingan yang tak menyenangkan seperti :

-Sembelit
-Loya-loya
-Cirit-birit
-Pedih ulu hati
-Perut tak selesa

Najis ibu yang memakan pil zat besi tambahan akan jadi lebih hitam dari biasa, dan kadang-kadang menjadi sehitam warna rambut. Semua kesan sampingan zat besi ini akan berkurangan perlahan lahan dan ibu-ibu perlu BANYAK BERSABAR. Kalau tak boleh tahan gak, silalah bercakap pada doktor, mungkin boleh ubah cara pengambilan zat besi. Sebaik-baiknya diambil dengan perut kosong, tapi kalau kesan sampingan menyebabkan perut tak selesa tu teruk sangat, boleh la ambil pil zat besi dengan makanan atau SELEPAS makan.

Jika ada sembelit dengan pengambilan zat besi, sila makan buah-buahan atau makanan yang kaya dengan serat seperti sayur-sayuran. Kalau perlu doktor akan berikan ubat lawas berak, kalau sembelit tak jalan jugak dengan makanan berserat.

Ada ibu yang memberikan respon kepada pil zat besi tambahan ini. Tapi jika tiada respon, atau ibu tak boleh makan langsung pil zat besi disebabkan kesan sampingan yang saya cakap tadi dan anemia makin hari makin teruk, ibu perlukan zat besi yang diberikan dalam bentuk drip melalui salur darah. ( mengikut kes dan penilaian doktor ). Anemia teruk yang dibiarkan dan tak dirawat boleh menyebabkan si ibu mengalami kemurungan semasa berpantang ( postpartum depression ).

Tu dia cerita saya pasai anemia masa mengandung. Anda mesti ada cerita sendiri kan? Jom share, mana tahu boleh bermanfaat kat orang lain.

Sumber : Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan

Yang Popular

To Top