Sihat

‘Sel Kanser Akan Tumbuh Pesat’- Amalan Tidur Lepas Sahur Boleh Undang Bahaya!

182
SHARES

Sesetengah orang akan mempunyai masalah untuk bangun tidur di awal pagi, lebih lebih lagi jika dibulan Ramadhan dimana jika hendak bersahur anda perlulah bangun awal pagi sebelum tibanya waktu subuh. Tidak dinafikan juga ketika bersahur ini juga akan ada yang mengantuk dan jika ditambah dengan makanan sahur maka tahap mengantuk itu akan lagi memuncak. Tambahan pula Ramadhan kali ini hanyalah bekerja dari rumah, maka tidak perlu bergegas untuk ke tempat kerja selepas sahur. Ada juga yang mengambil peluang ini untuk sambung tidur selepas sahur.

Tetapi apa yang orang ramai mungkin kurang tahu, amalan tidur selepas bersahur adalah sangat tidak sihat dan mengundang bahaya terhadap tubuh badan sendiri dikemudian hari. Dr. Ahmad Kamal Ariffin melalui laman Facebooknya berkongsi fakta berkaitan bahanya amalan tidur selepas sahur.

Bahaya Tidur Selepas Sahur

Saudaraku..

habis sahur memang mengantuk, tapi jangan langsung tidur ya…
Ketika tidur, semua organ dalam tubuh akan melambat metabolismenya, seperti usus dan perut akan lambat dalam mencerna makanan.
Akibatnya makanan tidak tercerna dengan sempurna
Makanan yang tidak tercerna dengan sempurna akan di “makan” oleh bakteria jahat –> jumlah bakteria jahat di perut & usus menjadi dominan, di mana sifat bakteria ini: anaerob (KURANG oksigen), hasil metabolisme bakteria bersifat asid.

Bakteria akan menghasilkan asid nitrit yang bersifat SANGAT ASID

– Asid nitrit akan meningkatkan darjah keasidan tubuh

– Darjah keasidan tubuh membeban sistem metabolisme tubuh.

– Asid nitrat SANGAT, SANGAT, SANGAT beracun untuk liver (hati) anda!

– Liver akan bekerja keras melawan racun.

Sel darah putih akan bekerja bersungguh-sungguh untuk melawan bakteria jahat ini. Tubuh akan bekerja keras hanya untuk menghilangkan racun. Terjadi pengumpulan gas racun amonia dalam tubuh anda akibat makanan yang tidak tercerna menjadi busuk dalam usus & perut anda. Semua ini terjadi hanya kerana apa ??? Hanya karena anda tidur segera setelah bersahur..!!

Kesimpulannya :

– Tidur setelah sahur akan menghalang terhadap tujuan puasa: iaitu ingin sihat.

– Tidur setelah sahur merosak liver

– Membuat dominan bakteria jahat.

– Menambah derajat PH keasidan tubuh, INGAT, jika PH tubuh anda maka SEL KANSER AKAN MULAI TUMBUH

– Keadaan tubuh menjadi an-aerob (kurang oksigen), SEL KANSER AKAN TUMBUH PESAT PADA SEL TUBUH YANG PALING KURANG OKSIGEN.

Rasulullah SAW tidak pernah tidur setelah sahur. Usahakan lawan mengantuk dengan bertadarus, mengaji, membaca buku, dan sebagainya..
Semoga sekalian tambah pahala, dan sihat di bulan RAMADHAN ini.

*SELAMAT PERPUASA*

Sumber : Dr Ahmad Kamal Ariffin

Most Popular

To Top