Cantik

5 Sebab Orang Perempuan Paling Cantik & ‘Classy’ Pada Usia 30an

Bila kita makin bertambah usia, nampak perempuan yang muda-muda ni boleh timbul rasa cemburu. Tapi kata orang, nak tengok wanita yang paling cantik adalah pada usia 30an. Ini bukan ‘cobaan’ tapi betul-betul dibuktikan melalui kajian saintifik tau!

Selain itu, ramai wanita juga mengakui bahawa usia 30an adalah ‘usia keemasan’ di mana mereka berasa serba cukup dalam kehidupan. Betulkah begitu?

Mari kita tengok beberapa alasan dan buktinya di bawah.

5 Sebab Wanita Paling Cantik & Menawan Pada Usia 30an

1. Makin Berpengalaman

Berbanding usia 20an, wanita yang berusia 30an biasanya lebih matang dan berpengalaman. Kalau dulu ramai yang dalam fasa ‘tercari-cari’, wanita 30an lebih berani untuk mengatakan ‘Ya’ atau ‘Tidak’ tanpa berasa ragu.

Mereka kini lebih fokus terhadap prioriti dan tahu mengendalikan segala rutin harian dengan lebih baik. Oleh itu, mereka tak mudah melatah kerana self control masing-masing berada pada tahap yang paling optimum. Menurut Women.com, secara tak langsung, ini menyerlahkan lagi daya penarik mereka.

Foto Kredit: AsianScientist.com

2. Nampak Lebih Sofistikated

Kebanyakan wanita 30an nampak lebih sofistikated dan bergaya berbanding zaman mudanya kerana pada masa ini mereka lebih selesa dengan diri masing-masing.

Tak perlu berlebih-lebih, pakailah sesimple mana pun, tetap cantik dan nampak cantik!

Foto Kredit : islamhouse.muslimthaipost.com

3. Kurang Masalah ‘Remaja’

Perasan tak, kalau sebelum ini macam-macam produk dipakai untuk menghilangkan jerawat, mengurangkan keputihan, bau badan dan sebagainya. Tapi semua masalah ini seolah-olah ‘hilang’ begitu saja apabila usia mula menjengah usia 30an.

Wajah pun nampak lebih bersih, berseri sedangkan kita dah tak pakai sebarang make-up.

Foto Kredit: vicare.vn

4. Berada Pada Puncak Kerjaya

Bagi yang bekerja, biasanya pada usia ini ramai yang sedang berada di ‘puncak’ kerjaya masing-masing. Ada yang dinaikkan pangkat, dah habis belajar Master / PhD, berjaya mengembangkan bisnes atau rasa seronok menguruskan anak-anak di rumah.

Tak kiralah apa pun yang sedang dilakukan, wanita pada usia ini kebanyakannya berasa seronok dan puas dengan apa yang sedang diusahakan. Kurang rasa stres, serabut dan tension macam yang biasa dirasakan pada usia 20an dulu.

5. Rasa Paling Konfiden

Wanita pada usia 30an juga biasanya sudah berkeluarga dan dah settle down di rumah dan banyak melakukan pelbagai aktiviti sendiri. Menurut survei yang dilaporkan melalui Telegraph.UK, kebanyakan wanita berasa paling konfiden, menarik dan selesa dengan diri sendiri ketika berusia 31 tahun.

Lihat saja selebriti kita, kebanyakannya lebih terserlah perwatakannya dan nampak lebih menawan pada usia 30an – contohnya Fazura dan Lisa Surihani. Begitu juga dengan selebriti antarabangsa seperti Hayley William, Rihanna dan Adele juga nampak lebih anggun dan classy setelah mencecah usia 30 tahun. Bahkan, Song Ji Hyo yang dah berusia 37 tahun tetap nampak comel dan konfiden!

Foto Kredit: klick.my

Kecantikan Sebenar Datang Dari Dalam

Apa pun alasannya, fakta ini hanyalah penanda aras yang diukur secara kolektif melalui pengumpulan data.

Jadi tak kiralah berapa pun usia anda, percayalah setiap daripada memiliki kecantikan yang terletak pada hati masing-masing. Kalau cantik di hati, yang lain-lain pun akan ikut sama terkena tempiasnya!

 

Yang Popular

To Top