Famili

Pendidikan Tinggi Tapi Tak Bekerja, Suri Rumah Pun Boleh Jadi ‘Supermom’ Tau!

601
reads

Ramai dalam kalangan wanita sekarang ini yang menjadi suri rumah kan? Ada pendidikan yang tinggi tetapi memilih untuk menjadi suri rumah dan menjaga anak-anak. Bukan tak boleh tetapi ramai yang akan mempersoalkan mengapa kita memilih untuk duduk di rumah sedangkan kita boleh mendapat gaji beribu-ribu? Haa, kalau macam tu, apa kata baca perkongsian si ibu ini. Tak ada masalah lah kalau jadi suri rumah pun.

www.thespruce.com

ADA DEGREE TAPI SURI RUMAH.

Sebenarnya semua ni Allah dah atur. Allah dah catatkan dah dalam buku kehidupan kita tanpa kita sedar. Rezeki orang lain-lain. Kan? Dulu, banyak kali cakap nak resign tapi selalu je tak jadi. Sebab takda kekuatan. Tapi, bila kekuatan tu muncul, on the spot terus buat resign letter submit kat boss. Maka dengan rasminya jadilah suri rumah sepenuh masa.

www.today.com

Nak tahu apa/siapa kekuatan tu? Tu haaaa budak kecik sebelah tu. Niat nak jaga dia, nak tengok dia membesar depan mata. Alhamdulillah Allah makbul sampai sekarang. Si bujang tu pun dah masuk 1 tahun 5 bulan.

Sendiri pun tak tahu nak jangka, nak agak sampai bila boleh tengok dia besar depan mata, jaga sendiri makan minum dia. Sebab manusia biasa ni tak dapat nak expect apa yang akan berlaku akan datangkan? Tapi yang penting, doa untuk dimurahkan rezeki untuk menjaga dia tak pernah tinggal seusai solat. Dan doa untuk dimurahkan rezeki untuk membantu suami dan mama juga tak pernah lekang dek bibir walaupun hanya suri rumah.

money.usnews.com

BANYAK MULUT YANG BERCAKAP…

Banyak mulut bercakap, sayaaaaaangnya belajar tinggi-tinggi, tapi dok rumah. Sayaaaangnya gaji besar-besar tapi resign. Sayaaaangnya duit mak ayah hantar belajar dulu tapi tak gunakan apa yang dah ada (degree). Ini paling terkesan. Sungguh, memang ada rasa serba salah dalam hati bila ada yang cakap camtu.

http://www.ibelieve.com/

Tapi, ini jalan hidup saya. Allah dah tentukan takdir saya ke sini. Buat masa ni saya terima, saya redha dan saya gembira dengan apa yang saya buat. Ini bukan bermakna saya tak kenang jasa ibu ayah saya. Saya sedang usaha nak buat terbaik untuk diri saya sendiri, untuk keluarga kecil saya, untuk Mama, untuk adik saya dan in laws saya. Walaupun bukan seorang peguam yang berjaya buat masa ini, saya akan cuba usaha untuk mereka dengan cara saya sendiri, Inshaallah.

Apa yang saya minta, bercakap baiklah selalu. Doakan saya dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki. Berhenti cakap yang tak elok. Untuk suami dan mama, terima kasih sentiasa bantu dan restui apa yang saya pilih.

www.facebook.com/sfirhat

* Untuk suri rumah seperjuangan, tahniah! Anda diberi kekuatan luar biasa untuk membuat keputusan ini. Nyahkan kata-kata negatif, pekakkan telinga. Dan saya juga doakan anda dimurahkan rezeki sentiasa dalam berkhidmat sebagai SUPERMOM!

Sumber: Shiera Firhat

Yang Popular

To Top