Sihat

Menyusu Botol Vs Menyusu Badan – Penting Untuk Anda Tahu Yang Mana Bagus Untuk Anak

455
reads

Bila zaman makin moden, makin ramai juga ibu yang tidak mengamalkan menyusu badan kepada anak-anak. Ramai juga yang berpendapat bahawa menyusu anak secara normal ini agak ‘kolot’ dan boleh menjejaskan tubuh badan. Oleh itu, ramai yang memilih untuk menyusu anak menggunakan botol susu. Apabila anak sudah terbiasa menyusu menggunakan botol susu yang mempunyai nipple silikon, mereka tidak akan mahu lagi untuk menyusu badan. Macam mana tu?

Oleh itu, untuk mendapat penjelasan yang lebih jelas mengenai menyusu botol dan menyusu badan ini, jom kita baca perkongsian dari Dr. Suriyakhatun di laman Facebooknya. Semoga boleh dijadikan panduan ya!

KENAPA ANAK SUSAH UNTUK MENYUSU BADAN?

Saya : Anak sudah tidak dapat susu badan ya ? (Anak berumur 3 bulan)

Ibu pesakit : Ya doktor . Semasa lahir dulu anak saya masuk wad dan saya perah susu badan dan diberikan pada anak dengan botol susu. Lepas keluar wad dia sudah tidak mahu direct feed jadi saya masih kena perah susu untuk berikan, lama kelamaan susu saya kering .

Ini cerita yang saya dengan terlalu kerap ! Kenapa anak tidak mahu hisap dari nipple ibu setelah dapat nipple silikon terlelbih awal ? Anak yang baru lahir belajar dari pengalaman. Nipple silikon mudah hisap, tidak perlu usaha lebih untuk dapatkan susunya .

www.medela.com

www.medela.com

Nipple ibu kena buat kerja lebih keras, Hisap kena kuat baru susu mengalir maka bila bayi dapat pilihan dan sudah diberikan yang lebih mudah dia akan pilih yang lebih mudah. Maka bila diberi nipple ibu dan dia menangis saja ibu berikan semula nipple silikon anak pelajari sesuatu: Anak pelajari bahawa kalau saya menangis saya akan dapat yang lebih mudah hisap !

Saya sendiri mengalami perkara yang sama dengan anak saya yang dilahirkan dihospital pada zaman dimana susu badan tidak dipentingkan. Macam mana saya boleh tekad nak susukan anak juga saya pun tak ingat tetapi selepas lahir nurse terus berikan susu formula. Malahan semasa anak ke empat saya sengaja tidak bawa botol susu dan nurse marah saya. ” Dah tu bila dia menangis lapar nak bagi apa ?” Saya jawab bawa kepada saya . Muka marah dia masih saya ingat lagi .

www.einstein.edu

www.einstein.edu

Itu dulu. Sekarang ini jika ibu bersalin di hospital mesra susu ibu, anak tidak akan diberi nipple silicon. Jika diberi susu ibu yang telah di perah pun diberikan dengan sudu dan bukan dengan nipple silikon.

Pengalaman saya pula dengan anak saya yang baru lahir yang telah tolak menghisap dari saya adalah saya tidak memberikan dia pilihan lain. Saya terus cuba berkali-kali dan sabar dengan anak yang menangis bengis. Saya ibu, saya yang tahu apa yang baik untuknya. Saya tidak boleh ikut kehendaknya dan lama kelamaan, sebab dia lapar dan tidak ada pilihan, dia hisap juga dari saya.

http://www.huffingtonpost.com/

http://www.huffingtonpost.com/

Kenapa Allah swt jadikan bayi yang hisap susu ibu kena guna tenaga hisap yang kuat? Itulah senaman paling awal bayi kita untuk dapatkan otot mulut yang kuat dan untuk bina bentuk muka yang baik . Anak yang hisap susu ibu, otot mukanya sempurna, otot mulutnya sempurna dan pertuturannya lebih jelas dari yang hisap susu botol. Fahamlah bahawa saya bercakap umum dan ada saja pengecualian dari apa yang saya sebut ini .

Terlalu banyak khasiat susu ibu, berusahalah walaupun susah. Ingat bahawa bayi kecil itu ada kehendak dan kemahuannya dan ibunya juga yang lebih tahu apa yang baik untuknya ( ibu yang berilmu..ada juga ibu yang jahil ).

Sumber Facebook : Dr. Suriyakhatun

Yang Popular

To Top