Bersalin

Jangan Suka-Suka Minta Bersalin C-Zer, Para Ibu Perlu Tahu Risiko ‘Cesarean Delivery’

782
SHARES

Bagi ibu mengandung diluar sana, momen yang paling ditunggu-tunggu mereka adalah momen melahirkan. Ini kerana bukan sahaja mereka dapat melahirkan zuriat sendiri yang dikandungnya selama 9 bulan, malah ibu ibu ini juga dikurniakan mukjizat dari Allah SWT yang tidak terhingga.

Bila tiba saat melahirkan, bagi sesetengah orang mereka berpeluang melahirkan anak secara normal dan tidak memerlukan pembedahan (cesarean) dan ada juga yang melalu waktu genting apabila perlu melalui kaedah cesarean. Kaedah cesarean bukan lah satu kaedah yang boleh digunakan mengikut kemahuan sendiri, ianya sama ada ibu itu tidak mampu melahirkan secara normal atau mereka mengalami kompilasi. Tetapi ada juga sesetengah yang dengan sendirinya meminta untuk menggunakan kaedah cesarean. Women’s Health & Pregnancy Advocater, Dr Muhammad Izzat menggunakan laman Facebooknya berkongsi tentang risiko dan kompilasi menggunakan kaedah cesarean khas buat ibu yang sedang menunggu hari diluar sana.

Cesarean Digunakan Apabila Ada Sebab Tertentu

“Saya tak tahan dah sakit nak bersalin ni doktor. Operate je lah! Senang, abes cerita!”

“Kenapa Dr sanggup tengok wife saya menanggung derita? Operate je lah Dr! Jangan buang masa !”

Apabila kita berada dalam kesakitan melampau, terkadang kita hilang pertimbangan dan meminta untuk diperlakukan apa sahaja tanpa memikir baik buruk sesuatu keputusan itu. Walau bagaimanapun jika terdapat indikasi pembedahan caeserean perlu dilakukan, kami tanpa berlengah lagi akan memastikan ianya dilakukan dengan sepantas kilat untuk menyelamatkan nyawa ibu dan bayi dalam kandungan.

Yang menjadi perhatian saya adalah ibu-ibu yang meminta agar dilakukan pembedahan caeserean ke atasnya tanpa sebab musabab yang difikirkan perlu secara perubatannya. Pembedahan caeserean bukannya benda main-main, silap haribulan segala macam komplikasi boleh timbul. Maka, kedua-dua pesakit dan suami perlu ambil tahu mengenai risiko yang bakal mereka hadapi.

Perlu Tahu Risiko Cesarean

Ibubapa diluar sana juga perlu tahu risiko risiko yang akan terjadi jika anda menggunakan kaedah caeserean. Ianya bukan kaedah yang senang dan mudah untuk diguna. Antara risiko risikonya ialah :

Kesakitan

Selepas pembedahan anda bukannya boleh berjalan segera seperti sediakala. Ada kalanya memerlukan bantuan untuk bergerak berhari-hari lamanya. Anda akan rasa sakit pada bahagian luka pembedahan dan rasa tidak selesa pada bahagian perut selama beberapa minggu selepas pembedahan. Anda akan diberi ubat tahan sakit untuk menangani kesakitan ini, tetapi ia masih akan mengganggu aktiviti seharian anda untuk beberapa ketika.

Jangkitan kuman

Sebelum dibedah, anda akan diberi satu dos antibiotik untuk mengurangkan risiko mendapat jangkitan kuman. Walau bagaimanapun, kira-kira 8 % daripada wanita yang menjalani caesarean masih mendapat jangkitan selepas pembedahan. Terdapat tiga jenis jangkitan utama yang perlu diberi perhatian:

1) Jangkitan pada bahagian luka pembedahan – Tanda-tanda jangkitan pada luka termasuk kemerahan, berair, atau kesakitan yang semakin teruk pada bahagian tersebut. Ada kala ianya mengeluarkan nanah.

2) Jangkitan pada rahim. Ini dipanggil endometritis. Masalah ini lebih berkemungkinan berlaku jika air ketuban anda pecah lama sebelum anda mula rasa sakit bersalin. Tanda-tanda jangkitan ini termasuk pendarahan yang teruk dan darah nifas berbau busuk dan juga demam ketika berpantang.

3) Jangkitan salur kencing. Semasa pembedahan, sejenis tiub kencing akan dimasukkan ke dalam salur kencing untuk mengosongkan pundi kencing anda. Jangkitan boleh berlaku melaluinya.

Darah beku

Mana-mana pembedahan meningkatkan risiko anda mengalami darah beku. Ini boleh jadi serius, bergantung kepada di mana pembekuan itu berlaku. Jika pembekuan berlaku dalam paru-paru, ia boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda masalah ini termasuk:

– batuk
– sesak nafas
– kesakitan atau bengkak pada bahagian betis
– sakit dada

Doktor mungkin akan memberi anda ubat untuk mencairkan darah dan sejenis stokin khas untuk memastikan peredaran darah menjadi lancar pada kaki anda. Anda juga digalakkan supaya berdiri dan berjalan-jalan secepat mungkin selepas pembedahan caesarean. Ini akan membantu peredaran darah dan mengurangkan risiko pembentukan darah beku.

Perlekatan organ dalaman

Seperti juga pembedahan lain pada bahagian perut atau pelvis, caesarean berisiko menyebabkan lekatan (adhesion) semasa proses penyembuhan. Perlekatan yang saya maksudkan ialah kelompok tisu parut yang boleh menyebabkan organ-organ pada abdomen anda melekat sesama sendiri atau pada bahagian dalam dinding perut. Kira-kira separuh daripada wanita yang menjalani caesarean mengalami perlekatan ini dan jumlah ini meningkat kepada 83 % selepas tiga kali pembedahan caesarean. Kadang kala perlekatan boleh menyebabkan kesakitan (adhesion colic) kerana ia mengehadkan pergerakan organ-organ dalaman.

Pembiusan

Kebanyakan pembedahan caesarean dilakukan tanpa pembiusan penuh (general anaesthetia), yang membuatkan anda tidur. Sebaliknya, anda akan diberi spinal atau epidural yang akan menyebabkan bahagian perut dan kaki berasa kebas supaya pembedahan boleh dilakukan. Epidural/spinal lebih selamat bagi anda dan bayi berbanding pembiusan am. Walau bagaimanapun, apa-apa jenis pembiusan melibatkan sedikit risiko.

Juga Terdapat Kompilasi Lain

Apakah komplikasi lain ?

Komplikasi yang serius sangat jarang berlaku, iaitu kurang daripada 1 %. Komplikasi serius yang dimaksudkan ialah :

Kecederaan kepada pundi kencing, tiub yang menyambungkan buah pinggang dengan pundi kencing ( ureter ), atau kepada usus. Doktor mungkin perlu menjalankan pembedahan membuang rahim (hysterectomy) sebagai langkah menyelamatkan nyawa jika berlaku tumpah darah yang serius yang boleh mengancam nyawa ibu.  Anda mungkin perlu menjalani pembedahan caeserean pada masa akan datang. Perkara ini akan dibincangkan semula dalam kehamilan berikutnya. Ada juga bayi yang terluka sedikit akibat terkena pisau bedah. 2% bayi mengalami luka kecil semasa pembedahan caeserean.

Akhir kata, Buat keputusan yang sewajarnya, jangan membabi buta. Jangan ambil bulat-bulat ‘cakap-cakap’ orang. Banyakkan bertanya pada mereka yang berilmu dan bertauliah. Kalau perlu C-section, lama dah kami buat, tkpayah tunggu pesakit meminta-minta. Kalau selamat untuk bersalin secara normal setelah dinilai dan dipikirkan sesuai untuk ibu, kenapa nak meletakkan diri untuk hadap risiko-risiko pembedahan dengan ‘memaksa’ Dr membuat pilihan yg tak wajar ?

Bukan hobi tau potong orang sesuka hati, tanpa sebab yg munasabah. Potong orang ni bukan mcm potong sayur – even potong sayur pun tetap ada kemungkinan tangan terluka kan? Apetah lagi nak potong orang kan ?

Sumber : Dr Muhammad Izzat

Most Popular

To Top