Asuh

6 Tips Mudah Menyuruh Anak Tanpa Perlu Jerit & Marah-Marah, Menjadi!

55
SHARES

Penat betulkan kalau nak menyuruh anak-anak tapi mereka tak endah. Masing-masing membuat hal sendiri dan biarkan si ibu memanggil. Kadang-kadang sampai menjerit ibu satu perumahan boleh dengar dek kerana penat memanggil dan menyuruh anak-anak ini.

Namun, adakah cara dengan menjerit dan memarahi anak itu tepat atau punca tekak menjadi sakit sahaja? Sebenarnya, ada teknik yang betul untuk menyuruh anak-anak tanpa perlu menjerit atau memarahi mereka. Nak tahu apa? Jom baca!

Baca juga: Anak Usia 6 Bulan Ke Bawah Selalu Sembelit? Pakar Kongsi Punca & Rawatan Yang Betul

TEKNIK MUDAH NAK MENYURUH ANAK

Minggu lepas saya berbasikal sorang-sorang. Sedap kayuh time lepas hujan ni. Damai rasa angin dingin lalu ke muka. 

Waktu lalu kat belakang satu rumah ni, tiba-tiba keluar satu suara. 

Kerasnya suaranya. Sampai saya mencicit kayuh. 

Suara jiran je pun. Dia marahkan anak dia. 

Tapi dia punya nyaring pekik tu, sampai berdebar jantung saya. Macam saya yang kena hambat sekali. 

Well… That’s the reality of being parents. I won’t judge anyway.

1. MENYURUH ANAK YANG STRONG-WILLED

2. MENYURUH ANAK YANG AKTIF & SUKAKAN KUASA

3. MENYURUH ANAK YANG MANJA & TINGGI EMPATI

4. MENYURUH ANAK YANG LURUS

5. MENYURUH ANAK YANG KREATIF & SUKA BERIMAGINASI

6. BERLAKON BERSAMA ANAK-ANAK

ELAK LAKUKAN INI KEPADA ANAK-ANAK

Selain itu, ibu bapa harus elakkan beberapa perkara lain seperti bercakap dengan anak bila mahu menyuruh sesuatu sahaja.

Sebenarnya, apa yang kita rasa, itu juga yang anak rasa. Kalau kita terima arahan dari bos yang tak respect kita, kita cenderung untuk melawan dan merengus. 

Sebaliknya berlaku, kalau kita ada bos yang understanding dan selalu buat kita rasa dihargai. Nak menyuruh pun cakap elok-elok. Kita pun rasa seronok nak buat sesuatu tanpa disuruh. 

Yup! Nak menyuruh anak ni kerja seni. Perlukan latihan dan kerja keras untuk ia menjadi.

Sumber: Facebook Wawa Shauqi

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×