Sihat

10 Rahsia Wanita Jepun Untuk Kekal Muda Dan Kurus, Patutlah Selalu Cantik Je!

3.3K
reads

Perasan tak yang orang Jepun ni semua cantik-cantik? Bukan itu sahaja, susah untuk jumpa orang Jepun yang gemuk dan nampak tua. Semuanya nampak sebaya saja. Rupa-rupanya, menurut kajian, wanita dan lelaki di Jepun mempunyai jangka hayat yang paling lama berbanding masyarakat di negara lain! Wah, hebat tu. Jadi, nak tahu tak apakah rahsia orang Jepun lakukan untuk kekal sihat, awet muda dan tak gemuk? Jom kita tengok!

1. Bahan makanan yang digunakan adalah ‘simple’

es.123rf.com

Kalau anda nak tahu, bahan masakan orang Jepun ni sangat ‘simple’. Antara barang yang wajib ada dalam setiap dapur adalah ikan, sayur-sayuran, soya, beras, buah-buahan dan teh hijau. Jadi, hampir setiap hari mereka akan menggunakan bahan-bahan ini sahaja untuk dijadikan makanan harian. Bukan sahaja dapat berjimat tetapi bahan masakan asas ini turut berkhasiat tau!

2. Makan makanan yang dimasak di rumah

www.reddit.com

Berlainan dengan masyarakat dari negara lain, rakyat Jepun ini memang ternyata suka makan makanan yang dimasak di rumah. Tak kiralah sibuk atau letih, mereka akan cuba untuk pulang dan masak sendiri di rumah. Kata orang, bila masak sendiri ni lagi puas nak makan kan? Antara menu wajib dan menjadi kebiasaan orang Jepun adalah satu mangkuk nasi, ikan panggang, sayur goreng, miso sup dan satu potong buah-buahan. Selain itu, teh hijau juga dijadikan sebagai minuman wajib ya. Kalau anda nak tahu, orang Jepun memang menggemari ikan dan ini juga kerana negara Jepun merupakan antara negara yang mempunyai sumber ikan terbesar!

3. Utamakan bahan masakan yang segar

http://traveling-tengco.blogspot.my/

Siapa yang tak suka bahan masakan yang segar kan? Kalau sesiapa yang pernah berkunjung ke Jepun, memang ternyata bahan makanan yang dijual di pasar semuanya segar-bugar! Hal ini kerana, orang Jepun mengamalkan untuk membeli barangan basah 30 minit sebelum mereka memasak. Maknanya, mereka tak simpan makanan basah dalam peti sejuk dalam tempoh yang lama. Memang betul-betul segar la ni.

4. Makan dalam kuantiti yang sikit

riesbentoandcooking.wordpress.com

Memang betul bahawa kita kalau nak dapatkan badan yang sihat, perlu makan dalam kuantiti yang sikit tetapi kerap. Itulah yang diamalkan oleh rakyat Jepun sejak kecil lagi. Mereka sudah dilatih untuk makan dalam kuantiti yang sikit dimana makanan tidak akan penuh dalam pinggan. Sebaliknya, setiap lauk akan diletakkan di dalam pinggan yang berbeza dalam kuantiti yang sedikit dan hanya makan jika perlu. Selain itu, orang Jepun juga dilatih supaya menghias makanan dengan cantik. Barulah berselara betul tak?

5. Cara masakan yang sihat

http://www.tottonyc.com/

Memang kalau kita di Malaysia yang makan makanan Jepun pun dah tau yang makanan Jepun ini memang mengamalkan cara masakan yang sihat. Kebanyakkan makanan Jepun memang dimasaka secara kukus, panggang dan ‘saute’. Selain itu, jika ingin menggoreng atau menumis, mereka menggunakan minyak yang sihat seperti minyak zaitun dan minyak bunga matahari untuk memasak. Bukan sahaja makanan akan bertambah sedap malah bagus untuk jantung juga.

6. Selalu makan nasi

www.youtube.com

Ini mungkin mengejutkan ramai orang. Rupa-rupanya orang Jepun memang suka makan nasi! Malah mereka tidak akan pernah terlepas untuk makan nasi dalam masa sehari. Mereka mengaggap daripada makan roti, lebih elok untuk makan nasi dalam hidangan yang sederhana sebanyak dua kali sehari. Pandangan ini agak berbeza dengan masyarakat Barat kerana mereka menanggap nasi atau karbohidrat dapat menggemukkan badan. Jadi, untuk semua rakyat Malaysia, janganlah takut nak makan nasi tu ya!

7. Amalkan ‘heavy breakfast’

www.thespruce.com

‘Breakfast Like a King, Lunch Like a Prince, and Dinner Like a Pauper’. Perumpamaan ini adalah yang diamalkan oleh rakyat Jepun apabila tiba soal makan. Sarapan memang ternyata adalah sajian yang paling penting untuk memulakan hari yang sihat dan bertenaga. Orang Jepun dapat mengekalkan ‘awet muda’ dengan mengamalkan sarapan pagi yang berat iaitu dengan makan nasi kukus, miso sup, telur dadar, ikan, tauhu dan teh hijau sebagai minuman. Dengan mengambil makanan yang berat pada waktu pagi dan makan secara ringan di waktu tengahari dan malam, mereka dapat mengelakkan diri dari terjebak dengan obesiti.

8. Tak amalkan makanan manis

http://www.piecesofvictoria.com/

Berbeza dengan orang Malaysia, masyarakat Jepun tak amalkan makanan manis tau! Bukan mereka tak makan langsung makanan manis seperti kek, coklat dan aiskrim tu, cuma mereka sangat mengawal kuantiti pengambilan gula dalam diet seharian. Ternyata, salah satu tips untuk mendapatkan tubuh badan yang ‘slim’ dan sihat adalah dengan mengurangkan pengambilan gula dalam makanan seharian.

9. Suka makan

http://alternativearea.com/

Berbeza dengan masyarakat Barat yang mengatakan bahawa jika anda sedang berdiet, anda kena kurangkan pengambilan makanan. Namun tidak dengan masyarakat Jepun. Memang sudah dilatih dalam amalan masyarakat Jepun untuk menikmati makanan dan tiada halangan untuk makan sebanyak mana yang mereka mahukan. Tetapi, masyarakat Jepun kini perlu berhati-hati kerana pengaruh makanan segera dari Barat sudah menular dan harap-harap tak meningkatlah kadar obesiti di Jepun.

10. Selalu bersenam

http://bicyclethailand.com/

Bersenam sudah menjadi rutin harian bagi masyarakat Jepun. Malah, menurut majalah Time tahun 2004, ‘How to Live to Be 100’, menyatakan bahawa rakyat Jepun adalah yang paling berada dalam keadaan yang sihat. Malah, di negara matahari terbit ini juga, mereka sudah memperkenalkan amalan bersenam bukan dengan mengunjungi gimnasium sepanjang masa tau. Aktiviti yang diperkenalkan adalah dengan menunggang basikal di sekitar bandar, berjalan ke tempat kerja dan juga mendaki gunung. Jadi, tak payah susah-susah nak ke gimnasium, dengan aktiviti harian pun dah boleh bersenam.

Semoga boleh amalkanlah selepas ini ya!

giphy.com

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top