Dapur

Resepi Viral Ikan Sambal Thai, Sepinggan Nasi Tak Cukup!

3
SHARES

‘Nak masak lauk apa pulak hari ni…’

Mesti ramai dalam kalangan anda dah bosan menu lauk apakah yang nak dimasak setiap hari. Asyik makan lauk ayam sahaja apa kata kali ini anda buat pula menu ikan. Salah satu menu yang anda boleh cuba adalah menu lauk Thai iaitu ikan sambal Thai. Sudah pasti menu ini akan membuatkan seisi keluarga tambah nasi berkali-kali. Sedap dan pedas!

Baca juga: Chef Kongsi Resepi Mint Sauce Untuk Makan Tandoori & Kambing, Barulah ‘Kick’!

RESEPI VIRAL IKAN SAMBAL THAI

Bahan-bahan

-Ikan merah atau jenahak (ikut selera ikan apa pun boleh)

-Cili padi 10 biji

-Cili besar hijau 3 biji

-Tomato sebiji

-Bawang putih 6 ulas

-Bawang besar 2 biji

1.Gorengkan ikan dulu. Nak guna ikan apa pun boleh.

2.Bahan utama. Kalau nak pedas lagi tambah lebih. Semau bahan ni pakai chooper. Kalau tak ada chooper pakai lesung batu. Sebabnya kita nak hasil dia jadi kasar.

3.Pakai minyak goreng ikan tadi je. Tumiskan bahan sehingga pecah minyak. Pecah minyak tu Maksudnya minyak tu dah bertakung atas sambal kita.

4.Masukkan 2 batang serai.

5.Masukkan daun limau. Batang tengah buang okeh, nanti pahit kau salahkan aku pula.

6.Sos cili 2 sudu makan

7.Sos tiram 2 sudu makan

8.Mushroom seasoning. Kalau tak ada pakai secukup rasa. Sama je.

9.Masukkan 1 sudu sos ikan. Gambar sotong.

10.Gula somtan 1 sudu. Kalau tak ada pakai je gula putih. Tayah pening pikir.

11.Limau nipis 1 biji. Gaul rata. Tayah garam dah, sebab sos ikan tu masin.

12. Nak letak bawang silakan, tanak pun takpe.

13.Masukkan ikan dan gaul.

14.Dah siap.

Sedapnya!

Sumber: Ameera

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×