Famili

7 Khasiat Luarbiasa Tauge Yang Sering ‘Dipinggirkan’ Di Tepi Pinggan

2.8K
SHARES

Apa perasaan korang bila tengok gambar dekat bawah ni?

Khasiat tauge

Foto Kredit: Twitter

Mesti ada antara kita yang rasa stres dan terus malas nak makan. Gigihlah ‘korek’ satu-satu tauge tu kan?

Teksturnya yang crunchy tu sebenarnya memberi kepelbagaian dalam makanan kita. Tapi, memang ramai yang suka keluarkan tauge daripada makanan yang dihidang sebab tak suka dengan rasa sayur tauge.

Apapun, kita patut tahu bahawa sayur tauge yang sering ‘dipinggirkan’ di tepi pinggan ni memiliki pelbagai kebaikan dan khasiat yang sangat bagus untuk kesihatan kita.

Menurut Dr Axe dan Panel Kesihatan Hello Doktor, berikut adalah khasiat tauge yang lebih ramai perlu tahu.

7 Khasiat Tauge Yang Luarbiasa Untuk Kesihatan

1. 2 Kali Ganda Lebih Banyak Protein Berbanding Daging Lembu & Ayam

Tauge yang berasal dari biji kekacang ini sebenarnya mempunyai dua kali ganda lebih banyak protein berbanding daging lembu atau ayam.

Apa perlunya protein ni? Antara kebaikannya adalah ia mampu meningkatkan kesuburan terutamanya lelaki yang sangat memerlukan protein untuk menghasilkan hormon untuk tujuan kesuburan.

2. 100 Kali Ganda Lebih Banyak Enzim Berbanding Sayuran Lain

Berbanding sayur-sayuran lain, taugeh mengandungi 100 kali ganda enzim. Enzim ni penting untuk fungsi tubuh badan terutamanya untuk proses pencernaan.

Jadi, siapa yang ada masalah penghadaman dan perut kembung tu eloklah makan tauge dan janganlah buang dari pinggan tu!

3. Membantu Mengawal Berat Badan

Selain itu, seperti kebanyakan sayuran lain, taugeh juga baik untuk fungsi penghadaman kerana ia mengandungi kandungan serat yang tinggi.

Serat ini akan membantu meleraikan lemak dan toksin dalam tubuh badan lalu mengeluarkannya. So secara tak langsung, ia dapat membantu anda mengawal berat badan.

Foto Kredit: medicalnewstoday.com

4. Kaya Antioksidan

Jangan ingat buah-buahan mahal macam strawberry je yang kaya antioksidan tau! Tauge ni sebenarnya cukup kaya antioksidan dan asid amino yang mampu memberikan pelbagai kebaikan seperti melawan kanser dan memperbaiki fungsi otak.

Dalam masa yang sama, makan taugeh juga sebenarnya adalah amalan awet muda yang sangat bagus untuk kita amalkan.

Foto Kredit: BBC Food

5. Sumber Omega-3

Jangan ingat asid lemak omega-3 hanya ada dalam makanan laut atau telur sahaja ya.

Ternyata, tauge juga merupakan sumber asid lemak omega-3 yang baik dan murah pulak tu.

6. Membantu Mengurangkan Stres

Menurut kajian, komponen flavonoid yang terdapat dalam tauge dikatakan berpotensi dalam membantu mengurangkan simptom stres serta kemurungan yang makin banyak dialami oleh masyarakat kita kini.

Flavonoid ini merangsang hormon melatonin yang mengawal mood dan meregulasikan kitaran tidur manusia agar lebih teratur.

berat badan berlebihan kanak kanak

Foto Kredit: portal.gerchikco.com

7. Menyokong Sistem Pertahanan Badan

Paling penting, taugeh sebenarnya sangat kaya dengan vitamin seperti vitamin A, B, C, K dan E serta mineral seperti zat besi.

Vitamin dan zat mineral inivitamin ini sangat penting untuk tumbesaran dan perkembangan tubuh badan kita terutamanya dalam menyokong sistem pertahanan badan.

khasiat pistachio

Foto Kredit: Health Magazine

Jom Ubah Persepsi

Dah tahu khasiatnya, apa kata kita cuba makan tauge tu dalam mee rebus, mee goreng, mee kari, bihun sup, kuey teow goreng dan macam-macam lauk lagi.

Lagipun taklah membazir bila kita buang tauge tu macam tu je.

Rugilah sebab banyak betul khasiat tauge ni walaupun ianya murah dan mudah didapati.

Mana tahu lepas ni kita suka jatuh cinta pulak dengan sayur tauge kan?

 

*Sumber rujukan: Hello Doktor, Dr Axe

Most Popular

To Top