Famili

Doktor Ini Jelaskan Punca Kenapa Selsema Anak Anda Berpanjangan & Berbau. Macam Tak Percaya!

223
SHARES

“Ubat selsema dah makan, tapi kenapa selsema anak aku ni tak baik-baik? 5 minggu dah selesema dia ni..”

Bila anak-anak selsema pastinya si ibu akan berasa risau. Yela, penyakit ini bukan sahaja mengganggu aktiviti seharian anak, malah nak tidur malam pun tak nyenyak kerana hidung tersumbat. Nak hantar anak ke taska pun risau takut berjangkit dengan kanak-kanak yang lain.

Selsema adalah jangkitan bahagian atas saluran pernafasan berpunca dari pelbagai jenis virus. Kebiasaannya, selsema merebak apabila orang-orang sekeliling anak anda menghidapi selsema itu bersin sekaligus menyebarkan virus tersebut.

Virus disebarkan melalui sentuhan

Foto: On Health

Virus selsema juga boleh disebarkan melalui sentuhan tangan, sebab itulah anda perlu sentiasa mencuci tangan anak-anak agar bebas daripada virus. Biasanya anak yang mengalami selsema akan reda selepas 3 hingga 10 hari dengan bekalan ubat yang diberikan oleh doktor.

Tapi, bagaimana pula dengan keadaan selsema anak yang berpanjangan dan tak baik-baik? Lendir yang keluar pula berbau, pasti merisaukan para ibu bapa kan? Ini perkongsian oleh Dr. Mohd Shaiful Nizam untuk menjawab persoalan anda.

Hidung anak ada bendasing
Cecair busuk dan kekuningan keluar sebelah hidung

Contoh gambar

Jangan sesekali cuba untuk keluarkan bendasing tersebut

Segera bawa anak ke hospital

Awasi setiap pergerakan dan permainan anak

Sumber: Dr. Mohd Shaiful Nizam

Most Popular

To Top