Nur

Jangan ‘Nervous’, Ini Panduan Mudah Solat Sunat Aidilfitri Di Rumah Buat Imam Interim

542
SHARES

Nampaknya sambutan Aidilfitri umat Islam akan disambut dengan cara yang berbeza pada tahun ini. Solat Sunat Aidilfitri amat disarankan supaya dikerjakan di rumah sendiri bersama ahli keluarga untuk mengelakkan penularan wabak merbahaya. Namun, ada juga dalam kalangan ketua keluarga yang sudah mula ‘nervous’ kerana perlu jadi imam interim bagi solat Hari Raya kali ini. Maklumlah, solat sunat ini perlu disertakan khutbah selepas selesai. Macam mana?

Jadi, ini perkongsian mudah buat ketua keluarga atau imam interim di rumah untuk melaksanakan solat sunat Aidilfitri kali ini.

PANDUAN ASAS SOLAT AIDIL FITRI DI RUMAH BUAT IMAM INTERIM

Tahun ni memang cemas. Bukan saja cemas sebab Corona Virus, tetapi juga cemas sebab ada bulan Ramadhan. Masjid dan surau ditutup. Jadinya, bapak-bapak mesti jadi imam solat terawih dan witir di rumah bersama isteri dan anak-anak.

Datang hari raya, cemas lagi. Sebab masjid dan surau masih lagi tutup. Jadinya sekali lagi, bapak-bapak mesti jadi imam solat. Kali ini solat Aidilfitri di rumah masing-masing. Tambah cemas bila solat Aidilfitri kena baca khutbah lepas solat. Macam mana nak buat tu? So, saya bagi panduan asas solat Aidilfitri dan khutbah hari raya untuk bapak-bapak jadikan sebagai panduan. Jangan takut! Lawan!

Solat Sunat Aidilfitri

1. Lafaz niat; sahaja aku solat sunat Aidilfitri, menjadi imam kerana Allah Ta’ala.

2. Lepas baca doa iftitah, takbir ‘Allahu akbar’ sebanyak 7 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

3. Cukup 7 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

4. Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud dan sujud kali kedua seperti biasa.

5. Bangkit dari sujud menuju rakaat kedua dengan takbir ‘Allahu akbar’.

6. Selepas itu terus bertakbir lagi ‘Allahu akbar’ sebanyak 5 kali. Selang-selikan dengan bacaan ‘Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu akbar’ secara perlahan.

7. Cukup 5 kali takbir, mula membaca Surah Al-Fatihah, kemudian diikuti dengan apa saja surah yang pendek.

8. Kemudian rukuk, iktidal, sujud, duduk antara 2 sujud, sujud kali kedua dan duduk tahiyyat akhir.

9. Baca tahiyyat sehingga habis dan bagilah salam.

Maka selesailah solat sunat Aidilfitri.

Kemudian tibalah saatnya untuk bapak-bapak membaca khutbah. Jangan takut! Lawan! Khutbah Aidilfitri ni macam khutbah hari Jumaat biasa saja. Tambah best, saya akan bagi yang paling basic saja untuk dibuat dan khutbah ini sah.

1. Khutbah pertama.

– Ucap “Alhamdulillah”.

– Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

– Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

– Baca 1 potong ayat Al-Quran; “Inna a’thoinakal kausar. Fasolli lirabbika wanhar. Inna syaniaka huwal abtar”.

Sekian khutbah pertama. Kemudian duduk la sekejap.

2. Khutbah kedua.

– Ucap “Alhamdulillah”.

– Baca selawat “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad”.

– Pesan kepada makmum untuk bertaqwa; “Marilah kita semua meningkatkan taqwa kita kepada Allah”.

– Baca 1 potong ayat Al-Quran; ”.”Qul huwallahu Ahad. Allahus somad. Lam yalid walam yulad. Walam yakullahu kufuwan ahad”.

– Baca doa untuk seluruh orang Islam; “Ya Allah selamatkan kami semua dari Corona Virus. Ya Allah selamatkan kami semua di dunia dan akhirat.

Then, boleh la bersurai. Itu je pun. Tak susah kan? Sempoi giler. Ada 12 hari lagi nak berlatih ye. Kalau boleh jangan la yang basic sangat. Tambah la sikit perisa biar sedap tak nampak kering. Terutamanya yang bahagian khutbah hari raya tu. Agak-agak susah, boleh je download khutbah mana-mana kat internet. Kemudian baca. Selesai… Masih bimbang? Jangan takut! Lawan!

Kalau takut nak lawan sorang-sorang, lawan ramai-ramai. Share panduan ni dekat semua bapak-bapak yang bakal jadi imam dan khatib raya di rumah nanti. Kita lawan sama-sama.

#KAB
#StayAtHome

– Para makmum dijangka akan memegang handphone untuk merakam momen bersejarah ini –

Sumber: Khairul Anuar Basri

Most Popular

To Top