1-2 Tahun

7 Cara Melatih Bayi Makan Sendiri. Bukannya Susah Pun!

847
reads
Melatih bayi makan sendiri

Anak yang baru lahir perlulah diberi didikan yang secukupnya untuk memastikan anak-anak boleh berdikari ketika besar nanti.  Kalau asyik nak kena suap sahaja, penat juga!

Pepatah Melayu ada mengatakan melentur buluh biarlah dari rebungnya.  Setiap didikan yang ibu bapa beri haruslah sejak kecil lagi supaya anak-anak sudah terdidik dan terbiasa dengan ajaran yang diberikan.

Jika ibu bapa memberi didikan yang tidak baik, anak-anak juga akan terdidik dengan tingkah laku yang kurang baik kelak.  Anak juga diibaratkan sebagar kain putih yang bersih, ibu bapa lah yang bertanggungjawab untuk mencorakkannya.

Melatih bayi makan sendiri

Begitu jugalah halnya dengan didikan dalam mengajar anak berdikari untuk makan sendiri.  Ibu bapa perlu mengajar anak-anak cara yang betul untuk memastikan anak mampu untuk makan sendiri.  Jom kita amalkan cara di bawah ini.

 

1. Makan bersama-sama

7 Cara-cara Dan Tips Agar Anak Suka Makan Sayur

Foto Kredit: todaysparent.com

Amalan makan secara beramai-ramai perlu dilakukan dalam sesebuah keluarga.  Makan bersama-sama ibu bapa dan anak-anak.  Setiap kali waktu makan, pastikan anda mengajak semua anak untuk makan di meja bersama-sama.

Jika perbuatan ini diamalkan setiap masa, anak yang kecil akan timbul minat untuk makan.  Jangan sesekali biarkan anak anda makan bersendirian, sebab dia akan rasa bosan dan tidak seronok kerana tiada teman ketika makan.  Walaupun anda sudah makan, pastikan anda ada di sisinya untuk memantau dia makan.

 

2. Makan di kerusi bayi, jangan pangku

IKEA juga ada jual baby chair

IKEA juga ada jual baby chair

Ibu bapa juga boleh menggunakan kerusi bayi untuk memudahkan anak anda makan tanpa mengganggu anda.  Biarkan dia duduk nak menikmati hidangan yang ada.  Jangan biasakan memangku anak ketika makan.  Hal ini bukan sahaja tidak dapat mendidik anak, malah akan menyusahkan anda untuk makan.

Jadi fikir dan buatlah cara yang bijak dengan membiarkannya duduk di kerusi bayi.  Tindakan ini akan meningkatkan daya keyakinan anak anda dan dia akan pasti gembira kerana dapat makan sendiri.

 

3. Jangan suap lagi, cuba makan sendiri

5 Tips Anak Duduk Diam Di Kedai Makan & Restoran

Foto Kredit: blog.grubhub.com

Jika anda telah membiarkan anak duduk di kerusi bayi ketika makan supaya memudahkan anda untuk menyuapnya, cuba tukar pula.  Anda hidangkan makanan di dalam mangkuk bayi dan letak di hadapannya supaya dia boleh belajar makan sendiri.

Jangan sesekali marah kerana anak akan makan bersepah dan kotor.  Biarkan sahaja dan anda perlulah bersabar sebab anak-anak dalam proses pembelajaran.  Kemarahan hanya akan membuatkan anak menangis dan terus tidak mahu makan.

Ibu bapa perlu mendidik secara berperingkat, elakkan mendidik dengan terlalu banyak perkara dan menyebabkan tekanan kepada anak anda.  Biarkan dia belajar satu-satu perkara dahulu.  Jika dia sudah pandai makan sendiri, ajarkan dia supaya makan dengan cermat dan tidak bersepah pula.

 

4. Mula ajar guna tangan

Jika ingin mendidik anak untuk makan sendiri, bolehlah dimulakan dengan makan menggunakan tangan.  Hal ini kerana, makan guna tangan lebih mudah berbanding makan menggunakan sudu.  Makan menggunakan sudu agak berisiko kerana anak anda baru hendak belajar makan sendiri.

Hal ini untuk mengelakkan dari tercucuk ke tekak.  Walau bagaimanapun, jika ingin mendidik anak makan menggunakan tangan, anda juga haruslah makan menggunakan tangan.  Biar anak anda belajar dengan apa yang dia lihat kita lakukan.

Dari situ dia akan belajar makan menggunakan tangan.  Jika anak telah pandai menggunakan tangan, anda bolehlah ajar dia cara memegang sudu yang betul.  Carilah sudu yang sesuai untuk peringkat umur kanak-kanak.  Supaya dia lebih tertarik untuk makan.  Jika anak telah pandai makan menggunakan sudu, anda haruslah sentiasa memantaunya.

 

5. Beri makanan yang mudah dipegang

Anak susah makan

Kredit Foto: simplykatherine.com

Bagi mendidik anak untuk makan sendiri, ibu bapa haruslah mulakan dengan memberikan makanan yang mudah dipegang.  Elakkan dari memberi makanan yang keras, lembik dan licin.  Berilah dia makan ayam, sayur, dan nasi yang mudah dipegang.

Buah juga boleh diberi kepadanya.  Jika anak hendak memberikan dia makanan yang berkuah, pastikan kuah itu anda suapkan kepadanya dahulu dan tunjukkan cara menggunakan sudu untuk makan makanan berkuah.  Jika anda ingin memberinya nasi, anda boleh kepal-kepalkan nasi menjadi bebola supaya anak senang ambil dan makan.

 

6. Makan sambil menonton TV atau YouTube

Celcom First Basic 38

Kanak-kanak sangat mudah bosan dengan sesuatu perkara.  Begitu halnya juga ketika makan.  Jika pada kebiasaannya anda memberi makan kepada anak anda tidak sambil menonton televisyen, cuba pula tukar suasana makan dengan menonton televisyen.

Pilih siaran yang dia suka seperti kartun Upin dan Ipin.  Jika sambil makan dia menonton televisyen, pasti anak anda akan lebih bertambah selera makannya.  Jika tidak menonton, anda bolehlah pasangkan lagu-lagu yang digemarinya.

Hidupkan suasana ceria ketika memberi anak makan supaya dia tidak bosan.  Jika anda buat cara ini, anak anda tidak ada masalah untuk makan sendiri di masa akan datang kerana si kecil pasti suka suasana ketika makan.

 

 7. Jangan marah anak

Perkara yang perlu dijauhi ketika mendidik anak untuk belajar makan sendiri ialah jangan memarahinya.  Jika dia baru hendak belajar makan sendiri, beri dia peluang untuk membiasakan diri dengan keadaan itu.

Pastikan meja dan kerusi makan selesa untuk si kecil makan.  Jika dia makan dengan bersepah, anda jangan memarahinya, tetapi nasihatkan dan ajarlah dia cara makan yang betul.  Guna bahasa-bahasa yang merangsang anak anda untuk seronok ketika makan.

 

Akhir kata

Melatih bayi makan sendiri

Foto Kredit: kentlikadin.com

Ibu bapa adalah insan yang paling bertanggungjawab dalam mendidik anak-anak.  Latih anak anda berdikari supaya dia pandai melakukan sesuatu perkara dengan sendiri.

Tindakan tidak memberi peluang kepada anak mencuba sesuatu akan menyebabkan si kecil takut dan tidak berani untuk membuat sesuatu dengan sendiri. Sama-sama kita cuba didik anak agar jadi insan terbaik.

Selamat mencuba!

 

Carian Yang Berkaitan:

  • https://siraplimau com/cara-melatih-bayi-makan-sendiri/
  • gambar resepi masakan barat untuk bayi 1tahun
  • cara mengajar anak makan sendiri
  • cara ajar anak makan
  • ajar bayi makan sendiri
  • ajar anak makan sendiri
  • cara nak ajar anak kecil pandai makan sendirk
  • cara mengajar baby makan sendiri
  • baby 1tahun belum pandai makan sendiri
  • cara membuat anak tertarik makan sendiri
1 Comment

1 Comment

  1. Nor Hafizah

    August 25, 2015 at 10:50 pm

    Saya mengakui nak didik anak makan sendiri ni sangat-sangat perlukan kesabaran yang tinggi. Letih dna kadangkala stress tu biasa. Tapi sebolehnya kita cuba gembira kan diri melalui saat-saat anak membesar ini dengan baik kan..^_^

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top