2-4 Tahun

7 Cara Menangani Anak Suka Tengok Kartun Di TV, iPad & Tablet.

222
reads
7 Cara Menangani Anak Suka Tengok Kartun Di TV, iPad & Tablet.

Anak Suka Tengok Kartun?

Kebanyakan ibu-bapa mengalami masalah ini. Bila anak mula ‘ketagih’ tonton TV, semua kerja tidak jadi. Sehinggakan sampai satu tahap di mana anak sudah pandai menjawab, “Kejap….. kejap…..” sambil matanya terus merenung skrin televisyen. Ada anak yang matanya ‘dekat’ sangat dengan TV. Sangat merbahaya kerana boleh menyebabkan rabun. Ini bukan soal Astro yang ada banyak rancangan menarik semata-mata, ia lebih kepada ‘approach’ dan mekanisme ibu-bapa mengawal anak-anak. Jika dihalang tengok TV, pandai pula cari iPad atau tablet milik ibu-bapa.

Mari kita lihat, bagaimana cara mengatasinya.

 

 1. Sediakan jadual menonton TV

Buat peraturan dalam rumah. Terapkan rasa tanggungjawab.

Buat peraturan dalam rumah. Terapkan rasa tanggungjawab.

Takkan di rumah pun perlu ‘strict’ begini? Macam pejabat pula mahu ada ‘timetable’. Percayalah, jika ada jadual, anak kita akan lebih rasa dirinya diawasi sentiasa. Lebih-lebih lagi jika jadual itu ditampal, terpampang di dinding. Namun, jadi fleksibel dalam keadaan tertentu. Benarkan anak menonton rancangan kegemarannya dalam masa yang ditetapkan.

Anak akan rasa tanggungjawab. Apabila terlebih masa, kita boleh kata, “Haaa… dan pukul berapa dah ni? Mama cakap sampai pukul berapa”. Bila kata-kata begitu keluar dari mulut ibu-bapa, mereka terpaksa akur dengan arahan. Bukankah jadual itu yang dipersetujuinya dahulu?

Kalau main gajet, tetapkan masa berapa lama mereka boleh tengok YouTube. Hadkan masa dengan cubaan 1 jam dahulu.

 

2. Kenalpasti rancangan kegemaran anak

Hubungan kekeluargaan lebih erat jika tonton TV bersama-sama

Hubungan kekeluargaan lebih erat jika tonton TV bersama-sama

Jika di rumah ada langganan Astro, mesti ada ulangan. Sampai ada orang kata, “Alah, Astro. Asyik ulang-ulang je cerita.”. Namun ada kebaikannya begitu. Anak kita boleh menonton rancangan itu. Jika Astro ada fungsi rakaman, rakam cerita tersebut. Bila anak dapat tonton rancangan kegemarannya, kurang sedikit sikap ‘rebellious’ atau suka menentang dan marah-marah. Anak akan rasa puas hati.

Seperkara lagi, jika anak ‘buat muka’ tidak dapat tengok TV, usah benarkan anak buka komputer atau PlayStation. Tiada maknanya berbuat begitu. Jika ada YouTube, lebih mudah. Berikan anak tonton Upin & Ipin yang bukan sahaja menarik, malah memberi ilmu pada anak kita.

 

3. Tutup TV, Sorokkan Gajet

Biar anak menangis tidak dapat tengok TV

Biar anak menangis tidak dapat tengok TV

Mudah bukan? Pada hari persekolahan, ketika mereka sedang membuat kerja rumah, tutup sahaja TV. Bunyi bising atau ‘noise’ dari TV akan mengganggu tumpuan mereka. Jika adik mereka yang kecil berkeras mahu tonton juga rancangan kartun kegemaran, pujuk agar perlahankan sedikit ‘volume’. Takut abang dan kakaknya ‘join’ sekaki pula. Letak gajet tinggi-tinggi sampai anak tidak boleh ambil. Biar sahaja dia nampak, tetapi tidak boleh capai. Macam zaman dulu-dulu, ibu-bapa kita gantung basikal kerana tidak mahu kita ligat main basikal tanpa mengira penat!

 

4. Banyakkan aktiviti bersama anak

Bayangkan kalau anak jumpa air?

Bayangkan kalau anak jumpa air?

Bila kali terakhir anda main ‘chess’ dengan anak? Main Lego? Main Play Doh? Atau paling mudah, main ‘kuda-kuda’ dengan anak? Nampak, ramai ibu-bapa zaman sekarang mengabaikan anak tanpa sedar. Mereka mahukan perhatian kerana sudah seharian berada di rumah penjaga atau ‘nursery’. Mereka tidak faham erti kata “Mak penat. Ayah penat. Pergi main sana”.

Bila tiada orang melayan mereka, sebab itu mereka beralih ke kaca televisyen. Pada hujung minggu, buat aktiviti luar atau dalam rumah bersama mereka.

 

5. Keluar dari rumah

Hanya di Tokyo, Jepun! Seronok ada basikal sebegini

Hanya di Tokyo, Jepun! Seronok ada basikal sebegini

Apabila berada dalam rumah, aktiviti menjadi terhad. Dulu-dulu, kita main panjat pokok, pengantin-pengantin, baling selipar, baling tin, konda-kondi dan macam-macam lagi. Sekarang, tidak selamat berbuat begitu. Luar rumah pun bukannya ada pokok yang boleh dipanjat. Bila tiada aktiviti, anak jadi bosan. Bila bosan, kepada TV dan gajet jua mereka pergi.

Beralih kepada aktiviti luar rumah seperti main basikal dan bola bersama-sama. Jika kawasan berdekatan ada kelas-kelas sukan, masukkan mereka dalam kelas seperti Tae-kwon-do, Aikido, badminton dan lain-lain.

 

6. Belikan buku dan galakkan anak membaca

Biar adik kacau abang masa membaca buku

Biar adik kacau abang masa membaca buku

Anak-anak suka pada benda visual, iaitu gambar. Pupuk minat membaca pada anak sedari awal lagi. Elakkan membeli buku yang tebal, penuh dengan tulisan sahaja dan tidak menarik. Buku-buku ensiklopedia bergambar pasti akan menarik minat mereka. Kalau anak suka dinosaur, belikan buku yang tentang dinosaur. Kalau anak suka tentang geografi, belikan buku yang menunjukkan tempat menarik di seluruh dunia yang menunjukkan keindahan alam ciptaan Allah.

 

 7. Tunjukkan tauladan yang baik

Tengok Upin dan Ipin episod Boria Suka-Suka pun seronok juga

Tengok Upin dan Ipin episod Boria Suka-Suka pun seronok juga

 

Kalau mahu anak jauhkan diri dari TV, ibu-bapa juga perlu menahan sabar dan keinginan menonton TV juga. Apa perasaan anak kalau ibu-bapa bagaikan perumpamaan ‘Seperti ketam mengajar anaknya berjalan’? Tentu dalam diam anak berkata berkata, “Eleh, mama tak bagi kita tengok TV. Mama tengok tu boleh?”. Apa nak jawab kalau anak menyuarakan perasaan tidak puas hati dan protes sebegitu?

Sebaiknya, ajak anak tengok bersama. Beralah sedikit dengan mereka. Tonton rancangan kegemaran mereka sekali. Jika anak suka tengok “Upin dan Ipin”, apa salahnya kita tonton bersama?

Selamat mencuba!

 

Carian Yang Berkaitan:

  • cara mngawal tv kepada anak anak
  • anak mengamuk bila tidak dapat tengok tv
  • cara mengatasi menonton televisyen
  • cara mengatasi keburukan televisyen kepada kanak-kanak
  • cara mengatasi keburukan televisyen
  • cara bagi anak 6 tahun suka tengok tv
  • cara atasi masalah kanak kanak yang kuat nonton kartun
  • cara atasi ketagihan gajet bg kanak2
  • cara atasi anak yg suka tonton tv
  • Cara-cara bagi kanak-kanak tak lihat tv
10 Comments

10 Comments

  1. Siti aminah

    November 19, 2014 at 11:42 am

    bagus info ni…nak kena fikirkan Jadual untuk anak2 sempena cuti sekolah nanti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top