Suami Isteri

Wahai Mama, Jangan Rasa Bersalah Minta Suami Buat Kerja Rumah

“Penatnya buat kerja-kerja rumah ni. Nak tengok budak-budak tu lagi. Tapi nak buat macam mana… Takkan nak susahkan suami. Dia dah sibuk dengan kerja dia. Nanti stres pulak.”

Walaupun kita dah melangkah ke dunia moden, kerja rumah masih lagi dilihat sebagai tanggungjawab utama seorang isteri – tak kiralah sama ada isteri bekerja mahupun seorang surirumah – seperti yang dilaporkan oleh banyak kajian.

Mungkin disebabkan keegoan lelaki atau rasa bersalah untuk meminta suami membuat itu ini, si isteri tetap setia melakukan segala kerja rumah hingga mengorbankan segala masa dan tenaganya. Sesekali bila disuruh dikatanya pula kita ni membebel. Inilah dilema yang selalu dirasai oleh kebanyakan wanita bergelar isteri.

5 Sebab Jangan Rasa Bersalah Minta Suami Buat Kerja Rumah

Sebenarnya, anda tak perlu rasa bersalah untuk membahagikan tugas dan meminta tolong daripada suami untuk melakukan kerja rumah.

1. Beban Kerja Rumah Tak Pernah Habis

Realiti pertama yang perlu dihadam oleh suami adalah betapa banyaknya kerja rumah dan ia takkan pernah habis. Tak ada istilah ‘cuti’ untuk isteri, lebih-lebih lagi yang dah bergelar ibu.

Malah, kalau anda perasan, kebanyakan kerja rumah ini seakan-akan ‘invisible’ –  contohnya mengemas, memasak, mencuci, dan menghantar anak ke sekolah. Kalau kita buat orang tak nampak, tapi kalau kita tak buat, barulah semua orang dalam rumah akan rasa perbezaannya.

Foto Kredit: pinterest.com

2. Suami Belajar Lebih Memahami

Apabila suami belajar menguruskan anak dan kerja rumah, sedikit sebanyak mereka dapat lebih memahami kesusahan serta kepayahan isteri.

Jika tidak, mungkin ada yang masih berfikiran kolot dan beranggapan bahawa isterilah yang sepatutnya menyiapkan semua kerja rumah. Lebih menyedihkan, isteri yang menjadi surirumah langsung tak dihargai dan diperli asyik ‘goyang kaki’ semata-mata kerana mengharapkan nafkah dari suami.

Suami malas kerja, duit kereta sudah enam (6) bulan tidak bayar

3. Mengukuhkan Rumah Tangga

Dalam hasil penyelidikan baru-baru ini, kajian mendapati bahawa penglibatan suami terhadap kerja rumah dan penjagaan anak-anak mampu mengukuhkan rumah tangga.

Ia juga terbukti membantu mengurangkan kes penceraian selain menjadi tunggak kepada kestabilan emosi kedua-dua pasangan.

Foto Kredit: edition.cnn.com

4. Suami Adalah Contoh Kepada Anak-anak

Seorang ketua keluarga yang baik tentu sekali tidak akan mengambil kesempatan terhadap ahli atau anak-anak buahnya. Mereka amanah dalam memegang tanggungjawab terpenting dalam rumah tangga. Mereka memastikan kesemua ahlinya berasa gembira, selamat, dan terjamin. Mereka bijak mendelegasikan tugas, menyumbang, dan tidak sekadar mengarah,

Tapi kalau hal menguruskan diri sendiri pun asyik harapkan isteri, bagaimana anak mahu mencontohi kepimpinan mereka?

peranan bapa

Foto Kredit: gettyimages.com

5. Anak-anak Ringan Tulang

Jangan ingat anak-anak tak faham apa-apa walaupun mereka masih kecil. Percayalah, mereka lebih mudah mengikut apa yang kita buat berbanding apa yang kita bebelkan setiap hari.

Dengan melihat kerjasama antara ibu dan ayah mereka, pastinya anak-anak akan membesar dengan sifat toleransi, berdikari, dan empati yang tinggi.

berjaya dalam hidup

Foto Kredit: goodhousekeeping.com

Hargai Usaha Suami

Tak dinafikan ramai juga suami yang sangat rajin dan sangat menyantuni isteri. Beruntunglah anda.

Ada juga suami yang mahu menolong tetapi tak tahu nak mulakan dari mana. Bantulah mereka. Fahamkan mereka. Berbincanglah elok-elok. Bila suami dah tolong, sebaiknya hargailah usaha mereka. Walaupun awal-awal tak perfect mana, itulah juga bukti kecintaan mereka kepada anda!

Yang Popular

To Top