DIY & Kraf

Tips Ikat Bata Merah Sendiri Untuk Tembok Rumah, Kemas & Cantik!

41
SHARES

“Cantik pula tembok guna bata merah. Mesti susah ni…”

Setiap pemilik rumah pasti mempunyai citarasa yang berbeza-beza. Ada yang gemar tembok rumah seperti biasa digunakan dan ada juga yang memilih mengguna tembok bata merah.

Perlu diingatkan jika kita memilih tembok bata merah, penghasilannya agak rumit dan memerlukan ketelitian yang mendalam. Kalau tak sabar, tak cantiklah tembok rumah kita.

Bagi anda yang memasang niat untuk menggunakan bata merah, apa kata baca dahulu tips yang dikongsi oleh Mohd Helmy Ismail di laman Facebook.

Baca juga: Bukan Sekadar Dapur, Ini Cara Nak Pastikan Ruangan Dapur Anda Selamat Digunakan!

TIPS IKAT BATA MERAH SENDIRI UNTUK TEMBOK RUMAH, KEMAS & CANTIK!

Cuma nak share satu lagi kerja tembok bata merah yang berjaya disiapkan. Tembok ni saya hanya gunakan bata merah biasa sahaja, bukan jenis bata merah cantik atau facing brick. Cumanya nak ikat tu kena slow and steady dan juga cermat. 

Sedikit perkongsian tips untuk ikat bata merah:

– Untuk dapatkan bata merah biasa yang cun, sebaiknya round dan survey dulu di beberapa hardware. Hardware yang jauh sikit pun tak apa sebab selalunya hardware ni dapat stock bata merah dari kilang yang berbeza. Jadi kena rajin jalan-jalan cari bata yang sesuai.

– Bila dah jumpa bata yang sesuai, dah masuk order, pastikan masa delivery bata tu, request hardware untuk turunkan bata tu guna kren. Tujuannya nak pastikan surface tepi-tepi bata tu tak pecah dan sumbing masa delivery.

– Kalau turun pakai “bucket jack” biasanya hampir 50% keadaan bata tu rosak dan pecah. Kalau nk ikat bata then finishing plaster, tak apa la tapi kalau nak dapatkan finishing tanpa plaster, kena jaga-jaga masa delivery lagi.

– Untuk ikat bata ni, sekali lagi kena pilih dan check keadaan bata. Try pilih dan asingkan bata yang comel dan tak comel. Dapat bata yang comel, baru kita mula ikat bata. Masa ikat, pastikan lap dan cuci terus lebihan simen atau lebihan air simen.

– Tujuannya nak pastikan keadaan surface bata sentiasa bersih. Jangan tunggu sampai lebihan simen tu dah kering baru nak cuci memang menangis nanti. Sebab tu nak ikat bata macam ni dan dapatkan finishing ni kena slow and steady. Memang akan ambil masa.

– Pastikan tukang ikat bata tu adalah seorang yang penyabar. Pastikan juga masa ikat tu, jarak antara bata tu konsisten. Baru nampak comel dan kemas.

– Bila dah siap ikat, cek balik ruang gap antara bata untuk pastikan simen cukup dan konsisten. Mana yang tak cukup simen, just tambah je. Cuma masa tambah, pastikan cuci terus surface bata tu bila terkena simen.

– Bila dah siap, dan simen cukup keras,cuci lagi sekali permukaan bata tu dan biarkan kering secukupnya. Last sekali, bila dah cukup bata dah cukup kering dan bersih, kita boleh sapu clear varnish untuk naikkan kaler bata merah tu dan juga sebagai protection untuk surface bata tu.

– Saya biasa guna clear varnish brand Dolphin. So far brand ni ok. Untuk design macam ni,ianya perlukan sedikit maintenance. Sebaiknya dalam tempoh setahun atau setahun setengah, sapu balik clear varnish pada surface bata merah tu.

– Kesimpulannya untuk buat tembok macam ni,kena banyak bersabar. Semoga perkongsian ini bermanfaat. Selamat mencuba.

Sumber: Facebook Mohd Helmy Ismail 

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×