Didik

Jangan Takut, Ini 8 ‘NO’ Yang Anda Boleh Katakan Kepada Anak Supaya Mereka Lebih Kental!

549
reads

Siapa yang tak pernah ‘lemah’ dengan anak-anak. Kalau anak minta permainan atau barang yang mereka inginkan, mesti kita tak akan berkata ‘no’ kepada anak. Mana tidaknya, takut anak merajuk dan menangis nanti susah pula. Tetapi, tahukah anda bahawa perlakuan untuk terlalu memanjakan anak adalah tidak digalakkan. Kalau selalu dimanjakan, makin besar kepala pula anak nanti dan akan meleret sampai mereka dewasa. Jadi, jangan takut untuk berkata ‘NO’ kepada anak-anak kerana anda tahu apa yang betul dan apa yang salah.

giphy.com

JANGAN TAKUT UNTUK BERKATA ‘NO’ KEPADA ANAK

Tidak semua NO itu adalah negatif dan membantutkan perkembangan kreativiti anak. Banyak NO yang membantu perkembangan sosial, emosi dan moral anak-anak.

8 ‘NO’ YANG BOLEH DIKATAKAN

1) Ada NO yang mengajar anak tentang erti bahaya

www.shutterstock.com

Bahaya berlaku dalam sekelip mata. Kadang-kadang kemalangan berlaku tanpa sempat pun kita mengelipkan mata. Anak juga perlu diajar untuk berfikir tentang bahaya tindakannya kepada orang sekeliling juga.

2) Ada NO yang mengajar anak tentang empati

www.theodysseyonline.com

Ia mengajar anak bahawa orang lain juga mempunyai perasaan, hak dan keperluan mereka. Orang lain itu termasuklah kita sebagai ibubapa yang perlukan masa untuk diri sendiri juga. NO dalam konteks ini bermakna kita mesti menghormati hak dan keperluan orang lain.

3) Ada NO yang mengingatkan anak tentang erti ‘cukup’

Terlalu bermewah-mewah dengan kuantiti yang tidak perlu akan memudaratkan anak kerana dia tidak akan pernah merasa cukup dengan apa sahaja. Tidak faham erti cukup hanya menambahkan tekanan dalam jiwa seorang individu.

4) Ada NO yang mengajar anak tentang hak milik

http://www.istockphoto.com/

Anak perlu tahu bahawa dia tidak boleh mengambil sesuatu yang bukan haknya dengan sewenang-wenangnya. Dia perlu tahu bahawa dia juga perlu mempertahankan apa yang menjadi miliknya melainkan diberi dan diambil dengan keizinan.

5) Ada NO yang memberi peluang kepada anak menjadi lebih kreatif

http://www.chicagoparent.com/

Jika anak tidak selalu mendapat sesuatu permainan yang diingininya, anak boleh menjadi lebih kreatif dengan mencipta permainan sendiri dengan bahan-bahan yang ada.
Rujuk: Artikel 

6) Ada NO yang mendidik anak untuk menghargai masa dan menetapkan prioriti

http://www.goodhousekeeping.com/

Ada kalanya anak terlampau asyik dengan sesuatu sehingga mengambil ruang masa untuk rutin penting yang lain.

7) Ada NO yang mengajar anak erti berdikari

http://www.ravishly.com/

Walaupun sebagai ibubapa kita mempunyai wang ringgit, kepintaran dan tenaga untuk melakukan semuanya untuk anak-anak, anak juga perlukan ruang untuk menjalankan tanggungjawabnya tanpa pertolongan daripada kita sentiasa (atau pertolongan pembantu rumah). Beri anak ruang otonomi untuk membina skil-skil penting dalam hidup.

8) Ada NO yang melahirkan seorang individu yang tegas, asertif dan berprinsip

http://www.independent.co.uk/

Anak belajar daripada kita. Jika NO kita kepada anak adalah konsisten dan menunjukkan ketegasan, anak juga akan belajar untuk menjadi seorang yang tegas terutamanya terhadap pengaruh-pengaruh yang negatif atau orang yang mengambil kesempatan ke atasnya suatu hari nanti.

Walaupun NO itu bunyinya negatif dan kita seharusnya mengelakkan perkataan-perkataan yang negatif kepada anak-anak, NO boleh membawa kepada nilai-nilai yang positif.

http://medicineinfo.net/

Apa yang paling penting adalah corak komunikasi kita dengan anak-anak. Jika kita sentiasa meluangkan masa untuk bersembang, menerang dan mendengar, insya Allah anak faham bahawa NO kita adalah NO yang positif.
Galakkan juga anak berfikir kaedah atau tindakan alternatif yang lebih baik.

Artikel ini adalah hasil perkongsian dari Puan Noor Afidah Abu Bakar, Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK) di laman Facebooknya.

Sumber: Parent Connect 

Yang Popular

To Top