Asuh

Jangan Pandang Rendah Mainan Murah, Banyak Manfaat Untuk Otak Anak!

22
SHARES

Ibu bapa memang suka membeli mainan untuk anak-anak. Ada juga segelintir ibu bapa yang memilih mainan mahal sahaja untuk anak-anak kerana takut mainan yang lain tidak mendatangkan faedah. Salah sebenarnya jika berfikiran begitu kerana setiap mainan ada faedah tersendiri meskipun harganya murah dan berpatutan.

Seperti perkongsian bapa di Facebook yang menceritakan tidak kisah mainan tersebut mahal atau murah, asalkan banyak memberi manfaat kepada anak-anak ketika bermain.

Baca juga: “Ibu Hilang Sekejap Pun Anak Takut”- Pakar Kongsi Idea Permainan Yang Boleh Dicuba

JANGAN PANDANG RENDAH MAINAN MURAH, BANYAK MANFAAT

Mainan murah tapi mahal manfaatnya Hah, ingat mainan mahal-mahal semua bagus ke. Sebenarnya mainan yang murah-murah lagi banyak manfaat dari mainan mahal tau. 

Apa sahaja mainan yang anak boleh buat pretend play, itu la mainan yang paling bagus untuk anak 6 tahun ke bawah. 5 sebab pretend play bagus untuk perkembangan anak-anak:

1. ASAH KEMAHIRAN SOSIAL

Dia berlakon konon-konon memasak, jadi doktor, jadi cashier semua tu sebenarnya dia sedang asah kemahiran sosial dia. Dari cara bercakap sampai la kepada cara nak menerima arahan dari orang lain.

Itu semua kemahiran sosial. Walaupun dia cakap sorang-sorang, tapi dia sedang berimaginasi bercakap dengan orang lain. Hah, masa tu perkembangan sosial dia akan meningkat.

2. LATIHAN BAHASA

Masa anak buat pretend play cuba tengok dia bercakap. Selalunya lebih lancar, lebih petah dan lebih banyak cakap dari biasa. Ini kerana ketika buat pretend play sebenarnya dia sedang sungguh-sungguh menjiwai watak tersebut.

Makin dia jiwai watak, makin banyak latihan bahasa dia dapat. Masa pretend play ni juga anak banyak buat eksperimen bahasa dia.

3. BELAJAR KAWAL EMOSI

Main sorang-sorang pun kadang macam main ramai orang. Nada suara, gaya tubuh, cara bercakap dia berubah-ubah. Contoh, kalau main pretend bawa kereta, dari kereta tu laju siap ada bunyi broom broom..Sampai la kereta tu nak terjatuh gaung, oh no.

Jatuh dalam slow motion pulak tu. Daripada emosi bawa kereta laju sampai nak terjatuh tu, anak belajar untuk kenal emosi teruja dan suspen. Kadang dia belajar emosi gembira, sedih, marah dan sebagainya. Pretend play bagus untuk kematangan emosi anak-anak.

4. JADI SENAMAN FIZIKAL

Pretend play ni bukan terhad pada alat mainan yang tak banyak bergerak je tau, ada juga pretend play yang gasak juga. Contoh macam jadi askar, jadi bomba, jadi adiwira. Kalau dapat mainan ni, memang tak duduk diam punya anak-anak kita.

Segala panjang akal dia bermain itu la jadi senaman fizikal dia hari-hari. Makin kuat dan sihat la anak kita lepas tu. Cuma kena sabar la kalau rumah sepah dan bising selalu. Huh!

5. KEMAHIRAN BERFIKIR BERKEMBANG

Ingat senang ke nak berimaginasi? Imaginasi ni perlukan kemahiran visual dan kreativiti otak yang tinggi. Anak yang boleh fokus dan kreatif sahaja boleh buat pretend play ni. Main pretend play ni lebih banyak kembangkan kemahiran kreativiti otak anak kita berbanding lego, monopoli, puzzle, dan permainan canggih lain.

Tidak ada peraturan, tidak ada sekatan. Perkembangan anak kita tak terbatas, unlimited learning. Terbaik untuk otak anak kita ni.  Masa anak buat pretend play tu jangan kacau pula, melainkan kita di jemput. Kalau di ajak main sekali pretend play dia hah, layankan sahaja la.

Walaupun main masak-masak. Ikut kajian anak yang bermain dengan orang dewasa perkembangan mereka jadi 2 kali ganda lebih cepat berbanding main sorang-sorang. Mainan murah tak apa, janji banyak manfaat.

Sumber: Facebook Mohd Fhais Salim

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×