Asuh

7 Tips Dan Panduan Cukur Rambut Bayi Selepas Lahir

Dalam Islam, mencukur rambut adalah afdal dilakukan pada hari ke-7 selepas bayi dilahirkan dan biasanya dilakukan berserta dengan kenduri aqiqah. Hukum mencukur rambut hingga botak ini adalah sunat. Rambut yang dicukur tadi akan ditimbang dengan emas atau perak untuk disedekahkan kepada fakir miskin.

 Ini selari dengan sebuah hadis di mana Rasulullah s.a.w. bersabda: “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahkan oleh Tirmidzi)

Cukur Rambut Baby Baru Lahir

Tahniah kepada Mak Iti atas kelahiran cahaya mata sulungnya. Kepada yang baru menimang cahaya mata, jangan lupa mencukur habis rambut baby pada hari ke-7. Cukur sampai botak. Tak kira babygirl or babyboy. Jangan cukur sipi-sipi je.

Disunatkan. Sunnah dan perintah agama. Bila buat, dapat pahala. Banyak hadith tentang kelebihannya. Tujuannya untuk membuang rambut yang pernah diselaputi darah semasa dalam kandungan dan proses kelahiran. Darah kan kotor. Kalau dah terlepas hari ke-7? Buat je la hari-hari lain. Jangan langsung tak cukur pulak.

RAMBUT YANG DICUKUR PERLU DIITMBANG

Rambut yang dicukur ditimbang dengan penimbang emas (nak timbang kat kedai emas pun boleh), seterusnya berat rambut dinilai dengan harga emas atau perak ikut kemampuan kita, dan wangnya kita sedekahkan kepada fakir miskin. Sunnah dan sangat digalakkan.

Contoh rambut baby R ni berat 0.99g. Harga emas kita ambil paling mahal la kan sebab kita nak sedekah. Tapi ikut kemampuan. Kalau tak mampu, ikut harga perak.

Ini contoh ye.

0.99g x RM215/g (harga persatuan emas)= RM212.85.

Kalau nak sedekah RM215 pun boleh jugak. Seikhlas hati.

Cara nak kumpul rambut baby semasa cukur

Ketiga-tiga anak memang cukur pada hari ke-7. Tak panggil orang ramai pun. Husband yang cukur especially Rayyan & BabyR. Balik kerja terus cukur. Sebagai isteri, kena ingatkan suami.

1) Ambil 1 bekas berisi air

2) Basahkan kepala baby dan gunakan sedikit syampoo rambut baby.

3) Guna pisau cukur gillette je or mane2 yang ada. Pastikan baru.

4) Setiap kali cukur, celupkan pencukur dalam bekas berisi air tadi. Pastikan semua rambut yang dicukur dimasukkan dalam bekas tersebut.

http://majalahpama.my/

5) Selesai cukur, letakkan sehelai tisu di dalam penapis air. Tapiskan air & rambut dalam bekas tadi.

6) Biarkan penapis tersebut kering dihembus angin pada suhu bilik sahaja. Jangan la jemur kat luar rumah kang tinggal penapis je . Dah kering, boleh angkat je tisu dan rambut yang tertapis dan lipat rapi masuk bekas or sampul angpaw.

7) Bawa ke kedai emas untuk ditimbang. Atau timbang je sendiri kalau ada penimbang emas.

*Ini je la pengalaman sendiri. Atas nasihat UAI. Semoga dapat menjadi panduan orang ramai tentang cara untuk mencukur kepala anak-anak ya!

Sumber : Halimatulsaadiah Wan Jusoh, Siraplimau.com

Yang Popular

To Top