Sihat

7 Punca Perut Selalu ‘Craving’ & Nak Makan. Korang Sebenarnya Tak Lapar Pun!

2K
reads
livelovefruit.com

Pernah tak kadang-kadang, kita rasa macam nak makan itu, nak makan ini, padahal baru saja lepas makan kan? Anda kena tahu bukan saja orang mengandung boleh mengidam, orang yang tak mengandung pun boleh mengidam tau.Tetapi, sama ada kita sedar atau tidak, makanan yang kita idamkan tersebut sebenarnya memberi maksud kepada tahap kesihatan badan kita. Nak tahu apa? Jom kita baca!

1. Rasa lapar makanan masin?

http://www.fabvana.com/

http://www.fabvana.com/

Sebenarnya, anda hanya berasa dahaga. Bila banyak berpeluh dan mengalami dehidrasi, maka badan lebih memerlukan garam atau masin. Kita ni, bila rasa nak makan masin saja mesti cepat-cepat nak pergi beli makanan ringan kan? Sabar dulu, apa kata anda minum air kosong dengan secukupnya. Lepas 10 minit, mesti hilang rasa nak makan makanan masin tu. Tetapi, kalau perasaan nak makan makanan masin tu berlanjutan, ini bermakna anda sedang stress dan perlu mendapatkan rawatan dari doktor.

2. Rasa lapar makanan berkarbohidrat?

thehealthorange.com

thehealthorange.com

Bagi rakyat Malaysia khususnya tekak melayu ni memang tak boleh lepas kalau sehari tak makan nasi kan? Tetapi makanan berkarbohidrat lain juga adalah seperti roti dan pasta. Jadi, kalau sesiapa yang tengah diet tu tapi tetap juga nak makan nasi, ini bermakna anda sudah ketagih. Ketagih di sini bermaksud, cara pemakanan anda setiap hari iaitu makan nasi sudah menjadi kebiasaan. Tambahan pula, bila kita tengah stress, lagilah kita akan rasa nak makan makanan yang berat macam ini.

3. Rasa nak makan keju?

http://time.com/

http://time.com/

Sedapnya keju! Ramai orang menggemanri keju tetapi tidaklah sepanjang masa nak makan keju saja kan? Kalau secara tiba-tiba anda teringin nak makan makanan berkeju, ini adalah kerana anda stress! ‘Protein casein’ adalah apa yang terkandung dalam keju yang dapat menenangkan mood kita. Tanda-tanda lain kenapa kita teringin nak makan makanan berkeju juga adalah kerana badan kita kekurangan lemak.

4. Rasa nak makan coklat?

http://www.thetoc.gr/

http://www.thetoc.gr/

Orang cakap selalu makan coklat ni pandai, betul ke? Kalau asyik rasa nak makan coklat sebenarnya kerana masalah hormon yang tidak seimbang. Terutamanya untuk kaum wanita waktu tengah datang haid tu, lagilah rasa nak makan coklat tu membuak-buak. Kalau dua atau tiga hari sebelum datang haid tu, kita asyik nak beli coklat saja kan,maknanya itulah tanda anda akan datang haid dalam masa yang terdekat.

5. Rasa nak makan daging?

http://www.sobeys.com/

http://www.sobeys.com/

Secara tiba-tiba rasa tergugat pula iman tengok burger keju, daging bakar, dan makanan lain yang berdaging kan? Jangan risau, kalau rasa nak makan daging ni, anda boleh saja makan ikut kehendak anda. Hal ini kerana, mengambil jumlah daging yang betul dapat meningkatkan kandungan iron dan vitamin B12 di dalam badan.

6. Rasa nak makan makanan berminyak?

www.splendidtable.org

www.splendidtable.org

Ini ramai yang suka. Semua orang suka kalau dapat makan kentang goreng, ayam goreng dan apa sahaja yang bergoreng sebab sedap! Kalau asyik rasa nak makan makanan berminyak saja, ini kerana anda mengalami masalah kekurangan Omega-3. Oleh itu, lakukan dengan cara ini, makan saja makanan berminyak itu tetapi bukan kentang goreng ya. Tukarkan kepada ikan seperti ikan salmon, supaya anda dapat kandungan khasiat yang seimbang.

7. Rasa nak makan makanan manis?

http://yaraan.com/

http://yaraan.com/

Makanan manis sudah diketahui ramai memang tidak bagus untuk kesihatan. Tetapi, untuk memulihkan mood kita yang stress dan tidak menentu, boleh saja makan makanan manis ni seperti aiskrim dan gula-gula. Tetapi, elok untuk kawal pengambilan makanan manis itu supaya tidak menjejaskan kesihatan. Kalau tak cukup, nak makan dalam kadar yang banyak, anda boleh guna alternatif yang lain iaitu mengambil buah-buahan.

1 Comment

1 Comment

  1. Ainul

    April 19, 2017 at 5:49 pm

    sukar lah macam ni, saya dahlah suka makan aiskrim dan coklat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top