Asuh

5 Manfaat Aktiviti Pensel Untuk Anak Baru Belajar Menulis, Baru ‘Power’!

8
SHARES

Sebagai ibu bapa sudah tentunya pelbagai aktiviti akan diberikan untuk anak-anak agar lebih banyak kemahiran dikuasainya. Antaranya ialah kemahiran menulis. Menulis bukanlah sesuatu yang mudah dan perlu diberi pendedahan awal agar anak tersayang boleh menulis dengan lancar.

Jadi, untuk anak yang baru belajar untuk menulis, berikut merupakan aktivit pensel yang boleh ibu bapa berikan kepada mereka. Banyak manfaatnya. Rugi kalau diberi pendedahan awal!

Baca juga: Cuba Check Cara Anak Pegang Pensel Betul Atau Tak, Patutlah Cepat Penat!

5 MANFAAT AKTIVITI PENSEL UNTUK ANAK BARU BELAJAR MENULIS

Kemahiran menulis merupakan kemahiran yang paling tinggi dan paling sukar dalam kemahiran berbahasa selepas kemahiran bertutur, mendengar dan membaca. Ini kerana kemahiran menulis melibatkan penggunaan motor halus dan koordinasi motor tangan yang kuat dan cekap untuk anak mahir dalam menulis.

Biasanya, selepas anak berjaya menguasai kemahiran pra tulis, kita akan mantapkan lagi kemahiran menulis dengan mengajak anak menulis dalam buku yang dikhaskan untuk mereka belajar menulis.

Sebaiknya pilih buku yang dapat merangsang kemahiran berbahasa yang meliputi kesemua keempat-empat kemahiran dalam berbahasa. Jadi, kita dapat menjimatkan masa sekaligus anak dapat menguasai kemahiran berbahasa dengan lebih sempurna.

1. MENCONTENG

2. MEWARNA

3. MENYALUR

4. MENYAMBUNG

5. MENYALIN

TURUTAN MENULIS MENGIKUT PERKEMBANGAN USIA ANAK

Dalam menulis, kemahiran motor halus perlu dipertingkatkan dengan mengalakkan keupayaan koordinasi mata-tangan anak yang lebih tinggi. Ini dapat dilaksanakan melalui aktiviti-aktiviti pensel yang berkait.

Sumber: Facebook Hanis Athirah Rusli

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×