Famili

Terkejut Beg Penuh Dengan ‘Jajan’, Ini Sebab Ibubapa Perlu Elak Beri Anak Makanan Ringan

Makanan yang bersih dan sihat amat penting untuk pembesaran anak-anak yang positif. Maka dengan itulah, ibubapa perlu mengawal dan menyelia apa jenis makanan yang anak-anak makan apabila berada di luar kawasan rumah terutamanya di sekolah. Biasalah, dengan pengaruh rakan sebaya sudah semestinya anak-anak akan kerap membeli makanan ringan dan lupakan makanan yang sihat. Jangan ambil perkara ini dengan remeh kerana buruk padahnya!

Ramai Betul Tak Tahu Bahaya Jajan Ni

Terkedu saya! Baru-baru ni saya amik anak saya daripada tadikanya. Yang peliknya anak saya taknak berenggang dengan beg galas dia. Saya dah jadi pelik dah. Bila saya buka je beg dia. Ya Allah! Penuh dengan jajan!

http://www.pbs.org/

Hari pertama beg dia penuh dengan bungkusan jajan berperisa jagung. Saya urut dada. Takpelah. Mungkin cikgu dia tersilap masukkan la kot. Hari kedua ketiga lepas tu pun masih dapat jajan lagi. Bermacam macam perisa pulak tu. Siap dapat lolipop lagi. Saya tak boleh berdiam diri lagi. Saya jumpa terus cikgu tadika anak saya tu.

Saya tak marah pun cikgu tu cuma saya tanya elok-elok je. “Cikgu, kenapa banyak sangat jajan dalam beg anak saya?”. Cikgu tu macam agak cuak jugak la sebab dia kenal saya kot. Dia cakap ada pelajar yang celebrate birthday jadi bagi bagi je jajan tu kat semua pelajar tadika tu. Saya terkedu!

http://www.fruitnet.com/

Eh! Kenapa ada mak ayah yang celebrate anak dengan jajan?

Sini saya nak bagitahu keburukan jajan ni kat mak ayah semua. Mana tahu ada yang belum tahu kan.

– Jajan tu sendiri bermaksud makanan yang tinggi kalori tapi takde nilai nutrisi

– Kanak-kanak yang terdedah dengan jajan ni terdedah pada penyakit kronik seperti kencing manis, kanser, strok dan juga berisiko besar untuk dapat penyakit kardiovaskular sebelum umur 30 tahun.

www.todaysparent.com

– Lebih parah lagi kalau kanak-kanak tu terdedah dengan jajan sebelum umur 3 tahun. Ikut kajian daripada University of Bristol, kanak-kanak yang terdedah dengan jajan sebelum umur 3 tahun akan memberi kesan pada IQ kanak-kanak tu.

– Walaupun mungkin lepas tu ibubapa dah tersedar dan cuba ubah balik gaya pemakanan si anak tu tapi dah terlambat dah! Sebab perkembangan otak paling progresif dalam 3 tahun pertama tu. Efeknya? Seumur hidup!

http://perubatanhomeopathyberkat.blogspot.my/

Jadi kepada mana-mana ibubapa tu, tolong la pantau apa yang anak kita makan ye. Zaman sekarang adalah zaman yang mana ‘penyakit orang dewasa ‘ dah mula menyerang kanak-kanak. Ni la zaman yang mana umur 20 tahun pun dah ada yang kena potong kaki dan umur 30 tahun pun dah kena strok dan serangan jantung.

p/s : Tolong ingatkan pasangan dan keluarga kita sekali ye. Sama-sama kita jaga keluarga kita.

Sumber : Taufiq Razif

Most Popular

To Top