Dapur

Lebih 19k Perkongsian, Ini 8 Koleksi Menu ‘Express PKP’ Hanya Guna Air Fryer!

727
SHARES

Bila seluruh negara berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan, inilah masanya untuk anda mencungkil bakat memasak di rumah bukan? Namun, selari dengan perkembangan teknologi anda sekarang tidak juga memerlukan dapur dan gas untuk memasak tetapi hanya boleh menggunakan air fryer. Rupanya memang banyak jenis hidangan yang boleh dimasak menggunakan air fryer ya!

Paling penting sekali adalah buat anda yang perlu bekerja juga dalam tempoh ini, pasti mahukan masakan cepat masak dan tak rumit kan? Jadi, ini adalah beberapa menu yang anda boleh cuba menggunakan air fryer. Cepat pula tu!

8 KOLEKSI MENU GUNA AIR FRYER

1.Roti gula bakar

– Sapukan roti dengan butter & taburkan gula

– Suhu 180© masa 10minit

2.Ayam bakar sos campak-campak

– Sos cili,sos tiram,kicap,sckup rasa n lada hitam

– Suhu 200© masa 15minit

– Boleh tengok keadaan ayam separuh masa..kalau nak balikkan ayam tu pun boleh..saya tak balikkan pun..biar macam tu je sampai masak.

-Nampak hitam mungkin terlebih sos tiram @ kicap ..saya letak ikut rasa je..takde sukatan..untuk yang nak cuba kena pandai adjust bahan-bahan ya. Yang hitam tu sebab kicap @ sos tiram..jangan risau nampak je macam tu bila makan tetap sedap.

3.Udang goreng

-Suhu 180© masa 10minit

4.Kek pisang

1st time saya masak kek. Hari-hari intai resepi dalam group ni. Harini saya cuba masak kek untuk pertama kali dalam hidup. Walaupun tak yakin kek yang saya buat ni jadi ke tak dan hasilNya kek pisang saya menjadi. Garing di luar lembut di dalam
& sedap. Terima kasih kerana dalam group ni la saya beranikan diri untuk masak kek.

Bahan-bahan

1) Pisang 3 biji *

2) Gula setengah cawan *

3) Telur 2biji *

4) Tepung gandum yang telah diayak supaya tak berketul bila masak nanti ( 1½ cawan)

5) esen vanilla (½ sudu teh kecil) utk kurngkn bau hnyir telur *

6) Choc chip

7) baking powder (1 sudu teh kecil)

8) soda bikarbonat ( ½ sudu teh kecil)

9) Minyak setengah cawan

-Bahan yang tnda * saya blend smpai sebati dan tmbahan idea saya tambah sedikit susu dutchlady lowfat

-Masukkan tepung gndum,soda bikarbonat dan baking powder dalam bekas..tuang sikit bahan yang diblend dan kacau sampai dah sebati..

– Sediakan loyang dan sapu marjerin..saya sapu naturel soft marjerin sbb tu je yang ada dalam fridge.

– Tuang acuan tadi dalam loyang n tabur choc chip

– Pnaskan Air Fryer dlm 5minit dgn suhu 160©

– Masukkan kek dlm Air Fryer n masak 30-45 minit dgn suhu 160©

*Masa ke 30 minit saya bukak untuk tngok keadaan kek dan cucuk tengah dengan garpu.. kek blum masak..saya tambah msa 15 minit lagi..mungkin bergantung atas jenis air fryer.

5.Kambing yang diperap semalaman

– Sos tiram,kicap,lada hitam & secukup rasa

– Suhu 200© masa 20minit..nk kurang garing boleh masak 10-15 minit sahaja dan kurangkan suhu kepada 180

Kalau tengok kejadian dalam gambar selepas macam hangit..mugkin sebab terlebih sos tiram @ kicap..mana yang nak mencuba boleh kurangkn sos tiram & kicap ya..

6.Sotong bakar berempah

– Gaul sotong bersama rempah bakar ( rempah ni kaklong saya buat sndiri import dari ganu )

– Suhu 170© masa 15minit..saya nak ada kuah sebab tu masa sekejap je..nak kuah kering boleh tmbah masa

7.Ayam goreng kentucky

Tanpa mnggunakan minyak.. saya guna tepung bestari & ikut cara bancuhan sperti yang tertulis dekat plastik tepung tu..Masa 30minit & kena balik-balikkan ayam setiap 10minit.

10 minit pertama suhu 180

10 minit kedua suhu 200

10 minit terakhir suhu 180

Jangan risau kalau tepung tu jadi putih..kena pndai adjust masa & suhu.

8.Puding Roti kuah kastard

Bahan untuk puding

– Roti 8 keping potong 4 dan disapu butter

– Susu segar 2 cawan *

– 2 biji telur *

– 2 sudu makan gula *

– 1 sudu kecil esen vanilla *

– Kismis (saya letak choc chip sebab kismis takde )

– Sediakan loyang yang dah disapu butter

– Kacau sekata bahan yang bertanda * (saya blend je sekejap )

– Susun roti dalam loyang & tuang bahan yang diblend

– Tabur choc chip

– Bakar Suhu 200© Masa 20minit ni saya ikut yang dah tulis dekat body air fryer jnma riinoo tapi kalau suka rangup boleh tambah masa lagi kurangkan suhu.

Kuah kastard

– Satu tin susu cair

– 2 sudu makan tepung kastard ( saya guna tepung jagung sebab takde tepung kastard )

– 2 sudu makan gula

– Secubit garam

-1 sudu esen vanilla

Masak atas dapur api perlahan. Last masuk tepung untuk pekatkan kuah..*update..air fryer dengan oven tak sama ye. Tapi kalau nak masak kek kena panaskan dulu af 5-10minit suhu pling tinggi..lpastu start dengan suhu rendah sama ada 160 @ 180 selama 20 minit. Lepastu baru boleh naikkan suhu dan tmbah masa bila tengok keadaan kek dah nampak macam nak masak..kena pandai ejas suhu & masa.

*Menu mana satu yang nak cuba dahulu?

Sumber: Wan Nor Fatinhana

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×