Famili

Ibu Usia 70 Tahun Berjaya Lahirkan Bayi Pertama Guna Rawatan IVF

103
SHARES

Seorang wanita bernama Daljinder Kaur melahirkan bayi pertama lelaki pada bulan lalu setelah menjalani rawatan IVF selama dua tahun di klinik bersama suaminya yang berusia 79 tahun.

Menurutnya, dia belum terlalu tua untuk berpeluang menjadi ibu selain mengatakan hidupnya kini sudah lengkap kerana sudah 46 tahun berkahwin dan hampir hilang harapan untuk mempunyai anak.

Baca juga: “Jangan Kecam Tengok Parents Bawa Anak Keluar Main, Anak-Anak Pun Penat”

IBU USIA 70 TAHUN BERJAYA LAHIRKAN BAYI PERTAMA GUNA RAWATAN IVF

“Ketika kami melihat iklan (IVF), kami fikir kami juga harus mencubanya kerana saya sangat ingin mempunyai anak saya sendiri,” kata Kaur.

Menurut Pregnant Life, Bayi itu dikandung menggunakan telur dan sperma pasangan itu sendiri dan kini semakin sihat setelah beratnya hanya dua kilogram (4,4 paun) ketika dilahirkan pada 19 April, kata pusat Kesuburan dan Tabung Uji Nasional.

Suami Kaur, Mohinder Singh Gill, yang memiliki ladang di luar Amritsar, mengatakan bahawa dia tidak kisah mengenai usia mereka kerana Tuhan akan menjaga anak mereka yang mereka namakan Armaan.

“Orang mengatakan apa yang akan terjadi pada anak itu setelah kita mati. Tetapi saya percaya sepenuhnya kepada Tuhan. Tuhan mahakuasa dan mahakuasa, dia akan mengurus segalanya,” jelasnya.

Anurag Bishnoi, yang mengendalikan klinik kesuburan, mengatakan dia pada awalnya ragu-ragu untuk meneruskan IVF, tetapi ujian menunjukkan Kaur dapat mampu menjaga bayi dalam kandungannya.

“Saya pertama kali cuba mengelakkan kes itu kerana dia kelihatan sangat lemah. Kemudian kami membuat semua ujian dan setelah semua hasilnya baik-baik saja, kami teruskan,” kata doktor.

Sumber: Pregnant Life

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×