Inspirasi

Budak Lelaki Usia 9 Tahun Dari Malaysia Cipta Tandas ‘Zero Gravity’ Untuk NASA, Kalahkan 85 Negara!

306
SHARES

Mesti ramai dalam kalangan kita yang tertanya-tanya, bagaimanakah agaknya para angkasawan membuang air kecil atau besar ketika berada di angkasa lepas bukan? Tanpa daya graviti seperti kita berada di Bumi, kesukaran tersebut pastinya perlu dihadapi juga oleh mereka.

Namun, kini terdapat penemuan terbaharu yang pastinya dapat memudahkan lagi urusan kerja para angkasawan di angkasa lepas untuk membuang air. Hasil penemuan budak lelaki berusia sembilan tahun ini mungkin adalah ajalan penyelesaian untuk mereka  menikmati pengalaman menggunakan tandas secara ‘hand-free’!

BUDAK LELAKI USIA 9 TAHUN, REKA TANDAS DI ANGKASA LEPAS

Memang hebat, Zyson Kang Zy Sun adalah juara Lunar Loo Challenge 2020 Pentadbiran Angkasa Udara dan Pentadbiran Angkasa Nasional (NASA) dalam kategori junior.

Menurut laporan New Straits Times, ‘Spacesuit Lunar Toilet’ Kang dapat dipasang ke ruang angkasa angkasawan dan berfungsi di sekitar mikrograviti di angkasa dengan membuat vakum untuk menyedut cecair. Apa yang semua angkasawan harus lakukan adalah menggerakkan kaki mereka dan menekan jarum suntik yang melekat pada but mereka untuk membuat daya sedutan untuk menyedut sisa dari titik pelepasan ke bekas.

MENGALAHKAN 897 PESERTA DARI 85 NEGARA!

Apa yang lebih membanggakan bagi budak lelaki berusia 9 tahun ini adalah, penemuan Kang berjaya mengalahkan 897 peserta dari 85 negara di dunia!

Chong Soo Sheong, 43 tahun, yang telah melatih Kang di pusat sains I Discovery World di Shah Alam, mengatakan reka bentuk kemenangan penemu muda itu bukan kebetulan.

“Zyson memiliki kemampuan untuk penemuan. Dia adalah pembaca yang gemar dengan fikiran yang sangat ingin tahu. Sains hanya menggembirakannya, terutama astronomi,” kata Chong.

Chong berkata, Kang memulakan projek itu pada bulan Jun, sebelum menyerahkan modelnya kepada pasukan NASA untuk dinilai pada bulan Ogos. Pada 29 Oktober, NASA mengundangnya untuk mempersembahkan modelnya di webinar. Pasukan NASA juga dikatakan amat senang dan terpukau dengan kesederhanaan model rekaannya.

“Tandas tidak memerlukan bateri atau bekalan elektrik. Ketika anda menggerakkan kaki anda, air kencing akan mengalir ke dalam bekas di badan angkasawan.

BOLEH DIGUNAKAN OLEH DOKTOR DAN JURURAWAT JUGA

Semasa webinar dengan pasukan NASA, Kang menambahkan bahawa alatnya juga dapat digunakan oleh doktor dan jururawat

“Reka bentuk ini tidak hanya dapat digunakan di bulan, tetapi juga dapat digunakan sebagai tandas perubatan,” kata genius berusia sembilan tahun itu kepada salah seorang panelis, yang terpesona oleh model Kang yang bernas.

Dia turut menambah, ekoran situasi sekarang kita berada dalam wabak Covid-19, kadang-kadang doktor dan perawat perlu buang air kecil atau buang air kecil. Jadi mereka hanya dapat melakukannya (dengan alat itu) walaupun ketika mereka sedang bekerja dalam keadaan tergesa-gesa.

Untuk menjelaskan lebih lanjut, Chong mengatakan bahawa penemuan Kang dapat membantu profesional perubatan untuk melepaskan diri mereka semasa kecemasan tanpa perlu mengeluarkan Peralatan Pelindung Diri (PPE) mereka. Walaupun dia kini adalah penemu yang berjaya, Kang mengatakan dia bercita-cita untuk menjadi ahli genetik di masa depan.

Sumber: ZYSON’s InnoCreationHeroX

Most Popular

To Top
×