Famili

5 Perkara Yang Si Suami Perlu Tahu Tentang Keadaan Isteri Selepas Bersalin, Jangan Terkejut!

1.3K
reads

Salah satu tanggungjawab seorang suami ketika isteri sedang hamil adalah untuk turut sama membantu menjaga keperluan dan makan minum mereka. Namun, tanggungjawab ini haruslah berkekalan sampai isteri dah bersalin sehinggalah ketika dalam keadaan berpantang. Untuk pengetahuan anda, keadaan selepas bersalin inilah merupakan saat yang penting untuk si isteri mendapatkan penjagaan kesihatan yang baik. Kalau tidak, buruk padahnya. Jadi, ini 5 perkara yang si suami perlu tahu tentang isteri mereka selepas sahaja bersalin. Tak adalah tertanya-tanya kan?

www.popsugar.com

5 benda suami nak kena tahu tentang isteri yang lepas bersalin ( post partum )

1 – Buang air besar dan kecil kali pertama lepas bersalin tu akan sangat sakit pada si dia lebih-lebih lagi dalam keadaan perineum yang jadi sangat sensitif.

2 – Walaupun baby dah keluar tapi jangan ingat perut terus kempis macam sebelum mengandung ye. Rahim ambil masa dalam 6 minggu untuk kembali ke bentuk asal.

www.whattoexpect.com

3 – Rambut banyak gugur masa menyikat dan mandi tapi jangan gelabah. Ni efek daripada hormon estrogen yang mendadak turun je. Biasanya rambut gugur tu akan berhenti dalam 6-12 bulan.

4 – Memang boleh berpantang tapi jangan sampai melampau lampau sangat. Sampai ada yang tak bagi si ibu tu minum air putih. Dah la nak kena menyusu lagi. Bukan kita takut tubuh tu jadi dehidrasi je tapi yang paling kita takut kalau sampai terjadi pembekuan darah dalam saluran darah di paru-paru ( pulmonary embolism ) akibat daripada kurang minum air tu sendiri ( dehydration ).

Tanda-tanda Pulmonary Embolism

healthunits.com

– Denyut nadi jadi lebih laju daripada biasa
– Batuk darah
– suhu badan naik
– sesak nafas

Bahaya ke pulmonary embolism ni?

www.educationforhealth.org

– Yup. Sangat bahaya. Boleh sebabkan kematian mengejut!

5 – Selepas bersalin, hormon isteri boleh jadi kacau bilau. Jadi jangan pelik kalau tiba-tiba emosi isteri jadi tak stabil. Boleh jadi tiba-tiba sedih, hati pun rasa redup je dan tiba-tiba nak menangis. Tu mungkin simptom Baby Blues. Benda tu biasa terjadi dalam seminggu atau dua minggu lepas bersalin. Cuma kalau lepas tu simptom tu masih tak hilang juga memang kena jumpa doktor takut-takut dah jadi Post Partum Depression.

www.thesun.co.uk

Masa ni la si isteri paling perlukan sokongan suaminya sendiri. Bayangkan betapa banyak luka yang si isteri dah tanggung selama nak lahirkan zuriat si suami kan. Bukan cuma luka kesan koyakan Episiotomy je tapi luka emosi tu sendiri yang lebih dasyat sebab tu la si isteri sangat perlukan tidur, makan dan minum yang cukup dan sokongan emosi yang berterusan daripada suaminya sendiri.

p/s : Tolong sebarkan pada suami isteri yang belum tahu tentang benda ni ya!

Sumber: Taufiq Razif

Yang Popular

To Top