Cantik

11 Petua Hilangkan Jerawat Yang Berkesan. Mesti Cuba!

46.5K
reads
Petua hilangkan jerawat

“Apa pulak yang merah kat dahi aku ni? Aaah jerawat rupanya! Besar pulak tu. Dahlah aku naik LRT hari ni. Mesti ramai yang nampak jerawat aku ni. Aduh malunya”

Jerawat memang satu masalah kerana ia boleh menimbulkan rasa kurang keyakinan diri dan malu berhadapan dengan orang ramai.

Nasib baik ada banyak produk menghilangkan jerawat dengan segera di pasaran. Tapi selama mana perlu bergantung dengan bahan kimia?

Sedangkan banyak bahan berasaskan sumber alam semula jadi yang mampu merawat dan menghilangkan jerawat sebagaimana yang dilakukan oleh bahan kimia.

rawatan bisul

Foto Kredit: ohtuleth.ee

11 Petua Hilangkan Jerawat Yang Berkesan. Mesti Cuba!

Berikut adalah 11 petua hilangkan jerawat yang mudah dan berkesan.

Bahan-bahan semulajadi ini boleh menggantikan ubat jerawat atau produk yang mengandungi bahan kimia.

1. Pes serbuk kunyit

Titiskan sedikit air pada sesudu serbuk kunyit dan sapu pada jerawat beberapa minit. Lakukan sehingga hilang jerawat.

Petua putihkan celah peha

Foto Kredit: authoritynutrition.com

2. Jus daun pudina

Blend daun pudina bersama sedikit air. Tapis airnya dan sapu pada seluruh muka. Lakukan sebelum tidur dan biarkan semalaman.

petua kulit licin

Foto Kredit: oil-benefits.com

3. Jus buah lemon

Perah jus lemon dan dengan mengguna bebola kapas, tekap pada jerawat selama 20 minit dan bilas. Lakukan dua tiga kali sehari untuk kesan yang cepat.

Resepi air detox

Foto Kredit: trueserenity.ca

4. Bawang putih

Potong bawang putih kepada dua dan tekap pada jerawat sehingga terasa jus bawang putih melekat pada jerawat.

Jus ini mengandungi sulfur yang merawat jerawat dengan cepat.

hilangkan sakit gigi

Foto Kredit: superselectos.com

5. Ubat gigi

Sebelum masuk tidur, sapu ubat gigi pada jerawat dan biarkan semalaman.

Petua hilangkan hitam celah peha

Foto Kredit: encedentistry.com

6. Wap panas

Letak air panas dalam besen dan lalukan bahagian jerawat pada wap panas.

Bukan sahaja menghilangkan jerawat malah menjadikan kulit muka bertambah seri.

776

7. Pek ais

Letak ais pada jerawat. Ia akan membantu mengecilkan jerawat.

8. Pes serbuk kayu manis

Letak sesudu madu atau jus lemon pada dua sudu serbuk kayu manis dan sapu pada jerawat.

Sebaiknya guna pes serbuk kayu manis ini sebelum masuk tidur.

Resepi air detox

Foto Kredit: harveyprince.com

9. Kulit buah oren

Blend kulit oren bersama air. Ambil pes oren dan sapu pada jerawat.

Petua hilangkan jerawat

10. Madu

Ambil sedikit madu mengguna bebola kapas dan tekap pada jerawat.

Pastikan madu yang asli

Pastikan madu yang asli

11. Jus timun

Hiris timun dan rendam dalam air selama sejam. Kemudian minum airnya.

minum air timun

Foto Kredit: inhabitat.com

Semuanya bahan semulajadi, tak perlu was-was lagi!

Mudah kan?

Petua hilangkan jerawat ini boleh digunakan untuk pelagai peringkat umur kerana ianya hanya menggunakan bahan semulajadi.

Apa pun, pastikan muka dicuci dengan bersih sebelum masuk tidur supaya jerawat tak cepat timbul.

Ini kerana mekap, minyak dan debu yang melekat sepanjang hari jika tidak dibersihkan menambah risiko untuk mendapat jerawat dengan mudah.

Carian Yang Berkaitan:

  • kecutkan jerawat
  • cara berkesan hilangkan jerawat
  • ubat jerawat
  • air detox untuk jerawat
  • cara hilangkan jerawat semulajadi
  • cara menghilangkan jerawat dengan berkesan
  • cara nak hilangkan jerawat di muka
  • produk hilangkan jerawat
  • cara kecutkan jerawat dengan cepat
  • cara hilangkan jerawat semula jadi
3 Comments

3 Comments

  1. Zura

    March 11, 2017 at 3:49 pm

    Kak…bagos akk buat blog ni….dulu masa saya form 1 muka saya berjerawat tapi bila naik form 3 muka saya alhamdullillah dah bersih dah…sebab saya guna kan serbuk kunyit dan telor ….it’s really berkesan

    • nurul

      March 31, 2017 at 7:57 pm

      nak tanya..awak campur 2 bahan tu sekali ka ? ..

  2. umiadam

    June 17, 2017 at 12:15 pm

    terima kasih dengan info ini.

    nak cubalah dirumah nanti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top