Famili

7 Kesan Harga Minyak Naik Pada Orang Bujang. Macam Saya!

87
reads
7 Kesan Harga Minyak Naik Pada Orang Bujang. Macam Saya!

Kesan Harga Minyak Naik Pada Orang Bujang

Tepat pukul 6 petang tadi, Malaysia digemparkan lagi dengan berita kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20sen mulai tengah malam ini, 12.01 pagi 2 Oktober 2014. Ini menjadikan harga terbaru bagi Petrol RON95 ialah RM2.30 dan Diesel RM2.20.

Pasti malam ini ramai beratur di stesen minyak berdekatan. Pasti!

Rata-rata mengeluh lagi, bukan hanya yang sudah berkahwin begitu juga yang bujang macam kami. Kenaikan harga minyak walaupun sebanyak RM0.20 sen memberi kesan yang cukup tinggi bagi rakyat terutama yang dah berkahwin.

Bagaimana pula yang bujang? Adakah benar tiada kesan pada mereka yang ibaratnya tiada tanggungan?

Perlu ingat, disebabkan RM0.20 sen, pasti segala harga barangan lain akan naik juga.

Ini 7 Kesan Kenaikan Harga Petrol Pada Orang Bujang

1- Kos kehidupan yang tinggi untuk pelajar.

Bagi mereka yang sedang belajar, kenaikan harga minyak menyebabkan kos kehidupan semakin meningkat naik dan sudah pasti pinjaman belajar tidak mencukupi untuk menampung pelajar.

Sebagai contoh, belajar di Kuala Lumpur sebuah negari yang pesat membangun dan mempunyai kos kehidupan yang tinggi,  kenaikan harga minyak memberi kesan yang hebat untuk mereka.

Sebelum ini baki selepas ditolak bayaran yuran hanya tinggal RM800 , dan ia menjadi keluh kesah di hujung setiap semester. Kalau harga minyak naik lagi, apa akan jadi pada mereka?

Ya, mungkin kena ikat perut dan mungkin terpaksa bekerja sambil belajar. Atau mungkin jumlah pinjaman akan dinaikkan? Sama-sama kita berdoa!

Foto Kredit: cheperwaste.co.uk

Foto Kredit: cheaperwaste.co.uk

2- Pinjaman PTPTN

Selepas tamat belajar, kena fikir pula cara nak bayar pinjaman belajar. Semakin hari kos hidup semakin meningkat. Macam mana nak habis bayar pinjaman? Ditambah pula dengan bayaran kereta tiap-tiap bulan, sewa rumah dan juga keinginan nak berkahwin.

Pasti menjadi beban pada mereka. Belum habis satu masalah, tambah lagi satu masalah. Kerja hanya untuk membayar pinjaman belajar.

3- Hantaran dan perkahwinan

Bagi mereka yang bujang dan hendak berkahwin, pasti runsing dengan kenaikan minyak. Pasti harga barangan hantaran makin meningkat. Kos persediaan kahwin juga akan meningkat.

Ya, pasti ada yang akan cakap “Kahwin buat simple sahaja. Tak usah pening kepala. Zaman sekarang semua nak buat havoc, tapi tak mampu”.

Tapi kena ingat, impak kenaikan minyak sangat kuat. Setiap apa yang nak beli pasti ada peningkatan harga. Seperti barang mentah untuk jamuan, ataupun pakej katering. Semudah mana pun tetap ada kesan.

Duit hantaran? Kedua pihak kena ada budi bicara. Dengan kenaikan ini, pasti ada lagi banyak perbelanjaan selepas kahwin.

Jangan sampai bilangan andartu semakin meningkat ataupun mungkin ramai anak dara yang mencari suami orang disebabkan yang bujang tak mampu! haha

Atau mungkin, statistik anak luar nikah makin meningkat juga? Nauzubillah.

Foto Kredit: bhauto.my

Foto Kredit: bhauto.my

4- Kereta

Kalau kereta Kancil, Viva atau MyVi, sebulan isi minyak hanya RM50. Boleh guna untuk seminggu. Disebabkan harga minyak meningkat naik, mungkin dah jadi RM60. Yang bujang mungkin perlu menggunakan pengangkutan awam. Itu lebih baik.

Tapi tak semua tempat ada kemudahan pengangkutan awam. Terpaksa juga menaiki kereta. Tak pun teksi. Mungkin selepas ini kena berjimat di bahagian lain bagi yang bujang.

Beli Perodua Axia 2014 yang baru? Oh, tak mengapa. Ini tambah hutang namanya!

5- Rumah

Ramai yang mengeluh tidak dapat miliki rumah sendiri selepas pengumuman GST. Sekarang sebelum GST dilaksanakan, harga minyak pula naik. Pasti harga rumah akan meningkat naik juga sebelum masanya.

Bukan yang bujang sahaja, yang dah berkahwin juga sukar hendak miliki rumah sendiri. Rata-rata hanya mampu menyewa. Keluh kesah untuk miliki rumah berlarutan lagi terutama di bandar Kuala Lumpur.

Kalau begini, bila agaknya kita mampu miliki rumah? Kalau gaji pun seciput sahaja dan harga semua naik belaka?

Foto Kredit: huffingtonpost.com

Foto Kredit: huffingtonpost.com

6- Gangguan emosi

Kenaikan harga minyak pasti memberi gangguan emosi kepada yang bujang atau yang baru tamat belajar. Tak sempat nak buat simpanan, duit gaji habis pada kos sara hidup.

Di tambah pula dengan desakan keluarga disuruh berkahwin, dengan pinjaman belajar yang tak habis bayar lagi pasti memberi tekanan emosi.

Jangan sampai kita jadi seperti negara Jepun yang mempunyai statistik bunuh diri yang tinggi akibat tekanan hidup.

7-  Kos ‘lepak’ makin tinggi

Ini yang biasa pergi melepak bagi yang bujang. Kos melepak biasanya air teh o ais RM1.20 paling murah dengan roti canai kosong RM1.30. Sekarang merasa la hidup dengan kos lepas yang tinggi.

Harga minyak naik, harga gula pasti naik! Esok jangan terkejut harga air teh o ais naik lagi RM0.20. Jangan kata harga minyak tak ada kesan pada yang bujang. Sungguh haru sekarang.

Tapi pilihan di tangan anda. Boleh hidup dengan tanpa ‘lepak’!.

Kesimpulannya, semua yang berkahwin atau bujang merasa dengan kenaikan harga minyak. Cuma hidup kena pandai buat percaturan. Apa yang boleh dikurangkan, elok dikurangkan. Apa yang perlu dielakkan, berusaha elakkan.

Kita tak dapat nak lari dengan kadar kenaikan harga setiap tahun. Pasti ada. Orang bujang pun terasa impaknya, apatah lagi yang sudah berkahwin dan beranak pinak? Baca rintihan dan keluhan tentang kesan kenaikan harga minyak pada orang yang sudah berkeluarga di sini.

Sebagai penutup, masih anda ingat pada tahun 2013 yang lalu, satu kenyataan telah dikeluarkan “Kenaikan harga minyak tidak membebankan”. Sekarang tahun 2014, apa kata anda?

Carian Yang Berkaitan:

  • harga minyak naik punca pengguna beli perodua
  • kesan harga minyak naik terbaru
  • kesan kenaikan harga minyak
  • kesan kenaikkan harga minyak
  • kesan minyak naik
8 Comments

8 Comments

  1. mukmin

    October 1, 2014 at 11:04 pm

    thorbaeekk…. naya ke budak2

  2. jaymiee

    October 2, 2014 at 12:09 am

    yg bagusnya kita akan terus berusaha mencari rezeki…

  3. Amy

    October 2, 2014 at 12:24 am

    Good one

  4. faridah zulkifli

    October 2, 2014 at 9:22 am

    betullah pendapat admin….kalau harga minyak naik, kos pengangkutan pun naik, harga barang pun akan turut sama naik….sebab nak bawa barang mesti diangkut oleh pengangkutan yang memerlukan minyak untuk bergerak….semuanya berkait…

    hanya kerana harga minyak naik….kos sara diri pun naik….nak berjalan-jalan, melancong, balik kampung, nak beli barang semua naik….

  5. Muhamad Azree

    October 2, 2014 at 9:29 am

    Sirap Limau,

    saya percaya anda cuba berkongsi pengalaman sendiri ataupun menerusi pemahaman saudara.

    Sebagai individu bujang, saya percaya graduan harus bertindak lebih awal memikirkan masa depan berbanding menunggu hari graduasi baru sibuk mencari kerja.

    graduated pun cukup makan, gaji ciput kemudian meminta minta

    kerajaan pastinya menekankan untuk membantu pelajar dengan bantuan baucar buku dan Br1m kepada mereka yang berkelayakan

    mereka adalah golongan sasar yg mendapat faedah daripada pengurangan subsidi ini

    sekiranya mereka sedar diri, golongan miskin ini harus mengelakkan dari sibuk memikirkan membeli kereta dan gatal untuk berkahwin serba berdiri

    cukuplah hidup sebagai manusia yang sederhana bukannya untuk bermegah tunjuk ibarat org berjaya

    nikah hanya perlu mas kahwin sahaja dan tiada org yg mencipta undang2 ianya salah tanpa persandingan hanya mulut puaka manusia berkata kata

    panggillah saya macai, apapun anda harus ingat, hidup perlu diteruskan, sekiranya pendapatan ari ini tidak cukup, bermaksud anda tidak mencuba apa2 untuk lebih berjaya

    hanya komplain dan bising semata mata, mamak yang kaya

  6. samad

    October 2, 2014 at 8:06 pm

    Kau nie kn..sengal…ckp mudah..mmg mudah..gune air lior..baucer buku dpt ape ? Dpt staun skali…abis tiap2 bln kerajaan bantu ke ? X gune otak la…nie bkn mslh macai..nie masalah penting diri…org mcm kau mmg pentingkn diri..

  7. mohd nor

    October 2, 2014 at 11:41 pm

    Saya suka harga minyak naik

  8. cems must

    October 3, 2014 at 1:51 pm

    Saya sokong 100% kata2 admin, mmg kenyataan beliau sangat releven dgn kehidupan masa kini…bagi yg hidup dgn kekayaan, mereka tak kisah lah sangat, poket mereka penuh2 jak, tp adakah semua rakyat Malaysia berstatus kaya-raya? yg memimpin negara kena fikirkan jln penyelesaian yg tak bebankn rakyat…tahun 2015 semua rakyat akan membayar cukai GST, dgn kenaikan harga minyak skrg…bagaimana mereka boleh mengatakan tak membebankan rakyat? adakah mereka bersama2 rakyat merasai beban yg rakyat kena tanggung?…tidak kan!!!…sedangkn mantan PM kita Tun Dr .Mahathir pn tak menyokong penarikan subsidi minyak malah menyarankn bantuan BRIM ditarik balik utk menggantikn penarikan subsidi minyak…ketepikan politik dlm berkata2, masa depan anak2 bangsa yg perlu diutamakan…bagaimanakah slogan “Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan” adakah telah ditukar?… fikir2 kn lah, kita dikurniakn akal utk berfikir kn…!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yang Popular

To Top