Nur

Rezeki Tunai Haji Di Usia Muda, Wanita Ini Kongsi Pengalaman Di Tanah Suci

4.5K
SHARES

Memang seronok tak terkata bila dapat panggilan menunaikan Haji di usia muda. Yalah, bukan senang kan nak dapat peluang ke sana kan?

Sebenarnya memang beruntung kalau dapat pergi Haji waktu kuat dan bertenaga di zaman muda. Jadi, diharapkan dengan perkongsian istimewa oleh Puan Nurul Ashikin ini, kita sama-sama dapat menanam azam dan lebih bersemangat untuk menunaikan rukun Islam kelima ini.

Menurut Puan Nurul Ashikin, suaminya dapat tawaran menunaikan Haji melalui surat pada bulan November 2017. Kemudian, surat rayuan dibuat dan dihantar terus ke Tabung Haji Jalan Tun Razak. Alhamdulillah beliau turut mendapat tawaran pada bulan Februari 2018. Untung, kan?

Jom baca selanjutnya di bawah.

Pengalaman Menunaikan Haji Dengan Pakej Muassasah Tabung Haji

Alhamdulillah selesai sudah 6 hari perjalanan ibadah haji kami berdua. Memang rasa adventure sangat! Best experience selama saya hidup 29 tahun ini. Post ini tentang pengalaman haji kami, yang pasti akan berbeza dengan pengalaman jemaah haji yang lain.

Saya cuba untuk menceritakan secara ringkas pengalaman dan perjalanan kami menerusi gambar dari hari pertama sehingga ke hari keenam. Harap boleh memberi gambaran suasana sebenar masyair kepada bakal jemaah haji.

Post ini bukan untuk dijadikan sebagai panduan, tetapi boleh diambil sebagai manfaat dan pengajaran kepada bakal jemaah haji nanti. InsyaAllah.

Hari Pertama: 8 Zulhijjah

Semua jemaah haji Malaysia akan ke Arafah sehari sebelum wuquf iaitu pada 9 Zulhijjah. Jemaah haji di tingkat 1 akan berkumpul terlebih dahulu di lobby pada 6.30am. Sahabat maktab diberi tugas untuk mengawal dan membantu jemaah haji di setiap tingkat. Saya dan suami membantu jemaah haji di tingkat 4 dan bas no 21.

Sebelum menaiki bas, semua jemaah haji yang membuat haji tamattuk akan berniat haji di lobby hotel.

pengalaman haji

Bas datang lewat 2 jam. 8.30 pagi baru bas pertama sampai. Walaupun lewat, tapi bas tak henti datang dan dalam masa sejam je, jemaah dari tingkat 1 hingga 4 dah bertolak ke Arafah.

Ni bas kami, boleh muat sampai 62 orang. Yang muda muda memang kena berdiri. Beg kena letak atas peha masing masing. Sebab tu Tabung Haji dah nasihat awal awal jangan bawa beg banyak dan besar. Ada juga jemaah yang bawa beg tarik besar. Akan makan space dan menyusahkan jemaah lain. Bawa sahaja beg tarik Tabung Haji 5kg. Saya dan suami backpack je. Bawa 1-2 set pakaian dah cukup.

Tabung Haji dah nasihat jangan cuci baju di masyair. Cuci baju akan menyusahkan jemaah lain yang menunggu utk beratur ke tandas. Saya bawa sepasang shaja sebab bagi saya dah cukup. Kalau setakat peluh tak perlu nak tukar pakaian. Saya yakin yang baju saya tiada najis dan saya tak tukar pakaian. Mungkin orang lain caranya lain. Ikut kepada cara masing-masing.

Ujian kami, bas sesat. Sepatutnya perjalanan setengah jam tapi jadi sampai 1jam 40min. Alhamdulillah semasa ziarah seminggu ke Masyair, saya dah save location Arafah maktab 84. Cuma banyak jalan di tutup. Jadi bas kami terpaksa u-turn banyak kali dan cari jalan lain.

Blok P Maktab 84. Dari awal kena susun kedudukan mengikut arah kiblat. Saya mintak semua jemaah keluarkan tikar Tabung Haji dan susun rapat2. Beg pun saya mintak letak atas tikar, bukan luar tikar sebab tak nak makan ruang jemaah lain. Ada 315 jemaah perempuan, lega sangat banyak kakak kakak jemaah yang tolong membantu susun atur kedudukan jemaah. Thank you semua! Hehe

Untuk tahun 2018, pertama kali pihak muassasah sediakan blower / aircond. Tapi bila dah ramai memang tak rasa sejuk. Ramai mengadu kat saya yang mereka panas dan mengadu jemaah di depan conquer blower. Kesian yang duduk di tengah-tengah. Bersabarlah. Saya sendiri keluarkan kipas bateri RM10. Tidur pun mengadap kipas kecik saya.

Malam tu kami diuji dengan ribut petir. Bergoyang goyang khemah. Blackout dan gelap khemah masa kami solat maghrib. Kami berzikir, bertalbiah. Ramai berteriak Allahuakbar. Saya mengaku memang saya takut. Kami berdoa beramai ramai. Alhamdulillah jam 9 malam ribut berhenti dan kami semua selamat.

Waktu pagi di Arafah. Beratur untuk ambil air panas. Sepatutnya ada partition zink antara tandas dan dapur, tapi dah hilang ditiup angin masa ribut malam arafah. Teringat saya jam 3 pagi saya beratur selama sejam untuk ke tandas.

Memang dah pesan awal awal;
“Semua Hajah tolong jangan mandi yer. Nak masuk subuh dah. Buang air jer sekarang. Nak mandi selepas subuh yer”.

Breakfast kami dengan maggi. Bila kat Arafah, jadi sedap pula maggi cup ni.

Makcik makcik duduk di belakang saya. Memang peramah sangat. Hari pertama di Arafah saya tak sempat lunch, mereka ni lah yang bagi saya buah, roti buat alas perut. Terharu!

Hari Kedua: 9 Zulhijjah

9 Zulhijjah; Isnin. Hari Arafah ini saya boleh bahagikan kepada 3 fasa.

Fasa pertama adalah khutbah sebelum waktu zuhur. Waktu ni memang mengantuk sangat. Jadi better tidur sekejap diantara jam 9-10pagi. 11 pagi dah siap-siap untuk khutbah dan solat zohor.

Fasa kedua di mana selepas zohor. Cop awal2 tempat di luar khemah untuk berdoa. Kalau suami isteri tu lebih baik doa bersama-sama. Saya keluarkan buku doa kiriman kawan dan doa hajat saya. Semangat nak berdoa. Ada 5 jam masa berdoa sebelum masuk waktu maghrib. 5 jam inilah Allah dan para malaikat paling dekat dengan kita. Langit terbuka luas. Jangan sia siakan waktu ini.

Cuaca memang panas. Rasa haba jer. Saya dan suami berdoa sambil ais letak di kepala. Cepat jer ais cair. Ada masa saya ambil air mineral sejuk terus tuang atas kepala. Basah telekung tapi sekejap je dah kering.

Waktu ni memang banyakkan minum air. Walaupun tak haus, saya teruskan minum supaya badan sentiasa sejuk.

Fasa ketiga dimana sejam sebelum Maghrib. Ujian kat sini kita akan rasa lapar. Jangan di layan sangat perut yang lapar. Saya teruskan berdoa dan ulang-ulang doa kita. Menangis dan merayu-rayu pada Allah. Menangis dan mengaku atas kesalahan dan dosa kita selama ini. Waktu ni semua orang tak malu menangis mengadap ke langit. Memang takkan lupa saat wukuf di Arafah.

Masuk je waktu Maghrib, semua jemaah dah kena ready ke Muzdalifah.

Jam 8 malam bas no 21 dah tiba di Muzdalifah. Padat. Siap ada yang tidur berhampiran dengan tandas. Nak baring pun susah. Sempit. Saya tidur-tidur ayam jer. Duduk pun rasa panas pasir. Sakit juga belakang sebab banyak batu batu. Walaupun malam, memang saya berpeluh. Rasa udara dan haba panas. Kipas bateri memang penyelamat.

Jam dah 2 pagi, masih bas no 10. Saya dan suami dah rasa cacing kepanasan sebab bas 21 kami tak sampai lagi. Ada juga kami berfikir macam nak berjalan kaki ke Kompleks Jamrah terus. Sabar Shikin sabar. Sekejap je lagi tu.

Terfikir saya macam mana agaknya keadaan kita semua di Mahsyar, menanti untuk dihisab. Muhasabah diri saya ketika itu. Allahuakbar.

Akhirnya bas 21 tiba selepas Subuh. 9 jam kami di Muzdalifah.

Pakcik ni bas no 42. Masa bas no 21 beratur jam 5pagi untuk ke Mina, pakcik ni sorang2 je duduk. Saya minta pakcik baring berehat.

“Pakcik baring la, jangan duduk sangat. Sakit badan. Bas pakcik lambat lagi ni.”

Pakcik angguk jer dan terus baring. Sedih jer time ni. Pakcik tak merungut pun. Kesabaran pakcik tinggi sungguh. Semoga Allah membalas kesabaran pakcik dengan haji mabrur.

Hari Ketiga: 10 Zulhijjah

Ujian kepada kami apabila bas no21 kami berhenti selama sejam kerana jalan ditutup untuk diberi ruang kepada penjalan kaki ke Kompleks jamrah. Allahuakbar. Dah jam 6 pagi, sedangkan baru sahaja 2km bergerak.
Suami terus decide “sayang jom jalan kaki ke Kompleks Jamrah”.

Mengikut nasihat Tabung Haji, jemaah Malaysia akan melontar jamrah Kubra pada sebelah malam selepas Maghrib. Waktu afdhal iaitu waktu dhuha terlalu ramai orang dan sesak di kompleks. Saya dan suami dah target dari Malaysia untuk melontar semasa waktu afdhal dan Tabung Haji dah pesan boleh pergi tapi atas tanggungan sendiri. Dari Malaysia lagi kami tak henti henti berdoa supaya Allah memberi laluan dan lorongan kepada kami.

Dari tempat bas berhenti, kami berdua berjalan kaki ke kompleks jamrah sejauh 5km. Ikut laluan jemaah dari Nigeria. Saya dah pesan kepada jemaah haji bas no 21 mintak bersabar dan bas akan terus membawa mereka ke Kem Maktab 84.

Rehat sekejap. Walaupun dari Malaysia saya dan suami dah praktis jogging sebulan sebelum ke Mekah. Tapi memang letih bila berada di sini. Basah jubah dengan peluh. Tak cukup tidur dan rehat sejak dari Arafah. Bertabah la Shikin.

Kami ikut pesanan Ustaz Rahman untuk melontar ke Level 3. Ramai tapi tak padat. Berdebar pulak rasa sebab pertama kali melontar. Alhamdulillah kami dapat melontar pada waktu afdhal. BismillahiAllahuakbar.

pengalaman haji muda

Ni Jamrah Sughra. Pada 10 Zulhijjah jemaah hanya melontar di jamrah Kubra sahaja. Askar ada juga mengepung jamrah Sughra dan Wusta supaya jemaah haji tak tersilap melontar pada 10 Zulhijjah.

pengalaman haji muda

Alhamdulillah selesai lontaran Jamrah Kubra kami. Kami bertahalul awal dan bebas daripada 10 daripada 13 larangan ihram. Comot betul sebab tak mandi selama 3 hari.

Kami diberitahu bas terakhir no 49 jemaah haji maktab 84 sampai di Mina pada jam 10pagi. Dan keadaan dalam khemah Mina sangat2 padat. Jadi saya dan suami decide untuk kembali ke Mekah supaya jemaah di khemah Mina ada ruang sedikit untuk berehat. Kami akan kembali semula ke Mina untuk bermabit pada 11, 12 dan 13 Zulhijjah

Hari Keempat: 11 Zulhijjah

Ni perjalanan dari Mekah ke Mina. Ramai orang berjalan kaki ke Kompleks Jamrah untuk bermabit. Saya dan suami ambil teksi dari hotel dan driver teksi hanya hantar kami separuh perjalanan sahaja. Jadi kami terpaksa berjalan kaki bersama jemaah lain.

Paling best abang spray air. Ramai je abang-abang yang spray air di kepala dan muka kita. Setiap kali ada abang ni, saya dan suami sua muka dan kepala. Sejuk je badan.

Kami perlu bermabit di Mina lebih daripada separuh malam. Lebih 5 jam. Kami bentang tikar duduk di tepi jalan berhampiran kompleks. Selepas 10 minit ada je askar akan halau kami dan jemaah lain. Lepas tu kami cari ‘port’ baru dan akan dihalau lagi. Begitu la seterusnya sehingga 6 jam. Tabah betul.

Ada masa kami berjalan jalan ke kem vvip yang sangat berhampiran dengan kompleks. Memang mewah sangat. Beruntung sangat jemaah yang dapat kem vvip ini. Sedap kan hati, saya tak dapat keselesaan macam ni di dunia, mengharapkan Allah bagi saya rasa di akhirat nanti.

Pandangan dari tingkat 4 kompleks jamrah. Ramai jemaah yang berehat dan bermabit di tepi jalan. Tapi askar arab memang betul-betul tegas. Siap ada bawa kereta polis menghalau jemaah haji untuk kosongkan kawasan.

Hari Kelima: 12 Zulhijjah

Sebelum kami ke Mina untuk bermabit pada 12 Zulhijjah, saya dan suami tawaf haji dan saie untuk menjalankan rukun haji kami. Dataran tak ramai tapi disebabkan cuaca sangat panas, kami tawaf di level 2.

Kami saie dari safa ke marwah di level 2. Level 1 penuh dengan jemaah haji. Selesai ibadah tawaf haji dan saie, kami bebas daripada 13 larangan ihram dan bertahalul thani. Alhamdulillah.

Perjalanan bermabit kami pada 12 Zulhijjah diteruskan. Seperti biasa, teksi akan menghentikan separuh sahaja perjalanan dan kami berjalan kaki 4km ke kompleks jamrah.

Kali ni kami dapat ‘port’ best. Kawasan ni askar arab tak halau dan saya siap boleh tidur 2 jam. Memang ramai orang, tapi berangin. Jemaah haji lain siap sedekahkan kami makanan Al-baik (macam kfc). Mulia yer hati. Sejak kami sampai Mekah memang saya dan suami kuat makan. Semua benda nampak sedap. Risau juga nak timbang berat lepas balik Malaysia nanti.

Tiba untuk melontar hari pertama Tasyrik 11 Zulhijjah. Masa ni rasa semangat sangat dan masa melontar pun rasa geram dengan syaitan. Hehe. Ibadah melontar ni ibarat simbolik kepada kisah Nabi Ibrahim yang melontar batu kepada syaitan.

Tips untuk jemaah haji; sebelum melontar susun 7 anak batu di corridor depan jamrah. Senang nanti nak melontar. Susun elok elok. Jangan risau tentang ramai orang. Sebab jemaah haji lain sekejap sahaja melontar dan keadaan akan lengang kembali. Setiap kali melontar saya dan suami melontar di hadapan sekali.

Hari terakhir bermabit di Mina. Allah sangat permudahkan perjalanan kami. Dari hotel di Mekah kami dapat driver teksi yang baik hati hantar kami betul betul berdekatan dengan Jamrah. Tak perlu berjalan banyak.

Hari Keenam: 13 Zulhijjah

Saya dan suami bermabit di Level 4 kompleks jamrah dan askar pun tiba2 baik hati bagi kami duduk betul betul berhadapan Jamrah Sughra. Tak kena halau dah. Mungkin disebabkan ramai jemaah yang buat nafar awal, jadi jemaah di Mina semakin berkurangan.

Sebaik subuh pagi ini kami membuat ibadah lontaran dan ibadah terakhir haji kami pada 13 zulhijjah. Syukur ke hadrat Ilahi kami diberi kesihatan yang baik sepanjang tempoh ibadah haji ini. Memang tak dinafikan ada ujian dan kesusahan sepanjang 6 hari ini, bersyukur kami tempuh semua dengan baik. Memang benar ujian paling penting adalah kesabaran yang sangat tinggi di sini. Kunci mulut dan berkatalah dengan yang baik baik.

“Bukan lah dinamakan Haji jika tiada ujian dan kesusahan”

Kepada bakal haji, buatlah persediaan sebaik mungkin. Perjalanan haji saya berulang alik dan setiap hari perjalanan saya lebih 10km, jadi tidak dinasihatkan kepada bakal jemaah haji yang uzur dan tidak yakin untuk berulang alik Mina Mekah. Follow saja apa yang telah ditetapkan oleh Tabung Haji.

Once dah cukup RM9980 di dalam akaun Tabung Haji, cepat2 lah buatlah rayuan kepada Tabung Haji setiap tahun dan berdoa, insyaAllah dijemput menjadi tetamu istimewa Allah.

Jika ada duit lebih, tak salah investkan sikit duit ambil pakej private haji yang ada di Malaysia. Tapi bagi saya, pakej Muasassah yang disediakan oleh Tabung Haji sudah terbaik

*Kisah pengalaman menunaikan Haji ini disumbangkan oleh Puan Nurul Ashikin menerusi Facebook. Ia telah diterbitkan semula dengan kebenaran. Bagi sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, boleh rujuk posting asal beliau di SINI.

Most Popular

To Top