Asuh

Jangan Gopoh! Nak Anak Jadi Pandai, Rupanya Kena Ikut Cara Ini…

25
SHARES

Tiada ibu bapa yang tidak mahu dikurniakan anak yang bijak pandai. Malah, anak yang mempunyai kelebihan ini seawal usia muda, sudah tentu menjadi kebanggaan keluarga.

Tatkala ibu bapa fokus mengejar kelebihan itu tanpa melalui proses yang betul, tanpa sedar anak kekurangan adab, ‘common sense’ dan sebagainya. Bak kata Puan Wawa Shauqi, anak ini ibarat sebuah rumah. Tergopoh-gapah membina rumah yang cantik tanpa asas yang kukuh akan menyebabkan rumah itu runtuh bila dilanda badai.

Baca juga: Elak Kena Ejek Di Sekolah, Anak Kena Amalkan 4 ‘Boundaries’ Ini

JANGAN MENGEJAR KEBIJAKSANAAN SAMPAI LUPA MENGAJAR ANAK ADAB

Paksa anak pandai cepat ni, macam paksa bina rumah. Kalau kita nak bina rumah, binalah bermula dari asas. Cacak asas pada tanah yang kukuh.

Buat apa kita tergopoh nak bina rumah cantik, tapi tak ada asas. Cantik mana pun direka, dibina dan dideko, bila angin kuat lalu, habis roboh rumah tu menyembah bumi.

Macam itulah kalau kita tergopoh nak persiapkan anak jadi pandai. TAPI TAK IKUT PROSES YANG BETUL. Muncullah produk-produk macam yang disebutkan puan Intan Izaida ni.

Pandai akademik. Tapi zero softskill. Low common sense. Hadap pelbagai mental health issues. Termasuk ketagihan. Begitulah.

INI PROSES BETUL DIDIK ANAK JADI PANDAI, KALAU ANDA IKUT NEUROSAINS

Gambar hiasan: TopTrendz.com

1. UMUR 3 TAHUN

Kalau ikut neurosains,

Umur 3 tahun, anak kena banyak main. Lompat, panjat, koyak kertas, renyuk span, main air, cedok pasir.

Bukan dihalang main dan didiamkan dengan gajet.

2. UMUR 4 TAHUN

Ikut neurosains,

4 tahun elok bergaul dengan alam. Lompat puddle, kutip serangga, asingkan dedaun, bentukkan tanah liat jadi sesuatu dan kecoh bercerita dengan kawan-kawan.

Bukan ditidakkan hak explore dunia.

3. UMUR 5 TAHUN

Ikut neurosains,

5 tahun kalau dia nak tolong kita buat kerja, bagi je. Biarpun hasilnya berkecah. Sepahnya lagi banyak kita kena hadap.

Bukan dibebelkan dan dimarah ketaksempurnaan hasilnya.

Gambar hiasan: ParentCircle.

4. UMUR 6 TAHUN

Ikut neurosains,

6 tahun kalau anak dah ada kesediaan untuk belajar, beri peluang untuk mereka belajar sambil bergerak.

Take a short break every 15 minutes. Allow them to learn using their all 7 sensories. Kalau belum bersedia, patah balik semula fasa apa yang mereka belum lalui.

Bukan dipaksa anak duduk diam atas kerusi dan tunduk hadap latihan berjam-jam lamanya.

5. UMUR 7 TAHUN

Ikut neurosains,

7 tahun masih di fasa pengukuhan akademik. Baru nak belajar duduk lama-lama atas kerusi, pegang pensel dengan betul dan mampu kekal fokus atleast 15 minit.

Dah boleh ikut arahan, reti guna duit belanja, boleh sabar beratur, bersosial dengan baik dan tau urus diri bila ke tandas.

Bukan diwajibkan pandai membaca dan hadap aras silibus yang melangit tinggi.

“KESIAN JADI ANAK ZAMAN SEKARANG…”

Gambar hiasan: YouAreMom.com

Tak dinafikan, ada mak ayah yang berjaya sediakan asas-asas ni lagi awal dari yang sepatutnya anak capai.

Bravo parents! Bila anak dah pandai, dia memang dah cukup semua asas tu. Kena topup sikit-sikit je lagi untuk ‘puzzle block’ anak tu lengkap.

Tapi yang menjadi masalah sekarang, sudahlah anak tak cukup asas. Dek perkembangan yang banyak diganggu skrin. Masuk sekolah, terus kena paksa pikul beban yang sebegitu besar.

Kesian jadi anak zaman sekarang sebenarnya. Tumbesaran dari kecil pun dah melawan fitrah dan keperluan perkembangan.

Saya sangat tabik pada parents yang follow pakar-pakar parenting di media sosial. Beria-ria berhabis masa, duit dan tenaga untuk belajar bab perkembangan anak-anak.

You are all amazing parents! Kadang-kadang segan pun ada. Sebab mereka lagi power apply ilmu pada anak berbanding saya yang menaip di media sosial ni.

To all parents,

Saya harap kita dapat bantu anak lalui proses perkembangan yang betul.

Semoga kita mampu teruskan jihad kita sebagai mak ayah untuk didik anak-anak kita jadi umpama sebiji rumah indah yang kukuh binaannya. Bukan hanya indah di pandangan, tapi juga selesa untuk didiami, Insya Allah.

Sumber: Facebook Wawa Shauqi

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×