DIY & Kraf

Cara DIY Lantai Simen Paling Senang, 3 Bahan Dah Dapat Lantai Baharu!

31
SHARES

Bila ada ruang kecil di halaman rumah pasti mahu disimen tetapi kalau panggil tukang mahal pula bayaran yang dikenakan dan tak berbaloi dengan saiz ruang tersebut.

Kalau macam itu, buat sendiri sahajalah lantai konkrit simen seperti perkongsian Ahmad Saif di laman Facebooknya. Hanya menggunakan 3 bahan, selesai masalah! Ikuti perkongsiannya di bawah.

Baca juga: [VIDEO] Cara Putihkan Semula Baju Putih Yang Dah Kuning, Jangan Buang!

CARA DIY LANTAI SIMEN PALING SENANG

Tips melapis lantai konkrit batu mudah (tanpa besi). Saja nak berkongsi tips konkrit simen mudah, tak sakit pinggang, ringan. Saya buat dengan anak saudara (budak darjah 6 je), dia yang gaul simen dan ratakan.

Ini adalah layer konkrit kasar ye. Licin tak DIY lagi.

Ratio konkrit: 

  • 1 beg simen
  • 2½ wheelbarrow Pasir
  • 1 wheelbarrow Batu

CARA PENYEDIAAN:

1. Pecahkan beg simen dan letak je atas bukit pasir.

2. Cedok pindah ke sebelah dan cedok bahagian bawah agar mudah simen dan pasir bercampur cepat.

3. Pindah sekali lagi, cedok bawah.

4. Dah sekata pun, buatlah kawah.

5. Tabur batu di tebing kawah. Isi air sampai hampir limpah kawah dan biarkan 10 min untuk resapan.

6. Anda akan rasa tebing tu sangat lembut. Sangat mudah dan ringan. Tarik dan ratakan je sambil tarik akan rata dengan sendiri. Ratakan lah dengan senduk atau trowel simen. Pastikan air tak bertakung.

Siap! Kalau ada ruangan kecil boleh guna cara ini. Mudah sahaja dan jimat masa.

Sumber: Facebook Ahmad Saif

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×