Rakyat

2% Pun Berkira, Ini Jumlah ‘Gaji’ Yang Selayaknya Diterima Surirumah

Dah nama pun surirumah, manalah ada gaji kan?

Ya, itulah yang masyarakat tak faham. Memang betul, surirumah ini hanya duduk di rumah dan ‘TIDAK BEKERJA’ secara rasminya dengan majikan. Bila tak kerja, tak dapat duit. Bila tak dapat duit, surirumah dianggap tidak menyumbang kepada ekonomi keluarga

Pekerjaan Surirumah Boleh Mencecah ‘Gaji’ 30K Sebulan

Menurut tinjauan Salary.com yang dilaporkan oleh FORBES, seorang ibu surirumah sekurang-kurangnya memegang 10 peranan dalam sebuah keluarga.

Antaranya peranan tersebut termasuklah seorang guru, pengasuh anak, pengurus, tukang masak, pencuci & pembersih rumah, pemandu, dan sebagainya. Semua ini memerlukan kemahiran yang berbeza dan sudah pasti ia bukannya mudah untuk dilakukan secara konsisten setiap hari.

Oleh sebab itu, pakar berpendapat bahawa masa yang diluangkan beserta kemahiran yang mereka miliki ini sebenarnya melayakkan mereka menerima sekurang-kurangnya RM3,000 sebulan. Bahkan, bergantung pada pelbagai lagi kerja-kerja extra yang mereka lakukan, ‘gaji’ seorang surirumah boleh mencecah USD 115,000 setahun , iaitu sekitar RM 30,000 sebulan. 

Tak Pernah Ada Off Day

Menurut laporan itu lagi, para ibu surirumah meluangkan sekurang-kurangnya 97 jam seminggu untuk melakukan pelbagai kerja – malah mereka sentiasa on call dan tak pernah mempunyai hari cuti walaupun sakit atau perlu menyelesaikan urusan tertentu.

Kita boleh lihat sendiri situasi yang selalu berlaku, dalam keadaan terdesak ibu tetap membawa anak-anak kecil untuk membeli keperluan rumah, pergi check-up mengandung, atau menyelesaikan urusan tertentu di pejabat-pejabat awam. Walaupun nampak biasa, tapi hanya seorang ibu yang tahu rasa ‘macam baru balik berperang’ setiap kali sampai di rumah.

Walaupun ibu tengah sakit, anak-anak biasanya tetap mahukan ibu untuk layankan mereka, temankan mereka, dan buatkan macam-macam untuk mereka walaupun si ayah tengah relaks tengok TV dan minum kopi di depan.

pengalaman anak pertama

Foto Kredit: sheknows.com

Kerja Yang Personalised

Selain itu, kerja yang dilakukan seorang surirumah juga sangat rapi dan sentiasa menepati citarasa setiap ahli keluarga dalam rumah. Bayangkan kalau kita upah orang lain untuk lipat baju, memasak, tuisyen, dan sebagainya. Tentu rasa ‘lain macam’ kan? Ini kerana cara mereka buat kerja tak sama dengan apa yang kita dah biasa.

Dalam hal memasak contohnya, ibu lebih tahu apa yang anaknya suka makan, apa yang nak diasingkan, bagaimana ia patut dihidangkan. Cuba kalau kita minta macam-macam masa order di warung, ada masa dia nak layan semua request macam tu? Begitu juga halnya dalam bab-bab lain seperti menguruskan rumah. Semuanya serba rapi dan sistematik untuk semua. Patutlah kalau ada apa-apa yang hilang, tanya saja dekat ibu. Mesti dia akan tahu!

www.today.com

Jadi, Takkan 2% Pun Nak Berkira?

Ternyata, memang banyak pekerjaan yang dilakukan oleh surirumah setiap hari. Malah, banyak masa yang telah dikorbankan termasuklah masa serta kehidupan sosial mereka sendiri. Semuanya semata-mata untuk berada di rumah dan menguruskan keperluan keluarga.

Maka, para suami perlu cuba betulkan perspektif anda. Sebenarnya jika isteri anda seorang surirumah, anda telah menjimatkan wang beribu-ribu ringgit untuk mengupah orang lain melakukan SEMUA pekerjaan yang mereka lakukan sepanjang hari.

Sesuai dengan itu, elok sangatlah inisiatif kerajaan baru ini untuk mewujudkan KWSP sebagai tabung simpanan bagi surirumah. Ia bukan saja tanda penghargaan kepada ibu-ibu, sedikit sebanyak ia juga dapat meringankan beban sekiranya pasangan mereka ‘lupa’ menabung untuk ‘hari persaraan’ isteri tercinta. Kalau tak dapat bagi macam-macam sekarang, sekurang-kurangnya tetap ada simpanan di masa depan.

Most Popular

To Top