Famili

7 Cara Jadi Ibu Yang Garang Tapi Penyayang

216
reads
Cara menjadi ibu penyayang

Ibu saya memang GARANG dengan anak-anak. Dulu, memang rasakan ibulah, insan paling garang di dunia. Takut nak buat sebarang kesalahan walau di rumah sendiri sebab nanti ‘berbekas’ tangan kena cubit. Tak campur lagi dengan leteran ibu yang tak habis-habis. Mau kebas telinga ni!

Tapi, disebabkan kegarangan ibulah, kami adik-beradik sering dipuji bila bertandang ke rumah sedara-mara mahupun jiran kerana berdisiplin. Manakan tidak, baru je nak sentuh barang atas meja, ibu sudah jegilkan mata kasi warning ‘Jangan SENTUH’. Kalau sentuh juga, siap lah balik nanti. Memang duduk diam aje kami di situ dan terbawa-bawa hingga sekarang. Memang tak berani nak sentuh barang milik tuan rumah tanpa izin.

Namun, masih ada ke ibu yang garang di era sekarang?

Perubahan masa menyaksikan anak-anak zaman sekarang membesar dalam suasana yang sangat berbeza. Terlalu manja dan angkuh hinggakan jika ditegur, terus melenting sampai bersikap kurang ajar tidak kira pada sesiapa sahaja.

Siapa harus dipersalahkan bila anak spoilt?

Sekali-sekala ibu perlu garang untuk mendisiplinkan anak-anak agar mereka tahu tanggungjawab mereka sebagai anak bukan sahaja pada ibu bapa malah pada orang sekeliling.

Cara menjadi ibu penyayang

7 Cara Jadi Ibu Yang Garang

Foto Kredit: huffingtonpost.co.uk

Jadi, bagaimana cara menjadi ibu yang garang di mata anak-anak? Apakah tips dan ciri-ciri menjadi ibu penyayang?

1. Tetapkan waktu tidur

Disiplinkan anak supaya masuk ke bilik tidur pada waktu yang ditetapkan meskipun adakalanya mereka memberontak terpaksa tidur awal. Apabila dapat tidur yang mencukupi, anak mudah bangun pagi untuk mengerjakan solat Subuh. Anak yang bersolat lembut hatinya dan mendengar kata.

2. Beli dengan duit sendiri

Jika anak meminta membeli barang yang mereka inginkan, suruh mereka mengumpul duit sendiri hingga dapat membeli barang berkenaan. Jangan sesekali mengalah dengan pujukan mereka. Dengan cara ini, mereka akan belajar menghargai barang yang dibeli.

3. Guna selagi boleh

Elak manjakan anak dengan membeli apa sahaja kemahuan mereka walhal barang yang ingin dibeli sudah melambak di rumah. Beli apa yang perlu sahaja atau gantikan dengan yang baru hanya apabila barang lama sudah habis diguna.

4. Tanggung kesilapan sendiri

Jika anak terlibat dalam masalah, pastikan mereka mencari jalan penyelesaian. Dengan ini ,anak akan lebih bertanggungjawab atas setiap perbuatan yang dilakukan.

5. Pantau pergerakan dan perbuatan

Kawal pergerakan anak supaya tidak terdedah dengan perkara tidak elok lebih-lebih lagi dalam melayari Internet yang lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

6. Galak buat kerja dengan sukarela

Jangan lekakan anak dengan hadiah setiap kali mereka melakukan sesuatu. Ajar mereka lakukannya tanpa mengharapkan balasan. Dengan ini mereka akan belajar lebih ikhlas dalam membuat satu-satu perkara tanpa dipaksa.

7. Mengaku kesalahan

Didik anak supaya mudah meminta maaf setiap kali membuat salah. Jadi, anak akan berfikir sebelum melakukan sesuatu yang anda tidak suka.

 

Akhir kata

Jadi, biarlah anda digelar ibu yang garang oleh anak-anak kerana apa yang anda lakukan adalah untuk masa depan mereka. Nanti apabila mereka dewasa, mereka akan menghargainya.

Yang Popular

To Top