0-6 Bulan

Bayi Sendawa – Kenapa Bayi Perlu Sendawa Lepas Minum Susu?

1.2K
reads
Bayi Sendawa - Kenapa Bayi Perlu Sendawa Lepas Minum Susu?

Perlukah Bayi Sendawa?

Mempunyai bayi adalah salah satu perkara yang paling membahagiakan, sekaligus menakutkan, terutama bagi ibu yang baru mempunyai anak. Ketika bayi kelihatan tak selesa atau ingin menangis setelah menyusu, kemungkinan besar bayi belum sendawa. Bayi yang sendawa setelah disusui mungkin adalah perkara remeh, namun perkara tersebut penting untuk kesihatan dan keselesaan bayi.

Berikut adalah beberapa sebab mengapa bayi perlu sendawa setelah menyusu :

1. Menjaga kesihatan sistem dalam tubuhnya

Apabila udara masuk ke tubuh bayi saat menyusu botol atau badan, udara tersebut akan mengganggu sistem penghadaman. Hal ini kemudian membuat bayi rasa tak selesa pada bahagian perutnya. Kerana itu, setelah menyusu pastikan bayi sendawa untuk mengeluarkan udara tersebut dari tubuhnya dan mencegah masalah pencernaan.

2. Mencegah ‘colic ‘

Colic adalah rasa sakit yang parah dan biasanya disebabkan oleh angin yang terperangkap pada perut. Jika bayi mengalami hal ini biasanya mereka menghisap banyak angin atau udara ketika makan. Membuat bayi sendawa selepas makan akan mengurangkan risiko bayi mengalami colic dan membuat pencernaannya lebih selesa.

3. Tidur bayi lebih nyenyak

Bayi yang tidak bersendawa selepas makan, kemudian tidur, biasanya akan sering terbangun semasa tidur. Ketika anda melihat bayi kelihatan tak selesa dan sering terbangun dari tidur, boleh jadi salah satu penyebabnya adalah rasa tak selesa atau sakit pada perut. Cuba untuk membuat bayi sendawa, kemudian tidurkan bayi lagi.

4. Bayi lebih selesa dan aktif

Gas dalam pencernaan bahkan boleh membuat orang dewasa merasa tak selesa dengan tubuhnya, hal yang sama juga berlaku pada bayi. Gas dalam sistem pencernaan akan membuat mereka tak selesa dan tak suka bekerja. Kerana itu, cubalah untuk membuat bayi sendawa selepas makan untuk menghilangkan gas dalam perutnya. Bayi akan menjadi selesa dan terus aktif sepanjang hari.

Sumber: Wanista.com

Yang Popular

To Top