Sponsored Post

Vaksin Ni Untuk Apa? Jom Tengok Apa Penyakit Cegahan Vaksin Yang Boleh Kita Elakkan!

Vaksin sememangnya sudah terbukti berkesan bukan sahaja untuk satu penyakit tapi lebih dari 10 penyakit berjangkit di dunia. Penyakit yang dikatakan tu bukan di negara luar tau tapi semuanya ada di Malaysia. Ha jangan ingat penyakit-penyakit berbahaya ni tak masuk kat negara kita ni tau dan bila dah masuk ke negara kita semua orang tak kira umur semuanya berisiko tinggi.

Tak percaya? Jom kita tengok list dekat bawah ni ada yang anda pernah dengar atau tidak.

Penyakit Tuberkulosis

Pernah dengar tak Vaksin BCG? Bacille Calmette-Guerin atau dikenali sebagai BCG adalah vaksin yang memberi perlindungan terhadap penyakit tuberkulosis / Tibi.

Bahayanya penyakit Tibi ni sebab ia bukan sahaja menyerang paru-paru tapi juga menyerang bahagian lain seperti otak, tulang, kulit, buah pinggang, usus dan kelenjar!

Risiko kematian: Tinggi jika tidak dirawat

Hepatitis B

1 daripada 3 orang dari seluruh dunia pernah dijangkiti Hepatitis B yang boleh disebarkan oleh cecair badan/hubungan seks, berkongsi jarum, tatu, ibu yang berjangkit kepada anak semasa proses kelahiran dan juga dari darah.

Sekiranya bayi dijangkiti, risiko menjadi pembawa adalah 90 – 95% manakala jika dewasa dijangkiti, risiko menjadi pembawa adalah 5 – 10%. Masalah ini boleh menjadi punca kegagalan fungsi hati, sirosis hati dan juga kanser hati. Pasal tulah penting untuk bayi dapat vaksin hepatitis B sejurus selepas lahir!

Risiko kematian: Tinggi jika mendapat komplikasi

Difteria

Penyakit difteria adalah jangkitan akut yang menjejaskan sistem pernafasan dan boleh menyebarkan jangkitan kepada 6-7 orang lain!

Toksin daripada bakteria difteria ini akan menyebabkan terbentuknya lapisan putih di kerongkong yang akan menebal dan boleh mengakibatkan sesak nafas dan lemas. Ia juga boleh mengakibatkan radang jantung (myocarditis) dan radang saraf (polyneuritis)

Risiko kematian: Tinggi terutama di kalangan kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah

Tetanus

Tetanus atau kancing gigi pula boleh menyebabkan otot koyak, patah tulang, radang paru-paru dan jantung terhenti mengejut. Kelahiran tidak selamat atau bukan oleh kakitangan kesihatan terlatih menyumbang kepada kejadian tetanus di kalangan bayi baru lahir.

Risiko kematian: Tinggi terutamanya dikalangan bayi baru lahir. 

Polio

Bagi penyakit polio pula, tiada rawatan spesifik namun ianya boleh dicegah melalui imunisasi. Penyakit ini mudah dijangkiti dengan hanya tersentuh permukaan tercemar atau mengambil air dan makanan yang tercemar dengan najis.

Ia boleh menyebabkan kerosakan saraf atau lumpuh kekal. Pesakit lumpuh boleh maut akibat daripada kelumpuhan otot pernafasan. Kanak-kanak yang mengalami lemah otot atau kelumpuhan secara tiba-tiba perlu dapatkan rawatan segera.

Risiko kematian: Tinggi sekiranya tidak dirawat

Campak (Measles)

Virus campak disebarkan melalui udara, titisan cecair penafasan dan sentuhan langsung. Seorang pesakit campak boleh menjangkiti 12-18 orang lain, terutama yang tiada imunisasi. Komplikasi termasuklah jangkitan telinga,  radang paru-paru, cirit-birit, Encephalitis (radang otak).

Risiko kematian: 1 daripada 100 hingga 1000 kanak-kanak yang dijangkiti maut disebabkan komplikasi pernafasan & saraf.

Beguk

Beguk walaupun sering dipandang remeh, ia boleh mengakibatkan  komplikasi radang selaput otak, radang otak, penyebab kemandulan, radang pankreas, radang ovari, cacat pendengaran dan juga radang jantung.

Risiko kematian: Rendah tetapi risiko komplikasi serius tinggi

Rubella

Rubella memberikan komplikasi rendah kepada kanak-kanak tetapi jika ibu mengandung dijangkiti, ia boleh menyebabkan keguguran dan kecacatan bayi.

Risiko kematian: Rendah tetapi berbahaya kepada kandungan

Ada banyak lagi penyakit berjangkit lain yang boleh anda alami kalau tak divaksin. Yang disenaraikan ini sebahagian je tau!

Team OHBulan dan KKM bekerjasama untuk hasilkan satu tinjauan vaksin!

Sebanyak 4068 responden berjaya direkodkan!

Hasil tinjauan kami yang dibuat pada Oktober lalu* kami mendapati, 78.7% responden tahu apa itu vaksin namun ada yang masih samar-samar akan kepentingan vaksin untuk kanak-kanak.

Anda boleh rujuk keputusan penuh tinjauan tersebut dibawah:

*Rujuk artikel survey: [SURVEY] Jom Jawab Survey Ni Untuk Uji Sejauh Mana Korang Tahu Pasal Vaksin!

62% responden daripada kalangan pembaca OHBULAN bersetuju bahawa kanak-kanak perlu divaksin

Namun, 892 daripada 4068 responden daripada kalangan pembaca OHBULAN masih lagi tidak bersetuju manakala 17.8% masih was-was lagi dengan keberkesanan vaksin terhadap kanak-kanak.

Tujuan vaksin diberikan sebenarnya untuk melindungi anak daripada penyakit cegahan vaksin yang boleh membawa kepada kecacatan kekal dan maut.

Sebanyak 90.3% tahu kategori kanak-kanak yang tidak boleh divaksin

Manakala 97.2% akan bawa anak ke klinik dengan segera serta laporkan kepada anggota kesihatan atau membuat laporan online sekiranya anak mereka menunjukkan kesan selepas menerima vaksin.

Berdasarkan tinjauan tersebut, boleh dikatakan 91.8% daripada yang menjawab survey ni telah menyesuaikan diri dengan norma baharu dan faham prosedur untuk dilakukan jika ingin membuat janji temu imunisasi.

Rakyat Malaysia kini peka akan kepentingan vaksin!

Sejak COVID-19 melanda negara, rakyat Malaysia kian peka betapa pentingnya vaksin bukan sahaja untuk orang dewasa tapi juga untuk kanak-kanak. Kanak-kanak yang tidak divaksin daripada kecil akan lebih berisiko tinggi untuk terdedah kepada bahaya dijangkiti penyakit berjangkit lebih daripada kanak-kanak yang divaksin.

Jadi, pastikan anak anda menerima vaksin supaya mereka boleh terhindar daripada penyakit berjangkit ni dan boleh terokai dunia dengan lebih berani! Untuk maklumat lanjut mengenai vaksinasi kanak-kanak anda boleh tekan dekat SINI!

 

MASAKAN TERBARU DARIPADA MYRESIPI

CERITA SENSASI DARIPADA BERITA HARIAN

To Top
SKIP THIS AD ×