Hebahan

Kenapa Penutup Botol Air Mineral Ada Warna Hijau, Putih & Biru? Ini Sebabnya…

94
SHARES

“Pelik je rasa air ni.. yang botol lagi satu lagi sedap..”

Sebagai seorang yang suka minum air mineral, jika ada sedikit rasa pelik pada air mineral anda pasti dapat dirasa. Pasti ramai tak tahu perbezaan rasa dan proses air mineral berdasarkan warna penutup botol. Sebenarnya, berlainan warna penutup botol mineral tersebut bermaksud dari mana air tersebut diperoleh. Nak tahu dari mana air mineral ini datang berdasarkan warna penutupnya?

PERBEZAAN PENUTUP BOTOL AIR MINERAL

Penutup Botol Warna Putih

Ia merupakan air paip yang ditadah kemudian menjalani proses penyulingan serta ditambah bahan kimia. keaslian air semulajadi itu dah takde. Sebab tu air penutup putih hanya dilabelkan sebagai air minuman atau drinking water. Harga lebih murah dari yang kaler biru atau hijau.

Penutup Botol Warna Biru

Diperolehi dari sumber air bawah tanah dan dipam naik untuk menjalani proses penyulingan sebelom dibotolkan. Haa baru boleh dilabelkan sebagai air mineral yang original gitu. Harga pon tak mahal sangat. Sedang-sedang je.

Penutup Botol Warna Hijau

Yang penutup hijau tu air mineral semulajadi. Air ni diambil khas dari dalam tanah di kawasan tertentu yang diperakui mempunyai kandungan mineral yang sangat tinggi. Kira gred A+ lah senang citer. Harga dia pon paling mahal antara ketiga-tiga ni.

KENAPA AIR MINERAL EVIAN MAHAL?

Air mineral Evian datang daripada air mineral tulen daripada pergunungan di Perancis serta diimport terus daripada Perancis. Tidak dinafikan rasa air evian juga sedikit berbeza berbanding dengan air mineral yang biasa. Sesetengah yang berpendapat rasa air mineral evian lebih kurang macam rasa air zam-zam sedikit masin dan payau.

AIR ADA ZAT GALIAN

Semua air ada zat galian kecuali air suling dan air RO serta air hujan kalau udara tidak tercemar. Tapi, doktor tidak galakkan air RO (reverse osmosis). Air R.O kebiasaannya penutup botol berwarna putih. Air mineral penutup botol berwarna biru dan yang hijau tu air mineral beralkali. Sekarang dah faham kenapa penutup botol air mineral tu ada lain-lain warna kan?

*Semoga bermanfaat!

Sumber: Norasiyah Hasan

Most Popular

To Top